Kun ihminen
kehittää itseään ja kultivoi itsessään jotain, esimerkiksi jotain hyvettä, hän
samalla siirtyy tilasta toiseen: kysymys ja huolenpito vievät toiseen
mielentilaan. Ihmiset voivat muokata itseään, veistää itseään, siis kehittää
itseään ja tehdessään sitä he saavuttavat – jos onnistuvat – mielenrauhan,
onnellisuuden tai harmonian. Stoalaiset ovat hyvä esimerkki tästä. Heidän
etiikkansa voi nähdä pyrkimykseksi tietynlaiseen mielentilaan.
Itsensä
kehittäminen ei vain vie johonkin mielentilaan tai synnytä jotakin tunnetta; se
muokkaa myös tapaa tuntea, tekee toisella tavalla herkäksi. Herkkyys, kyky
tuntea, muuttuu. Myös herkkyyttä kehitetään.
Ollaksemme
kunnon nietzscheläisiä otetaan nietzscheläinen esimerkki. Joku ajattelija
kokee, että totuus ei ole kovin totuudellinen eikä sillä eikä millään ole
perustaa. Arvot eivät tunnu arvokkailta, kaikki tuntuu suhteelliselta. Tätä
voisi sanoa nihilismiksi. Nihilismi voidaan kokea monella tavalla. Reagoiva
tapa on lamaannuttava: kaiken suhteelliseksi kokeva ei uskalla enää haluta.
Mietiskelevä ja samalla aktiivisempi ajattelija näkee, ettei ole syytä pelätä.
Hän näkee mahdollisuuksia ja hän arvottaa asioita väittämättä löytäneensä perustaa. Hän ei ole lamaantunut.
Hän voi sanoa mitä haluaa ja mitä ei siedä. Kyse on erilaisesta tavasta tuntea
totuuden poissaolo, erilaisesta tavasta tuntea perusteettomuus.
Reagoiva
nihilisti on eri tavalla herkkä kuin aktiivinen nihilisti. Hän tuntee
katkeruutta siitä, että ei ole ehdotonta totuutta. Aktiivinen nihilisti
puolestaan kokee sen pikemminkin mahdollisuudeksi luoda omat totuutensa. Toinen
kärsii totuuden hauraudesta, toinen näkee siinä mahdollisuuden. Kaikki herkkyys
ei ole siis yhtä arvokasta. Herkkyyden kehittämisen tavoite ei ole vain
yksinkertaisesti tulla herkemmäksi, vaan eri tavalla herkäksi.
Herkkyys
voi olla sitä, että tuntee ja havaitsee jonkun tilanteen sietämättömyyden. Se
ei tarkoita, että tietäisi, millainen on parempi maailma. Tuskan ja kärsimyksen
voi tuntea, vaikkei tietäisi, millainen on täydellinen maailma. Esimerkiksi
ranskalaiset kokivat 1700-luvun lopulla sietämättömäksi despotismin ja
halusivat vastata tähän tehden vallankumouksen ja keksien ihmisoikeudet. Kun
on tullut herkäksi sillä tavalla, että
kokee jonkin despotismiksi ja sen sietämättömäksi, haluaa muuttaa tilannetta, ryhtyä
toimiin. Miten voi tulla eri tavalla herkäksi? Vastaus on yksinkertainen. Kun
irtaantuu ajatustottumuksistaan, alkaa nähdä toisin, tuntea toisin.
Ajatustottumukset pitävät meidät rauhallisina, tyyntyneinä. Despotismi on
jotain, johon olemme tottuneet ja johon tottumuksemme meidät sopeuttavat.
Itsensä
kehittäjä käyttää erilaisia tekniikoita, esim. itsetutkiskelua, joogaa tai mietiskelyä.
Nämä tekniikat ovat ikään kuin taktiikka suhteessa itseemme ja ne antavat
muodon meissä kehittyvälle herkkyydelle. Esimerkiksi jos stoalainen itsensä
kehittäjä pyrki luomaan itseensä sellaisen suhteen, jota voisi kuvata
itsekunnioitukseksi, sen voi ymmärtää herkkyyden kautta. Itseään kunnioittava
stoalainen oli herkkä tietyille asioille, kiinnitti huomiota siihen, mikä
vähensi tai vaaransi mahdollisuuden itsensä kunnioittamiseen.
Tätä kautta
voisimme hahmotella kuvaa omasta ajastamme. Millaista on meidän herkkyytemme?
Millaista on meidän herkkyytemme puute? Usein huomaa, että suhde itseen on
psykologisoivaa. Kysymme, mitä ovat tunteemme ja mitä ovat meidän motiivimme.
Millä tavalla siis olemme herkkiä? Olemme herkkiä sille, olemmeko me tai muut
neuroottisia. Olemme herkkiä sille, millaiseen empaattisuuteen ihmiset
kykenevät. Tämä on niin sanotusti tieteellistä herkkyyttä: me olemme herkkiä
sille miten asiat ovat. Kyseessä ei ole eettinen herkkyys, sillä emme kysy,
mikä olisi mahdollista. Itsensä kehittäminen ja oman herkyytensä kehittäminen
ei ole sen kysymistä, kuka on. Itsensä harjoittaja kysyy: Mitä voisin itsestäni
tehdä?
Emme siis
kehitä herkkyyttämme, koska kysymys, joka meitä piinaa, ei ole itsensä
kehittäjän kysymys. Ja silti... Merkkejä muustakin on nähtävissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti