(George Bataille)
”Nauraminen
on ajattelua”, sanoi George Bataille. Hän näki ja koki, etteivät ajattelu ja
nauru poissulje toisiaan, vaan päinvastoin täydentävät toisiaan, tarvitsevat
toisiaan. Miten voi sanoa, että nauru on ajattelua? Eikö nauru olekaan ihmisen
ihmeellinen kouristus? George Bataille kirjoitti erään kirjoituksensa
alaviitteessä: ”Minä en opeta filosofiaa, vaan eräänlaista päihtymystä: minä en
ole filosofi, vaan pyhimys, ehkä hullu.” Monet ovat varmasti arvioineet, että
viimeinen määre sopii hänelle parhaiten. Silti yritän selvittää, missä mielessä
nauru on ajattelua.
Bataillen
ajattelussa nauru liittyy kokemukseen tuntemattomasta. Tuntematon,
ennalta-arvaamaton naurattaa. Ihminen hätkäytetään irti näkemästä asiat
tuttuina, mahdottomina sijoittaa jo tiedetyn sisään. Siinä mielessä tuntematon
on jotain, joka keskeyttää ajatukset, peruu niiden voiman. Voisi siis olla
hullua sanoa, että nauraminen on ajattelua. Ajatteleminen ei ole kuitenkaan ole
jo olemassaolevien, valmiiden ajatusten, hahmottamismallien aktivoitumista; se
on enemmän irtaantumista niistä, ja siksi nauru auttaa ajattelemaan, siirtymään
uuteen tilaan.
Mitä on
nauru? Miten ratkaista naurun ongelma? Bataillen mukaan tämän ongelman
selvittäminen oli sama asia kuin filosofisen ongelman ratkaiseminen. Hän uskoi,
että filosofisen ongelman selvittäminen johtaa ensin nauruun. Filosofia on
henkinen pyrintö, jossa ihminen yrittää muuttaa itseään; se on pyrkimystä edetä. Ei voi edetä, jos on pelon
lamaannuttama. Jos nauru on pelon voittamista niin kuin sanoi Mihail Bahtin, se
on välttämätöntä ajattelulle.
Nauru on
tietenkin yksi mahdollinen reaktio johonkin tilanteeseen, joka voi herättää
myös toisenlaisen reaktion, myös itkun. Nauru on myös moninainen,
monikasvoinen. Kaikki nauru ei ole vapauttavaa tai iloista, sellaista mitä
Bahtin sanoi suureksi nauruksi. Suuren naurun paras ilmaisu oli Bahtinin mukaan
karnevaalinauru. Hänelle karnevaali ei ollut vain kulkueita ja muutamia
hauskoja lauluja; se oli ikivanhaa, syvää rituaalista ajattelua, joka toi esiin
toisen totuuden: se oli iloisen
suhteellisuuden, myös totuuden suhteellisuuden totuus – jatkuvan muutoksen, syntymisen
ja kuolemisen iloinen totuus.
Nauraminen on
ajattelua: se päästää kontaktiin maailman kanssa. Koskemattomuutta suojelee
vakavuus ja pelko, mutta nauru vetää kuninkaan alas ylhäisestä loistosta. Se
minkä on uskottu olevan niin tai näin, onkin sekä niin että näin. Mikä oli
noin, on nyt toisinpäin. Karnevaali kääntää ylösalaisin ja se mahdollistaa
ajattelun, tutkailun, uudenlaisen arvioinnin.
Mitä se
merkitsee, että nauraminen on ajattelua? Millaisia johtopäätöksiä meidän tulisi
tehdä? Ajattelemaan on opittava ja se saattaa vaatia, että opimme ensin
nauramaan.
(Kaksi sivuhuomautusta)
1
Bataille oli harvinainen. Hän tahtoi, että hänen
meditaationsa johtaisivat siihen, että kun kuulija kohottaa päänsä, hän ei näe
ympärillään enää mitään tuttua. Ainakin välillä hän onnistui: tieto ei lisäänny, mutta ajattelemme enemmän,
opimme ehkä nauramaan enemmän. Bataille oli merkittävä ajattelija. Mutta
hänellä on ollut vihollisia. Esimerkiksi Didier Eribon tyhjensi lippaansa
häneen eräässä kirjassaan. Bataille otti sen luontevan välinpitämättömästi,
sillä hän oli kuollut jo aikaa sitten.
2
Kun Mihail Bahtin teki kuolemaa, hän pyysi, että hänelle
luettaisiin hänen suosikkinovellinsa, Giovanni Boccaccion tarina, jossa kuoleva
syntinen mies tekee valheellisen tunnustuksen. Mies valehtelee olevansa niin
synnitön, että hänet julistetaan pyhimykseksi.Lurjus ja Boccaccio nauravat
ihmisten vakavuudelle ja helppouskoisuudelle, heidän tavalleen idealisoida
kuolleet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti