torstai 31. lokakuuta 2013

Käänteinen ekonomia ja kokemus


(Michel de Montaigne)


Montaigne kirjoitti loputonta kirjaa, jonka nimi oli Esseitä. Jossain vaiheessa hän huomasi, ettei hän luo teosta, vaan teos luo häntä. Monet ovat hänen jälkeensä huomanneet saman. Kirjoittaja luo teosta, mutta samalla itseään; kirjoittaminen on työskentelyä itsensä kanssa, oman itsensä veistämistä.

Voisi puhua käänteisestä ekonomiasta niin kuin teki Giorgio Agamben eräällä luennollaan. Yleensä ekonominen ajattelu kiinnittää huomiota siihen, mitä ja miten paljon tuotetaan. Mutta työ tekee asioita tekijälleen, tuottaa hänelle ja hänessä. Tämä on käänteistä ekonomiaa. Olemme taipuvaisia ajattelemaan, että kun joku potentiaalisuus aktualisoituu, siemen muuttuu puuksi, potentiaalisuus katoaa. Ajattelemme työn tuloksen, teoksen, puuksi, jossa jokin potentiaalisuus on aktualisoitunut. Puu on kuitenkin toinen potentiaalisuus, mahdollisuus luoda uusia siemeniä. Teot, tuotetut asiat, talot ja teokset, eivät lakkaa toimimasta, synnyttämästä asioita. Kun ne lakkaavat synnyttämästä, ne muuttuvat kuolleiksi esineiksi.

Teos ei ole kokemus vain vastaanottajalle. Myös tekijä muuttuu. Vastaanottaja, joka ymmärretään usein hyvin passiiviseksi, on todellisuudessa myös tekijä; hänen on toimittava keksiäkseen teoksen potentiaalisuus. Kokemus, joka aina muuttaa meitä, ei vain yksinkertaisesti tule meille. Se syntyy kohtaamisessa. Kohtaamme maailman, ihmisen, esineen. Ne vaikuttavat meihin, ja me vaikutamme vaikutukseen: tulkitsemme sitä, jäsennämme sitä ja arvotamme sitä. Kaiken lisäksi me vaikutamme maailmaan, ihmisiin, esineisiin. Vaikutamme niihin esimerkiksi työn kautta. Kokemus ei kehkeydy siis passiivisesta vastaanottamisesta.

Kun koemme, emme vain opi tietämään mitä on, vaan kohdattu tapahtuu meille. Kyse ei ole abstraktista tai teoreettisesta tiedosta, vaan tapahtumasta. Käänteisen ekonomian kautta tavoitamme siis kokemuksen yhden erityisen aspektin, tapahtumallisuuden.

Minua ei kiinnosta mikä tahansa kokemus tai kokemuksen rakenne. Minua kiinnostaa erityinen kokemus, jota voisi humoristisesti nimittää alkemistin kokemukseksi. Gaston Bachelard tiesi, ettei kemia syntynyt vähittäisesti alkemiasta, sillä alkemia ei ollut älyllinen pyrintö, vaan pikemminkin moraalinen initiaatio. Alkemistin piti tehdä itselleen asioita, puhdistaa sielunsa, sillä hänen totuutensa vaati sitä, ei vain metodia tai tieteellistä koetta.

Kun emme samasta tapahtunutta siihen minkä olisi pitänyt tapahtua tai siihen minkä jatkossakin tapahtua, koemme, ettei ole välttämätöntä järjestystä: koemme mahdollisuuden että voisi olla toisin. Mikä on tällaisen kokemuksen anatomia? Alkemiaa on pitänyt harjoittaa, että on päässyt pinttyneestä ajatustottomuksesta, joka sanoo koko ajan: ”Koska näin on ollut aina, niin tulee olemaan jatkossakin.” Alkemistin on pitänyt irrottaa ajatustottumus itsestään, puhdistaa sielunsa siitä.

Käänteinen ekonomia ja kokemuksen näkeminen tapahtumana auttaa meitä ajattelemaan tätä alkemiaa. Me voimme kiinnittää huomiota siihen, millaisen käänteisen ekonomian järjestykseen itsemme asetamme, millaisia kohtaamisia viljelemme. Näin vaikutamme siihen, miten toiminta ja työ vaikuttavat meihin. Menemmekö raikkaaseen ilmaan, meren rannalle, hengittämään vai pysymmekö sisällä? Jos olemmekin pysyneet sisällä, siitä ei tarvitse tehdä johtopäätöstä, että sen on välttämättä oltava näin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti