(Cristina Campo)
1.Yleistä
Ludvig
Wittgenstein toteaa tunnetussa luennossaan etiikasta, että etiikka ja
estetiikka käsittelevät samaa ongelmaa. Molemmat kysyvät samaa: Mikä tekee
elämästä elämisen arvoisen? Wittgenstein näki siis myös esteettiset arvot
olemassaoloon, elämään liittyvinä; hän ei vienyt omaan erilliseen sfääriin.
Vaikka ei
muilta osin osaisikaan seurata Wittgensteinin ajattelua, tälle on helppo löytää
perusteita. Sellaiset esteettiset, jopa taiteelliset arvot, jotka usein
liitetään taiteeseen, voi nähdä elämän arvokkaaksi tekevinä,
eksistentiaalisina. Huumoria voi viljellä muussakin kuin taiteessa. Se on
ihmisten yksi tapa säilyttää arvokkuus vaikeissakin tilanteissa. Taideteoksen
kokonaisuuden harmonia on jotakin, jota ihminen voi yrittää tavoitella myös
elämässään.
Esteettiset
arvot ja eettiset arvot eivät kuitenkaan aina limity tai kietoudu yhteen. Ne
etäännytetään usein toisistaan, niiden yhteys kielletään. Jotkut ihmiset
noudattavat omia moraalisia periaatteitaan, koska kokee ne universaaleiksi
säännöiksi, jopa luonnonlain kaltaisiksi. Toisaalta jotkut estetistit –
Baudelaire tai Wilde – saattavat seurata valitsemiaan periaatteita, koska näin
voi luoda itsestään tai elämästään jotain sellaista, joihin voi soveltaa
esteettisiä kriteerejä.
Vaikka
haluaisikin ottaa etäisyyttä tällaisiin estetisteihin ja näkisi tällaiset
pyrkimykset mahdottomina, jopa vaarallisina, esteettisessä asennoitumisessa,
sen soveltamisessa elämään, voi nähdä mahdollisuuden.
Jos
yhdistämme etiikan ja estetiikan, emme näe etiikan ongelmaa vain sääntöä tai
lakia koskevana kysymyksenä. Voimme katsoa kahden olennaisesti esteettisen
käsitteen kautta. Nämä käsitteet ovat tyyli ja taito. Jos luomme luonteeseemme
tyyliä niin kuin Nietzsche halusi, emme kiinnitä huomiota vain siihen, mitä
teemme, vaan myös siihen, miten teemme.
Huomion kiinnittäminen taitoon antaa mahdollisuuden nähdä, että tarvitsemme
muutakin kuin hyvää tahtoa; tarvitsemme kykyä, taitoa.
Ei riitä,
että omaksumme tai valitsemme jotkut arvot. On työskenneltävä, että ne olisivat
totta, tulisivat todeksi elämässä. Siksi olisi luotava tyyliä ja kehitettävä
taitoa. En ajattele, että estetiikka ja etiikka kohtaavat aina ja kaikkialla.
Toisissa kulttuureissa ne lähestyvät enemmän toisiaan, toisissa eroavat. On silti
ehkä syytä lähentää niitä.
2.
Esimerkki: Attenzione
Voi etsiä
esimerkkejä estetiikan ja etiikan kohtaamisesta, aktiviteeteista tai
asenteista, joissa ne yhdistyvät. Yksi esimerkki voisi olla huomion
kiinnittäminen, attenzione.
Kun kiinnitämme huomiota olemme avoimia, auki, siis
tyhjiä. Ihminen peruuttaa pyrkimyksensä maalata maailman omilla väreillään. Hän
ei enää heijasta itseään katseen kohteeseen. Itsensä heijastaminen on lakannut.
Cristina Campon Attenzione e poesia on teksti, jossa runous on
huomiota, huomion omistamista (attenzione), todellisuuden eri tasojen
lukemista. Ajatus on tyhjä ja alaston; se avautuu kohteen alastomalle
totuudelle. Jotenkin näin sen näki Cristina Campo, jolle äärimmäisen ja puhtaan
huomion kiinnittämisen täsmällinen nimi on vastuu. Se on vastuuta, joka ruokkii
runoutta, ihmisten välistä ymmärrystä ja asettumista pahaa vastaan. Campolle
niin kuin Simone Weilille attenzione
on olennainen asenne ja olemisen tapa, yhtä aikaa eettinen ja esteettinen.
Tarkkaavaisuus on aktiivista, mutta samalla siinä on
jotain passiivista; siinä on mukana eräänlainen antautuminen, odotus, jopa
kärsimys. Huomion kiinnittämisen sanat, huomion runousopin sanat ovat nämä:
tyhjyys, alastomuus ja odotus.
On kyse herkkyydestä, herkkyyden harjoittamisesta ja
runouden tajuamisesta – kyvystä ja asenteesta, joka intensifioi olemassaolomme.
Tällaisena - rikastuttavana ja ruokkivana – se on yhteydessä myös kritiikkiin,
joka kyseenalaistaa sen mitä uskomme
olevamme. Kritiikki on kategorioiden ja kategorisoinnin katoamisen
mahdollistamista.
Kun onnistun kiinnittämään huomiota johonkin, jokin
kuolee minussa ja tekee tilaa elämälle. Tulee tilaa, koska tyhjenen. Tätä on
kritiikki, tämä on sen vaikutus: meihin tulee tilaa, jokin saa tilaa.
Jokin meissä ehkäisee huomion kiinnittämistä. Mikä se on?
Jotakin joka on enemmän pahan alku kuin liha, ajatteli Weil. Eikö tämä jokin
ole tuomio, taipumuksemme tuomita? Kritiikki ei ole tuomitsemista, vaan
arvoarvostelman perusteiden epäilemistä. Kun päämme ja kielemme esittävät
tuomion, käännämme katseemme pois, emme koe tarpeelliseksi enää kiinnittää
huomiota.
Huomion hajottaminen, huikentelevainen katse – melkein
sama kuin irstas elämä – oli Augustinuksen ja myöhemmin myös Heideggerin mukaan
– uteliaisuuden syytä. He tietenkin tarkoittivat pinnallista uutuuden
etsimistä, kyvyttömyyttä pysyä tässä hetkessä, mikä on Lukretiuksen sanoin
itsensä pakenemista. Ehkä silti myös tuomarin katse on vaara. Ehkä se ei tee
meistä huikentelevaisia, mutta se jämähdyttää meidät patsaiksi.
Kiinnittäkseemme huomion uudestaan olisi uhmattava
tuomiota, aina valmiina nurkan takana väijyvää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti