torstai 14. maaliskuuta 2013

Mitä on demokratia?


Mikä on demos (kansa, ihmiset)? Etymologisesti – ainakin joidenkin tulkintojen mukaan – sana oli yhdistelmä sanoista demiurgos (käsityöläiset) ja geomoros (maanviljelijät). Demokratia merkitsi siis kirjaimellisesti käsityöläisten ja maanviljelijöiden valtaa. Toisin sanoen se poissulki – tosin vain määritelmällisesti – kolmannen tärkeän vapaan luokan, joka oli eupatridas (ylhäisö, aatelisto).

Tällaisessa asetelmassa ei ole yllättävää, että yksi demokratian jatkuvaksi kiistelynaiheeksi tuli kysymys siitä, miten valtaan päästetään massat, kuka tahansa, ei siis paras. Tämä oli luonnollisesti aateliston esittämää kritiikkiä.

Kaikki on poliittista. Toisella tavalla sanottuna kaikki on politisoitavissa, mikä tahansa voi muuttua politiikaksi. Politiikka syntyy politisoinnista, hallitsemisen tavan vastustamisesta, yrityksestä nostaa esiin unohdettu kysymys ja yrityksestä väistää ihmiseen kohdistuva ohjaus. Demokratia ymmärretään yleensä hallitsemisen tavaksi. Tämä tulkinta ja ajatusmalli tekee sen, että sen ihanteellinen muoto ja olemus on konsensus. Politiikan näkeminen politisoimiseksi antaa toisenlaisen näkökulman: Demokratia voidaan nähdä politisoimiseksi, siis vastarinnaksi, nousuksi hallitsemisen tapaa vastaan, tilaksi jossa jatkuva politisoiminen mahdollistuu ja toteutuu.

Tämä on helposti nähtävissä silloin, kun ihmiset (demos) nousevat yksinvaltiasta vastaan. Kun demokratia on luotu, vakiinnutettu ja vakautettu, ollaan varmoja: ”Nyt meillä on demokratia.” Jos demokratian näkee ennen kaikkea jatkuvan politisoinnin mahdollistavaksi kentäksi, ei kyse ole jostain pysyvästä, saavutetusta tilasta, vaan prosessista. Varmuus on pettävää ja vaarallista.

Giorgio Agamben näkee, että nykyisessä maailmassa parlamentin ulkopuolista politiikkaa pidetään terrorismina – tai se rinnastetaan siihen. On monia demokratiaa ja politisointia lukkiuttavia ja jähmettäviä voimia.  Esimerkiksi puolueiden tapa monopolisoida vaikuttamisen kanavat tai markkinat, toisin sanoen ekonomian dominoiva asema ovat olleet demokratiasta huolestuneiden huomion kohteina. Myös modernien valtioiden turvallisuuteen liittyvä pakkomielle ja taktikointi syrjäyttää ihmiset kansalaisina – kiinnostuksen kohteena on populaatio, sen säilyminen hengissä.

Demokratian lisääminen merkitsisi tästä näkökulmasta sitä, ettemme olisi vain väestön osasia, vaan kansalaisia, jollakin tavalla osallisia ja osallistuvia, siis poliittisia olentoja. Tämä ei ole tänään eikä koskaan itsestään selvää. Demokratia vaatii aktiivisuutta. Myös muka demokraattisessa maailmassa. Politisoimisen mahdollisuuksia vähennetään ja yhteisiä asioita muutetaan yksityisiksi.

Demokraattinen henki ja aktiviteetti ei asetu siis vastustamaan vain tyrannia ja diktaattoria, vaan myös valtasuhteiden jähmettymistä. Demokraattiset instituutiot, esimerkiksi parlamentti ja perustuslaki, voivat tehdä itsestään koskemattomia vaarantaen demokratian. Konsensus voi merkitä sitä, ettei saa tuoda esiin toisenlaista ajattelua.

Ateenan agoran ongelma neljännellä vuosisadalla ennen ajanlaskumme alkua ei välttämättä ollut se, että kuka tahansa pääsee ääneen. Tämäkin voi olla todellinen ongelma. Todellisuudessa monet mielenkiintoiset, kriittiset, älykkäät huomiot eivät voineet tulla esiin, koska toisilla ei ollut kansalaisen asemaa. Naiset, orjat ja ulkomaalaiset olivat ulkopuolella.

Kristen Kennedy kertoo (Cynic Rhetoric: The Ethics and Tactics of Resistance), miten kyynikkofilosofit, joita ei kutsuttu hoitamaan kaupunkia (polis), murtautuivat mukaan keskusteluun kutsumatta: epäkohteliaasti ja röyhkeästi. Heidän kapinansa taktiikka ja ilmaisumuoto oli diatribi, eräänlainen vapaamuotoinen saarna, jonka avulla kyynikot ja myöhemmin stoalaiset houkuttelivat ihmisiä konventioiden typeryyttä vastaan.

Jotta demokratia ei olisi sana, olisi tänäänkin käytettävä jonkinlaista diatribia, taktiikkaa joka murtautuu sisään, keskeyttää jotain. Tästä näkökulmasta ”demokraattisuus” on kapinallisuutta ja sitä, että toivottaa tervetulleeksi ei-toivotut vieraat. Jotta demokratia olisi elävä ja se säilyisi elämäntapana, hallittujen ja hallituksen välisen suhteen pitäisi elää. Molempien pitäisi voida sanoa toisilleen ikäviä asioita. Demokratia ei ole vain äänestämistä; se on henki, joka luodaan.

Voisi kysyä, voiko olla demokratiaa kahden ihmisen välillä. Äänestämisen näkökulmasta hullu, vähintäänkin paradoksaalinen kysymys. Mutta myös kaksi ihmistä voivat luoda keskenään vaikean suhteen, jossa vaikeuden kautta synnytetään henkeä ja olosuhteita muutoksen mahdollisuudelle, ei vain etujen ajamiselle tai valtasuhteiden kivettämiselle.

3 kommenttia:

  1. Tässä ajatuksiani demokratiasta.


    Demokratia

    Demokratia on kansanvaltaa. Demokratian vastakohta on autoritarismi (harvainvalta, diktatuuri). Aikanaan vaatimus demokratiasta lähti liikkeelle laittomana kapinaliikkeenä sääty-yhteiskunnassa vallinnutta eriarvoisuutta vastaan.

    Demokratia jakautuu suoraan ja edustukselliseen kansanvaltaan. Suoraa kansanvaltaa toteutetaan suorassa kansanäänestyksessä. Tällöin yleensä kysytään kansalaisten mielipidettä jostain valtion tulevaisuuteen merkittävästi vaikuttavasta asiasta.

    Edustuksellista kansanvaltaa toteutetaan vaaleissa, joissa valitaan edustajia parlamenttiin tai kunnanvaltuustoihin.

    Jotta demokratia voisi toteutua oppikirjan mukaisesti, äänestäjien tulisi pystyä itsenäisesti (= riippumattomasti) muodostaa mielipiteensä ketä äänestää. Tällöin äänestäjiltä voitaisi vaatia esim. riittävää taloudellista tasa-arvoa, lukutaitoa, riittävää yleissivistystä.

    Länsimaisessa demokratiassa kansanvallan toteutumisessa poliittisilla puolueilla on keskeinen rooli. Puolueiden tarkoituksena on vaaleissa pyrkiä vakuuttamaan äänestäjät puolueensa asettamien päämäärien ja ehdokkaiden ylivertaisuudesta. Tämä vakuuttaminen tapahtuu politikoinnilla. Politikointia ovat muun muassa toimenpiteet, joilla ne hoitavat yhteisiä asioitamme tai miten niitä niiden mielestä pitäisi hoitaa. Esimeriksi vaalitapa (vaalipiirijako, lista/henkilövaali) ovat politikoinnin kohteena ja voivat lisäksi vaikuttaa kansanvallan toteuttamiseen.

    Demokratian toteutuminen edellyttää riippumattomuutta myös vaaleilla valituilta. Riippuvuutta eri intressiryhmistä (elinkeinoelämä, kirkko, ?). Suomalaista demokratiassa riippumattomuus osoitetaan läpinäkyvyydellä. Päätökset ovat julkisia.

    Vaaleilla valitut edustajat ovat saaneet mandaattinsa äänestäjiltään. Siksi edustajien tulisi nauttia äänestäjiensä luottamusta ja toimia heidän haluamallaan tavalla päätöksentekotilanteissa. Käytännössä kuitenkin kaikissa puolueissa on puoluekuri, joka voi käytännössä estää edustajaa äänestämästä haluamallaan tavalla.

    Yksi demokratian toteutumisen este ovat olemassa olevat hallintorakenteet. Rakenteet ovat syntyneet aikojen saatossa eikä niitä ole helppo muuttaa. Väite: Suomessa on julkisia organisaatioita, joilla ei ole hyvinvointipalvelujen tuottamisen näkökulmasta yhtään ulkoista asiakasta!

    Tässä lopuksi lauluntekijä Leonard Cochenin käsitys demokratian tilasta USA:ssa (käännöksessä on varmaan virheitä).

    ILKKA TÖRMÄ

    DEMOKRATIA (Leonard Cohen)

    Se on tulossa ilmassa olevan reiän läpi,
    noista öistä Taivaallisen rauhan aukiolla.
    Se tulee tunteesta,
    että tämä ei ole aivan totta,
    tai se on totta, mutta se ei ole aivan siellä.
    Sodasta epäjärjestystä vastaan,
    sireeneistä öin ja päivin,
    kodittomien nuotioista
    homojen tuhkasta.

    Demokratia on tulossa USA:n

    Se on tulossa läpi seinässä olevan halkeaman;
    kuvitteellisena alkoholin virtana;
    Vuorisaarnan ällistyttävänä kertomuksena,
    jota en teeskentele ymmärtäväni ollenkaan.
    Se tulee hiljaisuudesta lahden laiturilla,
    Chervoletin urheasta, rohkeasta, kolhitusta sydämestä.

    Demokratia on tulossa USA:n.



    Se tulee surusta pyhien paikkojen kadulla missä rodut kohtaavat:
    Murhanhimoisena eukkona, joka menee alas jokaisessa keittiössä
    päättääkseen kuka palvelee ja kuka syö.

    Pettymysten kaivoista,
    joissa naiset polvistuvat rukoilemaan
    Jumalan armoa autiomaassa täällä

    Demokratia on tulossa USA


    Purjehdi, purjehdi
    oi mahtava Valtiolaiva!
    Tarpeen rannalle
    ohi ahneuden riutan
    läpi vihan puuskaisten tuulien.
    Purjehdi, purjehdi, purjehdi, purjehdi.

    Se tuli ensin Amerikkaan
    Parhaimpien ja huonoimpien kehtoon.
    Täällä se sai laajuuden ja keinot muutokselle.
    Ja täällä se sai hengellisen janon.
    Nyt perhe on hajonnut.

    VastaaPoista
  2. Demokratia


    Pasi määrittelee demokratian hengeksi, joka luodaan yhdessä. Millaisesta hengestä sitten on kysymys?

    Koska henki mielletään helposti ”henkimaailman” asioiksi, haluaisin hengen sijaan puhua ilmapiiristä. Demokratian luomiseen tarvitaan avoin ilmapiiri, jossa jokainen saa esittää perustellun mielipiteensä. Mielipiteiden tulisi olla vapaita taloudellisista, yhteisöllisistä ja uskonnollisista sidonnaisuuksista. Mielipiteet voivat olla ristiriitaisia, mutta demokratian hengen voimaannuttamassa ilmapiirissä, vaikeatkin erimielisyydet saadaan ratkaistuksi. Ratkaisun ei tule olla kompromissi, johon loppuen lopuksi kukaan ei ole tyytyväinen. Ratkaisut ovat hyvin argumentoituja ja läpinäkyviä eli niihin kuulu olla olemassa perustelut.

    Demokratian ilmapiiriin ei kuulu vain omien etujen tavoittelemista eikä olemassa olevien valtarakenteiden suojelua eli pönkittämistä. Ilmapiirissä, jossa vallitsee demokratian henki, ei esiinny korruptiota, politikointia eikä puoluekuria. Myös valtionkirkko on vieras toimivalle demokratialle.

    Demokraattisessa ilmapiirissä toimii myös sananvapaus ja siihen liittyen vapaa lehdistö.

    Ilkka Törmä

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommenteista. Niin... Henki kuuluu henkimaailmaan. Toisaalta minulla on tässäkin mukana yksi konkreettiseen liittyvä sana: olosuhteet. On luotava olosuhteita ja kyllä, tosiaan, ilmapiiriä: sellaista joka sallii ajattelemisen, keskustelemisen ja jossa ymmärretään päätöksen tapahtuvan puutteellisessa tilassa.

    VastaaPoista