Kritiikki
ei ole vian etsimistä tai moittimista. Kysymys ei ole, mikä vika tai kenen
vika, vaan pikemminkin tämä: Voiko ajatella toisin? Tarkoitus on tuoda ajatus
esiin ja tutkia mahdollisuutta muuttaa sitä, näyttää ettei itsestään selvä ole
sitä. Kritiikin seurauksena se mikä on hyväksytty itsestään selvänä, ei enää
ole hyväksyttyä. Oletuksiin tartutaan ja niiltä viedään pohja – sitä on
kritiikki.
Esimerkiksi
Immanuel Kant kysyi kriittisesti, mikä tekee tietämisen mahdolliseksi. Hän
päätyi ajattelemaan tietämisen rajoja, mutta samalla tämä mahdollisuuden
ajatteleminen avasi uusia, toisenlaisia, hänelle vieraita teitä, kysymyksen
siitä miten rajojen yli voi mennä. Mielenkiintoista on, että Kant ei liittänyt
kritiikkiä arvoarvostelman tekoon, vaan päinvastoin pidättäytymiseen
arvoarvostelmasta. Arvoarvostelma, tuomio, perustuu johonkin valmiiseen kategoriaan,
ja kritiikki on nimenomaan kategorioiden purkamista.
Sama pätee
itsekriitiikkiin. Itsensä moittiminen ja itsensä asettaminen tuomarin katseen
alle on katumuksen herättämistä ja rankaisemista. Hedelmällinen itsekritiikki
on omien olettamustensa arvioimista ja muutoksen tekemistä mahdolliseksi. Jos
tahdon kehittää itseäni, katson millaisella pohjalla olen ja tutkin pohjan
kestävyyttä. Pidättäydyn arvoarvostelmasta, jotta voin ymmärtää omia
tekemisiäni toisin, mahdollistan toisenlaisten arvojen näkemisen.
Tällä
tavalla ymmärrettynä itsekritiikki on eettistä; se on eettinen asenne, joka
vaikuttaa myös siihen, miten kohtaan ja tunnustan toisen ihmisen. En ennalta
poissulje toisenlaisia, erilaisia ideaaleja tai arvoja. Ennen kaikkea toinen
tulee tunnustetuksi toisena; en yritä sulauttaa häntä johonkin systeemiin tai
sulkea luokitusteni sisään.
Teemme koko
ajan valintoja ja päätöksiä. Jokainen valinta sisältää erilaisten impulssien,
halujen ja rationaalisuuksien erotteluja, siis kritiikkiä. Elämä on
itsekritiikkiä ja siksi itsekritiikistä täytyy tulla elämäntapa. Näin ainakin
minun tapauksessani. Muuten en osaa uusille vesille.
Otan
aiheeseen sopivan esimerkin: itseni. Minun olisi toki helppo moittia itseäni,
löytää vikoja ja puutteita. Olen kuitenkin huomannut, että tällainen itsensä
moittiminen ei auta ulos tilanteesta, vaan päinvastoin passivoi, antaa jopa
jotain salaista nautintoa. Minun on sanottava itselleni pahempia totuuksia.
Yksi koko ajan mukana olevia kysymyksiäni on tämä: Miten tulla kuulluksi? Minua ovat
kiinnostaneet monet historialliset ja legendaariset hahmot, jotka ovat
yrittäneet saada sanansa kuulluksi. Olosuhteet ovat monesti vaikeat ja ne ovat
tehneet osasta hulluja tai ainakin huutajia. Osa on tapettu. Pitkään oletin,
että huutaminen on vaihtoehto, jotakin välttämätöntä. Ajattelin huudon olevan
muoto, jonka totuus saa, jos sitä ei kuunnella. Näin maan alle ajettujen
sanojen muuttuvan mustiksi ja näin mustuudessa voimaa.
Aloin
kysellä tähän liittyviä olettamuksia. Kaikki ei ollut erehdystä, mutta
huomasin, että asiaa voi lähestyä toisesta kulmasta. Olin tavallani uskonut
dramaattisiin keinoihin ja romanttiseen kapinalliseen. Entä jos vaikeita
olosuhteita muuttaisi pienin, melkein huomaamattomin keinoin? Entä jos
ilmapiiriä muuttaisi pehmeästi, tekisi siitä hengitettävämmän, vapaamman? Nämä
itsekriittiset huomiot ja kysymykset panivat minut esittämään uusia kysymyksiä.
Kun asioita
vääristellään ja ympäristöstä tehdään siten tukahduttavaa, huuto ei välttämättä
ole paras lääke. Joskus hiljaisuus on paras vastarinnan muoto ja
osallistumattomuus paras keino muuttaa tilannetta. Näin varsinkin silloin, kun
asioita vääristää nimenomaan jatkuva polemiikki, erilaisten mielipiteiden sota.
Tämä oli varmasti se syy, miksi imperatiiveja kaihtanut Michel Foucault antoi
itselleen ehdottoman, kategorisen imperatiivin: ”Älä osallistu polemiikkiin.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti