torstai 10. lokakuuta 2013

Idolit


(Francis Bacon)

Francis Baconilla oli teoria idoleista, huonoista ajatustottumuksista. Idoli, aavekuva, saa ihmisen erehtymään. Hän luetteli neljä erilaista idolityyppiä: suvun idolit (ihmislajin ominaisuuksista juontuvat virhekäsitykset), luolan idolit (yksilön subjektiivisesta näkökulmasta juontuvat virhekäsitykset), torin idolit (kielen käytöstä johtuvat virhekäsitykset) ja teatterin idolit (auktoriteettien iskostamat harhaluulot).

Suvun idolit syntyvät esimerkiksi meille ominaisesta liioittelusta, niiden perustalta tehdyistä yleistyksistä. Luolan idoleita takertuu mieleemme, koska meistä tulee sattuman, kasvatuksen ja ympäristön takia rajoittuneita.  Torin idolit syntyvät, koska sanoilla on oma tahto, oma suunta; ne ilmaisevat asioita, joita emme tarkoita ja se johtuu paljon siitä, että käytämme sanoja tietämättä mitä ne merkitsevät. Teatterin idolit saavat jalansijaa, kun väärät filosofit levittävät vääristyneitä käsityksiä hallitakseen ihmisiä, jotka eivät heidän puheitaan osaa kyseenalaistaa.

Olisi mielenkiintoista ja mahdollisesti hauskaa lukea filosofian historiaa kamppailuna näiden idolien kanssa. Wittgenstein miekkailemassa torin idoleita vastaan, Foucault ottamassa judo-otetta teatterin idolista ja Nietzsche ratsastamassa peitsi ojossa kaikkia noita idoleita vastaan!

Baconin lääke oli todellinen, syitä koskeva tieto, joka erotetaan selvästi uskomuksista.  Toinen, uudempi vaatimus oli se, että tiedon pitää perustua kokeisiin. Bacon unohti sattuneesta syystä ainakin yhden idolin: tieteen. Hän nimittäin oli yksi tieteen voittokulkua valmisteleva ajattelija. Hän tahtoi ihmisen irti harhaluuloistaan, jotta hän voisi ajatella selkeästi, tieteellisesti ja alistaa siten luonnon palvelukseensa. Tähänkin asenteeseen on liitettävissä yksi tai useampia huono ajatustottumus.

En halua ryhtyä täydentämään Baconin luomaa luetteloa idoleista. Vaikka pidänkin luetteloista, se saattaisi olla liian pitkä. Jos haluamme häiritä ajatustottumuksiamme, voimme kysyä, onko erehtyminen vaarallisinta mitä voimme tehdä. Bacon lyö kyntensä harhoihin, mutta joskus pitäisi vasaroida totuuksiakin.

Harhautumista on monenlaista. Joskus se merkitsee sitä, että eksyy merkityltä polulta, toisinaan eksymistä omalta polulta. Hamartia, erehdys, ei ollut kreikkalaisille synti. Aristoteles käytti tätä käsitettään Runousopissa, ja hamartia, traaginen erehdys, merkitsi virheen tekemistä tilanteessa, jossa ei voi toimia oikein. Tragedian sankari yrittää toimia oikein tilanteessa, jossa se on mahdotonta. Erehdystä tarkoittava  latinan kielen sana tulee sanasta error, jonka verbimuoto on errare. Se merkitsi erehtymistä, mutta myös ampumista harhaan ja siirtymistä paikasta toiseen, vaeltamista.

Idolit, aavekuvat ja epäjumalat, eivät yksinkertaisesti harhauta; ne panevat jäljittelemään. Idolit tekevät siis merkityn polun, astuvat eteemme jäljiteltävinä esimerkkeinä. Ne harhauttavat meidät toisessa merkityksessä: ne eksyttävät omalta polultamme. Jos jäljittelemme idolia, sanomme mitä idoli sanoo; meillä ei ole enää omaa sanaa, omaa ääntä. Idoli estää meitä erehtymästä, siirtymästä paikasta toiseen, vaeltamasta; se kiinnittää meidät itsensä eteen. Idoli sanoo, että erehdys on syntiä, lain rikkomista.

Meidän edessämme olevalla idolilla on kaksi sanomaa, kahdet kasvot. Ensimmäinen sanoma on tämä: Moraali on laki. Joskus se tarkoitti jotain aivan muuta. Hyveellinen – rohkea ja oikeudenmukainen – ihminen kehitti itsessään taipumusta, kykyä, luonnetta. Hän ei pyrkinyt noudattamaan lakia, vaan tekemään itsestään jaloa. Toinen sanoma määrää meitä pysymään paikallamme, olemaan koko ajan sama.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti