(Kairos)
Aika on
varmaankin esimerkillinen filosofinen ongelma, myös silloin kun sen kanssa
painivat fyysikot. En ajattele nyt aikaa suurena metafyysisenä aiheena, vaan
ajattelen aikaa jonakin, joka meidän on läväistävä ja joka meidät läpäisee.
Käännän katseeni kokemuksiin, muutoksiin ajan kokemisessa ainakin enemmän kuin
liian korkealla lentäviin ja siksi jäätyviin ideoihin. Minun ongelmani ei ole
aika, vaan ihmisen suhde aikaan tai olemassaolon ajallisuuteen.
Olemme
esimerkiksi hahmottaneet ajan ajatellen alkuperää tai olemme ajatelleet
päämäärää, päätepistettä. Alkuperän ajattelijat ja kuvittelijat ovat luoneet
myyttejä siitä, miten kaikki syntyi ja hohdokkaita tarinoita alkuperäisestä kulta-ajasta.
Tämä on yksi tapa kokea ajallisuus: oma aika tai nykyisyys koetaan tyhjäksi,
koska se nähdään rappiona ja surkeutena verrattuna muinaiseen kulta-aikaan. Se
voidaan kokea tyhjäksi myös siksi, että tulevaisuudessa odottaa täyttymys,
jokin tila jota ei olla saavutettu.
Luonnosmaisesti
ja yksinkertaistaen voi sanoa, että nykyisyys on kääntynyt kahdella tavalla
positiivisen arvottamisen kohteeksi. On olemassa perinne ja ajattelutapa,
kokemus että huomion täytyy kohdistua tähän hetkeen, nykyisyyteen, sillä meillä
ei ole muuta ja on unohdettava tulevaisuuden pelkääminen ja menneisyyden
tapahtumien turha pyörittäminen. Tätä voisi sanoa spirituaaliseksi perinteeksi.
Nykyisyys koetaan ainoaksi mitä meillä on. Joissakin tapauksissa hetki on
jotain jota kaivataan, tarvitaan; halutaan ettei olemassaolo ole lykättyä,
jonkun projektin orjuuttamaa. Voisi antaa hyvin erilaisia esimerkkejä: Marcus
Aurelius, Kierkegaard, Bataille.
Toista
nykyisyyden arvottamisen tapaa voisi nimittää poliittiseksi. Tässä tavassa
koetaan tarpeelliseksi tehdä diagnoosia nykyisyydestä, tehdä katkos jatkumoon,
nähdä ja tehdä jokin muu mahdolliseksi. Politiikka on ymmärrettävä tässä
toiminnaksi, joka vapauttaa nykyisyyden olemassaolevista perinteisistä
tulkinnoista, tuo siihen täyteyden. Nykyisyys murtuu eräänlaisten
sähkökatkosten kautta ja se avautuu silloin kohti tulevaisuutta.
On
tunnettua, että kreikkalaisilla oli kolme ajan jumalaa: Kronos, Aion ja Kairos.
Yleensä nämä sanat tulkitaan niin, että kronos merkitsee lineaarista aikaa,
jatkumoa menneisyydestä nykyisyyteen ja nykyisyydestä tulevaisuuteen. Kronos on
tiktak-aika. Aion puolestaan merkitsee ikuisuutta, ajan ikuisuutta, ei
kuitenkaan ikuisuutta ajan ulkopuolella niin kuin myöhemmin kristillisessä
maailmassa. Kairos merkitsee hetkeä, tilaisuutta.
Kreikkalaiset
käyttivät sanaa kairos puhuessaan ”oikeasta hetkestä”; se oli tekninen termi,
jota käytettiin yhtä lailla lääketieteessä kuin eettisessä keskustelussa.
Lääkärin pitää keksiä ja tajuta, mikä on oikea hetki toimia. Kairos oli
myöhemmin kristityille ”Jumalan aika”, saapumisen aika.
Monet
ajattelijat ovat tarttuneet kairoksen käsitteeseen, tehneet siitä omansa. Syy
on yksinkertaisesti se, että sen avulla voi luoda toisenlaisen katseen
nykyisyyteen ja se mahdollistaa irtaantumisen kronologisesta, lineaarisesta
ajattelusta. Ajallisuuden voi kokea toisin; aika on tilanne ja tilaisuus. Viime
vuosisadan alkupuolella käsitettä käyttivät muun muassa Martin Heidegger ja
teologi-filosofi Paul Tillich.
Esimerkiksi Tillich tarttuu ideaan asettaen vastakkain kronoksen ja
kairoksen ideat, ja kairos liittyi hänellä ihmisen ajallisuuteen ja muuttumisen
mahdollisuuteen.
Minun
hypoteesini on, että kairoksen kautta voi ajatella sitä, mikä yhdistää
spirituaalista ja poliittista nykyisyyden arvottamista. Molemmissa lähtökohtana
on muutos. Aika on muutosta: katoamista ja ilmestymistä, kuolemaa ja syntymää.
Tämä on syy siihen, miksi ajallisuus on koettu niin tuskalliseksi,
vihattavaksi. Kairos tekee kuitenkin ajallisuudesta mahdollisuuden; nykyisyys
ei ole tyhjä hetki ennen katoamista, vaan se on raskaana mahdollisuuksista,
tilaisuuksista. Tämä ei merkitse sitä, että ajallisuus olisi hallittavissa.
Mikään suunnitelma ei kestä; tulevaisuus on ennakoimaton. Kairos merkitsee
sitä, että ihminen asettuu alttiikki yllätyksille, uhalle.
Menneisyys
ei ole monumentteja, vaan jotain johon maailma katoaa jotta uutta voisi
ilmaantua ja samalla se on mahdollisuuksia, joita nykyisyydessä voidaan
aktualisoida. Aika ei ole jono; se on näyttämö, jossa asiat ja hahmot katsoavat
ja ilmaantuvat. Se on olemassaolon historiallista toteutumista. Voisi
sanoa Heideggeria seuraten: Elämä ei ole
vain tapahtumista ajassa, vaan ajan
itsensä elämistä.
On eri asia
kokea kiire, se ettei ole aikaa ja kokea, että on aikaa. Kiireessä ihminen on
ajan orja. Kun voi sanoa, että on aikaa, se merkitsee: Vielä voi oppia. Ei ole
välttämätöntä muistella menneisyyttä. Unohtaminen tekee meistä kevyempiä. Mutta
oman ajallisuutensa unohtaminen on sama kuin itsensä huolehtimisen unohtaminen;
se on laiminlyönti, itsensä jättämistä heitteille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti