Minulle
läsnäolon ongelma ei ole metafyysinen. Tavoite on, että voisi sanoa: ”Olen
tässä.” Jos voi sanoa, kuka on, sanominen on mahdollista vain tilanteessa,
suhteessa toisiin, määritellen missä
olen. Voin sanoa missä olen, voin sanoa olevani tässä, vain jos olen yhtä
sanani kanssa.
Mitä
merkitsee olla yhtä sanansa kanssa? Mitä se vaatii? Mitkä ovat elämän ja
sanomisen välisen harmonian ehdot? Pelkkä tavallinen rehellisyys ei riitä. Joku
voi puhua rehellisesti, olla valehtelematta, mutta sanoilla ei välttämättä ole
yhteyttä siihen, mikä ja kuka ihminen on. Tiedän, koska minulle on opetettu, että
E=mc². Jos sanon tämän, olen rehellinen, mutta en ole
läsnä sanoissani.
Olenko siis
läsnä sanoissani, jos en sano jotain oppimaani tieteellistä tietoa, vaan
ilmaisen itseni, määrittelen itseni? Voisin sanoa rehellisesti: ”Olen Pasi ja
olen hullu.” Tämä lause ei ole kuitenkaan tae mistään, vaikka tietäisimme
kaikki, että todella olen hullu. Voisin sanoa tämän totuudenmukaisen lauseen
kidutustilanteessa tai tilanteessa, jossa olisi uhkana saada kylmää vettä
päälleni terapiasyistä. Ihminen voi puhua rehellisesti ja määritellä itsensä
tilanteessa, josta hän haluaa pois. Hän on siinä, muttei kokonaan.
Rehellisyys
tai itsensä totuudenmukainen määrittely eivät riitä. Yhteys, joka on sanan ja
teon, puheen ja oman itsensä välillä, vaatii enemmän. Sanojen ja tekojen välillä täytyy olla yhteys.
Olen sanonut, että Dostojevskin henkilöhahmojen suuruus on siinä, että he ovat
ajatus, idea ruumiillistuu heissä; se ei ole koskaan abstrakti, heistä
irrallinen teoreema, jolla ei ole seurauksia, usein kohtalokkaita seurauksia.
He ovat läsnä sanoissaan. Idea on aina myös tekoja. Idea voi olla huono ja teot
kauheita, mutta suuruus on tässä: sanat eivät ole vain sanoja, vaan myös
tekoja.
Sanojen
sisältö, niiden ilmaisema totuus, ei ole tässä tapauksessa abstrakti; se on
puhujan oma totuus. Se ei ole yleinen väittämä, vaan pikemminkin voima. Sanoja
ei ilmaise jotakin, jota hän ei olisi kohdannut – jotain yleisiä asioita. Hän
ei rakenna yleisyyksiä.
Tekojen ja
sanojen välillä on yhteys, ja samalla puhuja, läsnäolija, toisen eteen astuva
ihminen vastaa sanoistaan ja teoistaan, jotka ovat hänen omiaan. Tietynlainen
vastuullisuus, kykeneväisyys vastaamaan, on edellytys läsnäololle. Hän sanoo
mitä tekee ja tekee mitä sanoo. Hän siis voi luvata mitä tekee. Joku voi paeta
ammattiroolinsa taakse tai vedota ryhmän, esimerkiksi, puolueen kantaan.
Silloin ei ole läsnä sanoissaan; sanat eivät ole omia.
Joku sanoo:
”Olen tässä.” Leikitään, että hän voi sanoa näin ja tehdä sen uskottavasti.
Silloin hän antaa itsensä tilanteeseen. Läsnäolo on anteliaisuutta.
Anteliaisuus on kaiken toden, todellisen, hyveellisen ehto. Mitä merkitystä on
hyveellä, esimerkiksi rohkeudella, jos sitä ei anna, jos se ei manifestoidu,
ruumiillistu? Sanan on tultava lihaksi. Vanha kristillinen teema, kenosiksen ongelma.
Miten
voisimme tehdä itsestämme läsnäolevia, anteliaita? Sitä pitää vaatia itseltään.
Ihmisen pitää haastaa itsensä ja muut siihen. Minun on vedettävä itseni siihen
niin kuin ihminen vedetään vastuuseen. Vaaditaan paljon, että ihminen voi
sanoa: ”Olen tässä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti