torstai 17. helmikuuta 2011

Yhteisö

Muotoilen aluksi periaatteen, jota kutsun antropologiseksi pääsäännöksi. Nimitys johtuu siitä, että sen avulla yritetään tuoda esiin jotain ihmisen toiminnan ja ajattelun luonteesta. Muotoilu on seuraavanlainen: Jos ja kun aletaan puhumaan jostakin asiasta, se johtuu joko siitä, että asiasta on alettu tehdä ongelmaa tai siitä, että puhutusta asiasta on puutetta, sitä kaivataan.

Nykyisin puhutaan paljon yhteisöstä ja yhteisöllisyydestä. Monta kertaa siitä puhutaan puuttuvana, kaivattuna asiana, nostalgian kohteena. Myös filosofit ovat palanneet monta kertaa kysymykseen yhteisöstä viimeisten vuosikymmenien aikana, toisen maailmansodan jälkeen. Teema on selvästi esillä ranskalaisessa ajattelussa: yhteisöstä ovat eri tavoin puhuneet mm. Bataille, Blanchot ja Derrida. Filosofit eivät ole puhuneet yhteisöstä pelkästään puuttuvana asiana; he ovat alkaneet tehdä uusia, erilaisia kysymyksiä, tehdä yhteisöstä ongelmaa, problematisoida yhteisöön liittyviä käsityksiämme ja kategorioitamme.

Yhteisöt ja ryhmät ovat muodostuneet ongelmaksi, koska niiden on koettu synnyttävän ikäviä ja kauheita vaikutuksia. Sosiologit ovat aina katsoneet yhteisöä, tuoneet esiin sen kontrolloivia vaikutuksia, vaikka ovatkin lähtökohtaisesti selittäneet kaiken inhimillisen yhteisöllisyydestä käsin. Toinen maailmansota todisti kauheuden: Ihminen tekee ryhmiä, yhteisöjä, jotka eivät vain väkivaltaisesti sulje pois toisia ryhmiä, vaan pyrkii myös hävittämään nämä ryhmät. Yhteisön muodostama ”me” on yhteisten arvojen ja totuuksien puolustamista veriseen loppuun saakka.

Tästä syystä tunnen epäluuloisuutta, kun nykyisin puhutaan yhteisöllisyydestä arvona. Ihmiset eivät tiedä mitä he kaipaavat, kun he kaipaavat loputonta solidaarisuutta yhteisöä kohtaan. He eivät arvaa ”meidän” syvää väkivaltaisuutta, kun siinä on kyse yhteisestä identiteetistä.

Yhteisö voi olla muutakin kuin side ihmisten välillä – side, joka yhdistää ja sitoo ihmiset toisiinsa ja omaan identiteettiinsä sekä omaan paikkaansa ryhmän hierarkiassa. Yhteisö synnyttää myös päinvastaisia, vapauttavia vaikutuksia. Olen itse puhunut ystävyyden mahdollisuudesta ja sen yhteydestä oppimiseen.

Lainaan käyttööni G.Agambenin käsitteen tuleva yhteisö ( la comunita che viene ) vieden ajatuksiani omaan suuntaani. En tahdo vääristellä Agambenin ajatuksia, mutta painotan varmaankin jotain muuta kuin italialainen ajattelija. Tuleva yhteisö ei ole ryhmä, mikä tahansa ryhmä. Me kuulumme punapaitaisten tai valkonaamaisten ryhmään – siinä on kyse ominaisuuksista, jotka yhdistävät, identiteetistä. Tuleva yhteisö on ilman ominaisuuksia olevien; se ei ole kuulumista ryhmään, vaan luomista. Tulevaa yhteisöä yhdistää luominen, prosessi, tuleminen, ei yhteiset ominaisuudet eivätkä edes yhteiset arvot.

Tällaisen tulevan yhteisön ”me” ei ole etukäteen olemassa; ”me” ei ole olemassa ennen tekemistä, valintoja, ajattelua. Tulevassa yhteisössä yhteistä on kysymys, etsintä. Yhteisö ei ole vain tuttuun, turvalliseen ja tiedettyyn sitoutumista tai valmiiden mallien ja kategorioiden kautta ymmärtämistä. Minä en välttämättä ole yhteisön oma, sen omaisuutta. Ihmiset voivat olla valmiita, avoimia, kohtaamaan toisensa ilman aseita, ilman valmiita malleja. Silloin ihmiset voivat synnyttää jotain epätodennäköistä ja odottamatonta: silloin yhteisö on synnytyksen paikka.

3 kommenttia:

  1. Lokakuun lopussa 1915 lähti suomalainen lähetystö Tukholmaan: senaattori Otto Stenroth, Samuli Sario, A. H. Saastamoinen ja Axel Lille. Aaro Pakaslahti kertoo tästä teoksessaan Suomen politiikka maailmansodassa. Ruotsin valtakunnanmarsalkka kreivi Douglas vaati Suomelta Pohjois-Suomea (Kemijoki rajaksi) ja tarjosi korvaukseksi "niin suuren osan Venäjän Karjalaa kuin se haluaisi."

    Suomalaisten lähetystö ei kuitenkaan halunnut luovuttaa Pohjois-Suomea, mitä Ruotsi yritti anastaa vielä 1918.

    lyyxem.freehostia.com/teljo.htm


    "Presidentti Relander kaatui ruotsalaismielisyyteensä kuusi vuotta sitten [1931]. Olin mukana siinä kokouksessa, jossa maalaisliitto päätti olla asettamatta presidentti Relanderia uudelleen presidenttiehdokkaaksi. Ja se tapahtui juuri hänen ruotsalaisystävällisen politiikkansa takia."

    "Presidentti Svinhufvud ei kaatunut yksin ruotsalaisystävälliseen politiikkaansa, mutta se kuitenkin hyvin oleellisesti edisti hänen kukistumistaan."

    - Veikko Heiskanen, kansanedustaja (ml), professori

    lyyxem.freehostia.com/1930.htm


    Vuonna 1905 yleistä äänioikeutta vastusti "Huusis"-lehti. Linkissä Tuulispään pilapiirros.


    Piikkilangalla aidattu koulu Espoossa talvella 1908

    Vähävaraisten torpparien ja muonamiehien ponnistuksilla syntyi Luukkaan eli Luukin kansakoulu vuonna 1906. Jouluna 1907 C.G. Avellan teetti koulurakennuksen ympärille piikkilanka-aidan sekä karkoitti kevätlukukauden alussa kouluun pyrkivät lapset pois.

    kemts.freehostia.com/1900-alku.htm

    VastaaPoista
  2. ...En ole ihan varma, miten edellisen kommentin viittaukset liittyvät aiheeseen. Mutta toisaalta se on samantekevää. Viimeisen katkelman kuva aidatusta koulusta panee ajattelemaan.

    VastaaPoista
  3. Yhteisöä on valistuneesti se että on yhteisiä kiinnostuksen aiheita joista sitten keskustellaan ja kamppaillaan. valistusta on se että asioista toisin ajattelijoita ei pyritä eristämään ja tuhoamaan. demokraattisissa vaaleissa hävinneitä ei saa enemmistön oikeudella jyrätä. Se mitä näillä ehdoilla sitten saadaan aikaiseksi on yhteisön olemus. Korostan siis seurausten filosofiaa. Eli siis Kiinalainen lapsityöläinen on seurausten logiikalla yhteisömme jäsen hankkiessaan elantoa. Tästä laajenevasta kehkeytymisestä seuraa haaste että kuinka voisi rajata huomiokykyänsä ja keskittyä oleelliseen omien henkisten kykyjensä mukaisesti -eli esimerkiksi aikaansaamaton murehtiminen on kehnoa hyväntahtoisuutta.

    VastaaPoista