(Pindaro)
”Tule siksi
mikä olet.” Jotkut ovat ottaneet tämän lauseen motokseen. Monet ovat sitä
kommentoineet. Nämä sanat (enoi enoi oios
essi) ovat Pindaron (n.520-440 eaa) oodista. Todellisuudessa on kyse
puutteellisesta tai osittaisesta käännöksestä. Toisenlainen, tosin
tulkinnanvarainen käännös olisi: ”Tule siksi mikä olet oppinut olemaan.”
Kun
filosofi tarttuu näihin sanoihin, hän näkee heti epäloogisuuden. ”Miten voi
tulla siksi, mitä jo on?” Tämä on
ristiriitaista, tässä on paradoksi, sanoo filosofi. Vaikka kukaan ei halua
tulla siksi mitä ei ole, ristiriita jää. Ristiriidan jäämiseen, sen
sinnikkyyteen, on syynä se, että logiikkamme on sama kuin Aristoteleellä: joku
asia joko on tai ei ole. Tämä oli syynä siihen, miksei Aristoteles voinut
käsittää Herakleitosta, jolle kaikki oli tulemista.
Mahdottomuus ymmärtää lausetta loogisena johtuu länsimaisen ajattelun tavasta
sotkeentua sanaan ”olla”.
Lausetta ja
sen sanomaa voi lähestyä toisinkin ja kysyä, mikä on se ”oma itse”, joka
puhuteltu jo on ja joksi hänen pitäisi tulla. Jos oma itse on telos, päämäärä, lause näyttäytyy yhä
paradoksaalisena. Päämäärä on jotain, joka on ajallisen etäisyyden päässä.
Miksi minun pitäisi kulkea kohti päämäärää, jos olen jo siellä – eli olen jo se
mikä olen? Oma itse koetaan intuitiivisesti päämääräksi, keksittäväksi asiaksi, koska oletetaan, että se substanssi -
jonkinlainen olio, jotain jolla on olemus. Jos nähdään, ettei oma itse ole
jotain annettua, valmis olio ja olemus, se näyttäytyy prosessina.
Jos oma
itse on prosessi, ei annettu, se pitää luoda. Oma itse muotoutuu suhteessa
itseensä, ja oma itse, johon olemme suhteessa, on suhde itse. Silloin oma itse
ei ole substanssi, vaan muoto, sillä muodon voi ymmärtää ja määritellä
suhteeksi. Mitä Pindaron sanat nyt
sanovat? Ihminen ei todellisuudessa voi olla oma itsensä, ellei hän tule omaksi
itsekseen, sillä oma itse ei ole valmiina. Olemme aina tulemisen tilassa,
olemme prosessi.
Eivätkö
sitten Pindaron sanat implikoi, että on jokin todellinen itse, josta ihminen
tulemisen prosessissa voi harhaantua? Ei, koska oma itse ei ole valmiina, mutta
ilmaisu varoittaa silti jostakin: voi tulla joksikin muuksi kuin omaksi
itseksi. Mitä se voisi tarkoittaa?
Se voisi
tarkoittaa esimerkiksi, että jos prosessi ei etene, jos se ei käynnisty, jäät
tulemasta itseksi: silloin olet kuollut, olemassaolematon. Pitäisi tehdä
tekoja, pitäisi toimia. Esimerkiksi jos lahjakas viulisti ei soita, hän ei ole
se mikä hän on, ei tule siksi mikä hän on: lahjakas viulisti.
”Joksikin
muuksi tuleminen” voi merkitä myös laiskaa, mukautuvaa asennetta. Ihminen
hukkaa itsensä, koska sopeutuu, mukautuu, tekee niin kuin kaikki muut. Silloin
hän on kuka tahansa. Olla oma itsensä – tulla omaksi itsekseen – merkitsee
sitä, että on vertaamaton. Friedrich Nietzsche, yksi joka tahtoi lihallistaa
Pindaron sanat, puhuttekeekin Iloisessa tieteessä niitä, jotka elävät
tullakseen omaksi itsekseen ja sanoo heitä vertaamattomiksi; he ovat niitä
”jotka luovat omat lakinsa, luovat itsensä”.
Nietzschenkin
huomautus alleviivaa sitä, että omaksi itseksi tulemisen prosessi on itsensä
luomista. Tulla itsekseen on luoda itseään, ja itsensä luominen on kuoleman
estämistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti