(Caspar David Friedrich: Kävelijä
pilvimeren yllä 1818)
Vaikuttaa
siltä, että vain kävellen voi ajatella. Silti myös kävelemistä voi epäillä.
Historioitsijat ja kulttuurintutkijat voisivat helposti osoittaa, etteivät
kävelemisen vaikutukset, hedelmät, ole aina olleet samanlaisia; myös
käveleminen ajattelemisena, luovana työnä, on kulttuurin tuote. Me emme voi
sanoa, mikä sen virkistävästä, herättävästä ja nostattavasta vaikutuksesta on
kävelemisen tuottamaa ja mikä omaa uskoamme sen positiivisuuteen.
Kreikkalaiset
eivät kävelleet nummilla tai puistoissa, vaan pylväiden väleissä, aukioilla. He
kävelivät edestakaisin ja kiertäen kehää. Voi olla, että jotkut kehäpäätelmät
johtuivat tästä. Monta kertaa ajatteleminen oli heille sellainen ponnistus,
joka vaati pysähtymistä paikalleen. Ainakin Sokrateelle. Kävelevän ajattelemisen
ja kävelemisen ylistys keksittiin vasta kun porvaristo oli tehnyt
hevoskärryillä ajelemisesta yleistä.
Mikä
minua kiinnostaa kävelevässä ajattelemisessa, kävellen haetuissa ajatuksissa,
on se, ettei kyse ole vain näkökulman jatkuvasta vaihtamisesta tai sen
muuttumisesta. Kävellessä olemme aina uudessa pisteessä ja näemme eri kulmasta,
mutta mielenkiintoista on pysähtymättömyys, liike. Se ei ole vain silmien
aseman muuttumista, vaan liikettä koko kehossa. Käveleminen ei ole vain
siirtymistä paikasta toiseen, vaan itseensä vaikuttamista – se on siis
meditatiivista.
Näin
ajattelemisen tulos, sen tuotos, ei ole yksittäinen ajatus tai oivallus, vaan
irtaantuminen pysyvistä näkökulmista; tulos on liike. Kävellen haemme
itsellemme kaikelle kuuluvan oikeuden: oikeuden olla liikkuva. Ihmisten
käyttämät kielikuvat ovat toiveikkaita: puhutaan lentoon lähteneistä
ajatuksista. Ehkä siinä ei ole mitään pahaa, ajatusten lennossa. Mutta sitä
ennen on käveltävä; niille pitää antaa vauhtia. Kun ajatukset lentävät, ne lentävät pois, pois
tästä ja pois meiltä eivätkä ne enää kuulu meille.
Olen
aina sanonut – Edmond Jabèsia
lainaten – että ajatteleminen on kävelemistä kysymyksen perässä. Kysymys ei
vaadi vastausta, vaan liikettä. Me kuljemme sen mukana ja pääsemme uusiin
paikkoihin, tuntemattomaan. Yritys ratkaista meille asetettu, valmis pulma tai
reagoiminen johonkin tilanteeseen ei ole ajattelemista. Kyse ei ole valmiiden
vastausten löytämistä piilostaan tai perittyjen mallien mukaan toimimista.
Kysymyksen perässä kävelevä ei tiedä minne joutuu ja tämä on hänen totuutensa:
vain näin elämä on elämisen arvoista.
Onko
ajatteleminen siis päätön seikkailu? Ei, mutta siinä on myös jalat mukana.
Käveleminen vaatii valppautta. On katsottava mihin astuu. Siksi se on niin hyvä
harjoitus ajattelijalle. Ei ole väliä, onko eksyksissä. On vain vältettävä
pahat kaatumiset. Jotkut kaatumiset kuuluvat asiaan. On myös opittava
kaatumaan.
Kaatuneena
– jos vielä pystyy ja haluaa jatkaa – voi keksiä pahanilkisimmät ja
mehukkaimmat ajatuksensa tai kepposensa. Näiden ajatuskepposten oikea,
alkuperäinen nimi on skandalon. Sana
skandaali tulee tästä sanasta skandalon,
kompastuskivi. Näitä kiviä ajattelija heittelee muiden kävelijöiden eteen. Näin
hän koettelee tovereitaan, pitää heidät hereillä ja valppaina, panee heidät
kysymään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti