(Aristippus)
Aristippus (435-350 eea.) sanoi: ”Olen vieras
kaikkialla.” Ksenofon (431-360eea.), joka oli Sokrateen oppilas niin kuin
Aristippuskin, on dokumentoinut lauseen teokseensa Muistelmia. Sokrates ja
kumppanit keskustelivat vapaudesta, orjuudesta ja politiikasta. Aristippuksen lause
on siis täydellisen poliittisessa kontekstissa. Hän ilmaisee oman, poikkeavan
näkemyksensä vapauden luonteesta.
Sokrates sanoo, että ihminen joko hallitsee itseään tai
palvelee hallitsijaa. Vaikka itsensä hallitseminen olisikin taakka, se on
pienempi kuin orjan tai hallitsijan imartelijan taakka. Tähän Aristippus
vastaa: ”Välttääkseni näitä kärsimyksiä en sulje itseäni mihinkään poliittiseen
yhteisöön, vaan olen vieras kaikkialla.” Hänen vapautensa ei ole politiikan
sisällä; se on vapautta politiikasta.
Sokrates ei näe kuulijansa ja oppilaansa tien laatua; hän
uskoo, että kulkuri, ulkomaalainen, on monenlaisten uhkien alla ilman suojaa.
Siksi vieraan, ulkomaalaisen, kulkurin, on Sokrateen mukaan mahdotonta tulla
onnelliseksi.
Aristippuksen lause on laitettavissa laajempaan
kontekstiin, muiden kodittomuutta ja maattomuuden vapautta ylistävien
ajattelijoiden huomioiden yhteyteen: hänen jälkeensä vaeltajan, ikuisesti
vieraan, tilaan ovat halunneet Diogenes, Nietzsche ja monet buddhalaiset.
On mahdollista myös luoda laajempi näkökulma
Aristippuksen huomioon vapauden luonteesta. Kyse ei ole pelkästään siitä, että
kieltäytyisi osallistumasta politiikkaan tai alistumasta hallitusvallan
tahtoon. Jos vieraus on vapautta, vapaus
saattaa edellyttää muutakin kuin asettumista ulkopuolelle; ehkä se on asioiden
näkemistä ulkopuolelta, kaiken näkemistä ja tekemistä vieraaksi, kaikkialla ja
jatkuvasti.
Itsensä tekeminen vieraaksi on ulkopuolisen maailman,
jokaisen maaston, lain ja tavan, näkemistä outoina, ei annettuina,
mahdollisesti mielivaltaisina. Tämä ei ole helppoa. Me totumme helposti,
kotiudumme - ja jos emme, niin meidät kotoutetaan. Tutun näkeminen outona,
irtaantuminen kodista, tuleminen vieraaksi on oman oudon, erityisen, puolen
kehittämistä. Sen edellytys on, että antaa itselleen oikeuden tähän työhön.
Se miten hahmotamme itsemme, ympäristön ja yhteiskunnan
on monenlaisten puheiden, usein ”asiantuntijoiden” puheiden tuotetta. Omaksumme
näiden puheiden sanaston ja ymmärrämme asiat niiden kautta pitäen niitä itsestään
selvinä. Tutuksi maailman tekevät perinne, esi-isien luovuttama tieto ja
asiantuntijoiden tarjoamat skeemat. Vierauden
synnyttää näiden mallien, kaavojen ja sanastojen pyyhkiminen pois.
Epämukavan työn motiivi on selvä. Kaikki muuttuu vähän
avarammaksi. Vieras on jotain, jota emme tunne ja jota emme tiedä, osaa valmiin
tiedon avulla luokitella. Vieras olio, jota emme tunne, ei ole tiedon rajaama;
tieto ei rajaa sen mahdollisuuksia.
”Olen vieras kaikkialla”, hän sanoi. Lauseen
tulkitseminen kurjuuden ilmaisuksi ja sen näkeminen erehdykseksi saattaa olla länsimaisen ajattelun pahin erehdys: etsiytymistä
etsimään vakaata, varmaa perustaa. Olisimme tarvinneet enemmän seikkailua. Ehkä
me, jotka olemme lähteneet kotoa, tiedämme asiasta jotain.
(Filosofiakahvila tiistaisin
Fuengirolassa tulee olemaan tästä lähtien klo11.00-12.30. Helmikuun
viimeisellä viikolla, kun 28.2. on pyhä, Torre del Marissa 27.2. ja
Fuengirolassa 26.2. aiheena tulee olemaan "käveleminen ja ajattelu")
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti