(Rafael: Epikuros, yksityiskohta freskosta Ateenan koulu)
En yritä rakentaa hedonistista oppia. Kysyn, missä määrin nautinto voisi olla näkökulma. Nautinto voi olla jotain, joka johtaa etsimään ja keksimään asioita.
En yritä rakentaa hedonistista oppia. Kysyn, missä määrin nautinto voisi olla näkökulma. Nautinto voi olla jotain, joka johtaa etsimään ja keksimään asioita.
Nautinnon käsite ei ollut täysin vieras filosofialle
varsinkaan antiikissa. Epikurokselle nautinto oli monien tulkintojen mukaan
ennen kaikkea kivun ja tuskan puutetta, helpotusta, jotain varsin pehmeää, neutraalia tai triviaalia.
Puutarhasta ja ystävyydestä sekä yksinkertaisesta elämästä pitänyt filosofi
pyrki välttämään fyysistä kipua, väsymystä ja häiriöitä.
Antiikista ainakin ajateltiin nautintoa ja pidettiin
sitä tärkeänä. Nykyisin korostetaan halun merkitystä. Vielä vähän aikaa sitten
kuppataudin aikaan holtittomuus samastettiin sairauteen, ja nautinnon nähtiin
johtavan koko yhteiskuntajärjestyksen romahtamiseen. Vakiintuneiden
moraaliluokitusten mukaan nautinto vie kärsimykseen.
Kreikassa ja Roomassa viisaiden sekä lääkäreiden huoli
tuntui usein olevan, että nautinto on niin hetkellistä. He etsivät keinoja
nautinnon pysyvyyteen ja määrittelivät katoavan nautinnon epäaidoksi ja
todellisen nautinnon pysyväksi.
Etiikka on vapauden ajateltua käyttöä, harkintaa ja
tutkintaa; se tutkii sitä mikä tekee elämästä elämisen arvoista. Jos etiikan
määrittelee näin, hyöty on siinä, että asetamme kysymyksen, johon ei voi
vastata teorian avulla. Elämää ei tee elämisen arvoiseksi abstraktio, vaan
tietyllä tavalla eletty elämä. Meidän täytyy kysyä jatkokysymys: Miten elää?
Näin elämästä tulee ajattelun lähtökohta ja toimintakenttä. Tästä näkökulmasta
katsottuna olisi mieletöntä väittää, että nautinto olisi epäeettistä, jotakin
tuomittavaa. Nautinto tekee monta kertaa elämän elämisen arvoiseksi ja ongelma
on pikemminkin se, miten voisimme lisätä nautintoa, luoda nautintoja,
moninkertaistaa ne.
Jos itseään ei halua naulata identiteettiin, vaan antaa
itselleen vapauden elää identiteetin lain ulkopuolella, se sisältää asenteen
myös toista kohtaan. Nautinnollinen – eroottinen tai filosofinen - suhde toiseen
ei merkitse sitä, että määrittelisi toisen. Ei ole syytä vahvistaa toisen
identiteettiä eikä etsiä yhteistä identiteettiä.
Ja eikö nautintokin voisi olla näkökulma? Eikö olisi
hyvä, että nautinnosta voisi tehdä näkökulman maailmaan? Jos maailmaa katsoo
kärsimyksen näkökulmasta, se tyhjentää kaiken arvoista ja merkityksistä; se
johtaa vääränlaiseen, hedelmättömään nihilismiin. Nautinto on luovuutta ja
mahdollisuutta luovuuteen.
En tiedä, mitä kaikkea merkitsee ajatella nautinnosta
käsin ja katsoa nautinnon läpi. Ainakin sen kautta arvioi ruumista ja
ruumiillisuutta toisin. Sen kautta arvioi ruumiillisuutta toisin ja sen kautta
elää ruumiillisemmin. Nautinnon kautta ajatteleminen mahdollistaa sen, että
kysymyksen voi asettaa positiivisesti ja elämään suhtautuu aktiivisesti. Monesti
suru lamaannuttaa eikä synkkyys synnytä mitään. Se pysäyttää. Sinulla ei ole
enää voimia tehdä vastarintaa eli et osallistu kaikkeen tapahtuvaan, et muuta
tilannetta.
Nautinto voi olla – parhaimmillaan – tapa olla maailmassa
ja vielä enemmän: tapa palata maailmaan, sen konkretiaan, yhteyteen maan
kanssa. Kerran tarjosin Suomeen joutuneelle kuubalaiselle cordobalaista vino
finoa. Hänen nautinnollaan ei tuntunut olevan rajoja. ”Tässä maistuu aurinko”,
hän sanoi onnellisena niin kuin vain voi
olla ihminen, joka on taas yhteydessä maahan ja aurinkoon, elämän lähteisiin.
(Filosofiakahvila tiistaisin Fuengirolassa tulee olemaan tästä lähtien klo11.00-12.30. Tänään 5.2 vielä alkaen 11.30. Helmikuun viimeisellä viikolla, kun 28.2. on pyhä, Torre del Marissa 27.2. ja Fuengirolassa 26.2. aiheena tulee olemaan "käveleminen ja ajattelu")
(Filosofiakahvila tiistaisin Fuengirolassa tulee olemaan tästä lähtien klo11.00-12.30. Tänään 5.2 vielä alkaen 11.30. Helmikuun viimeisellä viikolla, kun 28.2. on pyhä, Torre del Marissa 27.2. ja Fuengirolassa 26.2. aiheena tulee olemaan "käveleminen ja ajattelu")
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti