Monet ajattelijat – esimerkiksi Freud, Blanchot, Derrida
ja Butler – ovat ajatelleet surua, tehneet siitä työtä, tehneet eroa onnistuneen
ja epäonnistuneen suremisen välillä, kysyneet suremisen seurauksia. Miksi he
eivät ajattelisi surua? Sen eteen joutuu ennemmin tai myöhemmin. Se on
tuskallista - se pakottaa ajattelemaan.
Sureminen on menetyksen nielemistä, sen vähittäistä hyväksymistä,
aukon ja tyhjyyden eteen menemistä. Suru on ihmistä suurempi. Siksi se panee
ajattelemaan. Siksi ei voi päättää, mihin se johtaa. Surun edessä on oltava
nöyrä. Minulla on myös tunne, ettei voi olla ylimielinen ja tietäväinen; en voi
mennä neuvomaan, sanomaan miten on surtava. En voi siis sanoa paljon mitään.
Jotain silti on tärkeää sanoa suremisesta.
Sureminen liittää ihmisiä yhteen, yhteyteen. Sureminen on
monta kertaa yksinäistä, mutta se on samalla olennaisesti yhteisöllistä. Kun
joku kuolee, se on yhteisöllinen tapahtuma. Koomisuuteen saakka. Suremisella
voi olla myös väkivaltaisia, traagisia seurauksia. Koska se on yhteisöllistä,
sillä voi olla vakavia poliittisia seurauksia.11.syyskuuta johti suremiseen ja
sotaan.
Vedet ovat vaihtuneet, me olemme muuttuneet. Emme käy
samoina samoihin virtoihin. Kaikki muuttuu, siis kaikki katoaa. Paavali sanoi –
klassista sanontaa käyttäen ja sitä muuttaen: ”Kuolen joka päivä.” Jorge Borges
kommentoi näitä sanoja esseessään Aika todeten, että kuolemme ja synnymme joka
päivä, jatkuvasti. Tämä panee minut ajattelemaan sitä, että ajan ongelma, ainoa
konkreettinen metafyysinen ongelma, tekee suremisesta jotain, joka on aina
yhteydessä menneisyyteen ja tulevaisuuteen; se on tapamme suhtautua aikaan ja
ajallisuuteen.
Sureminen on tunnetta siitä, että tulevaisuus on tyhjempi
ja merkityksettömämpi kuin menneisyys. Jos suru ei vaivuta epätoivoon, se on
tulevaisuuden tekemistä. Sureminen takaa tulevaisuuden, valmistaa meidät siihen
ja panee menemään sitä kohti, irtaantumaan menneisyydestä. Irtaantuminen on
kivuliasta. Suru on irtaantumisen tuskaa. Tuska on samalla synnyttämisen
tuskaa. Sureminen ja syntyminen, uudelleensyntyminen, käyvät käsi kädessä.
Mitä kaikkea pitää surra? Missä ja miten kauan? Jos
kaikki katoaa ja kuolemme joka päivä, sureminen on mukana kaikessa, koko ajan.
Me asetumme suhteeseen itsemme kanssa surren; elämme omissa hautajaisissamme.
Mitä tapahtuu, jos emme valmistele omia hautajaisiamme? Jääkö kuollut osa
kummittelemaan? Kalvaako se jotenkin? Tekeekö se meistä raskaampia? Jos olisi
näin, sureminen saattaisi olla paradoksaalisesti keventymistä, itsensä
keventämistä.
Epäilemättä suremiseen liittyy vaaroja. Voi olla
epäonnistunutta tai huonoa suremista, menneisyyteen jäämistä, haluttomuutta
päästää irti. On kuin menneisyyden haamut tahtoisivat sanoa meille jotain,
mutta meidän pitää sanoa; me itse
etsimme sanoja, jotka sanoa kummituksille.
Pitää voida sanoa: ”Saat mennä, me jatkamme yksin, ilman
sinua.” Vain silloin voimme jatkaa. Joku voi rakentaa itselleen surutonta
filosofiaa ja tehdä surua väistäviä liikkeitä. Kysyisin silti, voisiko
suremisella olla tehtävä. Onko sillä ehkä parantavia vaikutuksia?
Millaista suremisen kulttuuria tarvitsisimme? Pitääkö
surun olla puhdasta ilmaisuissaan, hiljaista ja kyynelehtivää? Vai saisiko
nauraakin?
Niin kuin aina kysyn kysymyksiä, en muuta. Tällä kertaa
tavallistakin enemmän.
(Filosofiakahvila tiistaisin
Fuengirolassa tulee olemaan tästä lähtien klo11.00-12.30. Helmikuun
viimeisellä viikolla, kun 28.2. on pyhä, Torre del Marissa 27.2. ja
Fuengirolassa 26.2. aiheena tulee olemaan "käveleminen ja ajattelu")
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti