Rosi
Braidotti sanoo, että pitäisi tutkia feminiinisyyden insitituutiota. Mukailen
lausetta ja sanon: Pitäisi tutkia maskuliinisuuden instituutiota. Miehisyydessä
– tai miehenä olemisessa – on kyse muustakin kuin parrankasvusta; siinä on kyse
identiteeteistä, kuvista. Siksi kulttuuri vaikuttaa siihen ja siksi
maskuliinisuus muodostuu instituutioksi sanan alkuperäisessä merkityksessä: se
on järjestely. Maskuliinisuus on tiettyjen kuvien ja tapojen järjestely, joka
pyrkii säilymään, pysymään. Se pyrkii säilyttämään itsensä, tekemään itsensä
pysyväksi, mutta se uhkaa muuttua. Tämä uhka synnyttää erilaisia reaktioita.
Eräs
kolumnisti puhui itsestään ”valkoisena heteroseksuaalisena lihansyöjänä” ja
valitti, että yhteiskunnassa ei kukaan suojele tällaista miestä. Naisia
suojellaan, lapsia suojellaan, maahanmuuttajia suojellaan, jopa eläimiä
suojellaan, mutta missään ei ole suojelijaa valkoiselle heteroseksuaaliselle
lihansyöjämiehelle. Oletan kirjoittajan pyrkivän ironiaan, mutta tekstin
varsinainen tarkoitus, joka jäi minulle hämäräksi, ei ole nyt huomioni ja
analyysini kohteena. Kiinnittäisin huomiota tämän ja monen muun vastaavan
tekstin ja puheen ilmeiseen piirteeseen, pelkoon ja tunteeseen
uhanalaisuudesta.
Mitä mies
pelkää? Tarkemmin: Mitä mies pelkää miehenä?
Tietenkin sitä, ettei ole tarpeeksi mies. Miehen kuvat ovat vaihdelleet eri
aikoina. Vuosisatojen ja vuosituhansien aikana miehillä oli pitkä hiukset,
mutta myöhemmin sitä ollaan pidetty naisellisena. Sukkanauhat olivat alunperin
miesten vaate. Kun mies määrittelee miehen, todellisen miehen, niin kuva on
selvä ja kirkas niin kuin miehen asenne: mies on vahva, rohkea ja hyökkäävä.
Tässä päästään kiinni jo enemmän pysyviin piirteisiin. Miehen ajatellaan olevan
aktiivinen, hänen halutaan olevan metsästäjä. Nykyisin myös naiset ovat
aktiivisia, joskus myös lapset ovat osaavampia. Mies ei ole enää yksin
paikallaan. Siksi hänen kuvansa uhkaa särkyä. Häneen myös kohdistuu uusia,
toisenlaisia odotuksia. Kaadettu peura ei riitä.
Tämä
maskuliinisuuteen sinnikkäästi liitetty aktiivisuus on sisällöltään silti hyvin
erilaista eri aikoina. Antiikin maailmassa siihen ei koskaan liitetty
tottelevaisuutta, mutta kristillinen ja militaarinen maailma muutti tämän.
Muutosten myötä synnytettään uusi kuva, joka toimii mallina ja ideaalina.
Sellaisena se muokkaa identiteettiä, joka on laki. Mies kysyy itseltään, onko
tämä tai tuo miehekästä, voiko hän tehdä niin tai näin, koska on mies.
Mies on
mies suhteessa naiseen. Vaikka kristillinen maailmankuva alleviivaa miehen ja
naisen tasa-arvoisuutta Jumalan edessä, se on myös pyrkinyt luomaan hierarkiaa:
Jumalan jälkeen tulee mies, sitten nainen. Samalla se on vahvistanut
jaottelevaa ajattelua, miehen ja naisen asettamista erillisiksi, heidän
sijoittamistaan eri planeetoille. Yhteiselo on säädelty ja säädetty
hierarkiseksi. Mies on naisen herra, mies on naisen mestari, hänen opettajansa.
Jos ja kun tämä järjestely katoaa, katoaa mies, hänen kuvansa.
Kun mies
alkaa tehdä toisella tavalla, kasvattaa pitkät hiukset ja muokkaa
kulmakarvojaan, se synnyttää inhoa ja pelkoa. Jonkun tuntemattoman miehen
muokatut kulmakarvat voivat inhottaa vain koska se särkee pysyväksi
tarkoitettua kuvaa.
Kuvat
aiheuttavat siis tuskaa ja kärsimystä kahdella tavalla. Ne rajoittavat
mahdollisuuksia, luovat paineita. Lisäksi kun kuva särkyy, syntyy hämmennystä.
Mies ei tiedä enää miten toimia; hän ei tiedä, mitä häneltä odotetaan. Hän ei
koe kuvan särkymistä vapauttavaksi, sillä satojen vuosien ajan säilyneet kuvat
ovat opettaneet kulkemaan vain merkittyjä polkuja.
Miesten
pahoinvointi ei ole enää hiljaista. On kirjoittajia, jotka haluaisivat
suojelijaa valkoiselle heteroseksuaaliselle lihansyöjälle, mutta on myös niitä,
jotka niskoittelevat, yrittävät keksiä toisenlaisia tapoja olla mies.
Espanjassa on miesten yhdistys, joka pyrkii edistämään tasa-arvoa (Asociación de Hombres por
la Igualdad de Genero (AHIGE). Yhdistyksen lipussa on motto: Otra forma de ser hombre es posible – Toisenlainen tapa olla mies
on mahdollinen. Motto joka jäljittelee kuuluisaa lausahdusta: ”Toinen (tai
toisenlainen) maailma on mahdollinen”.
Kun lukee
feministisiä tekstejä ja katsoo niissä feminiiniselle annettuja määreitä,
ihmettelee, mitä olisivat maskuliinisuudelle annetut määreet, joita ei
ilmaista. Braidotti liittää feminiiniseen ”virtaavuuden, empatian, nautinnon,
ei sulkeutuneisuuden, toiseuteen kurkottautumisen ilman omistavuutta”. Eikö mieskin
voisi olla tuollainen, jos toinen mies on mahdollinen? Millainen miehen pitäisi
olla? En tiedä enkä usko, että olisi vaaratonta, jos joku ilmoittaa sen
tietävänsä. Voi vain toivoa, ettei uusi kuva olisi jähmettynyt, vaan jotakin liikkuvaa,
jotakin häilyvää, jotakin joka sallisi erilaisten asioiden mennä yksilön läpi
ilman että ihminen rikkoontuisi tai reagoisi väkivaltaisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti