(Destutt de Tracy)
1700-luvulta
lähtien jotkut alkoivat ajatella, että oikean ja väärän, hyvän ja pahan, voi
erottaa ja tunnistaa siitä, millaisia tunteita herää. Esimerkiksi utilitaristit
ajattelivat, että jos joku teko synnyttää myönteisiä tunteita, se on hyvä teko.
Tunteista alkoi muodostua erityinen ja erilainen moraalisen huolen kohde.
Aikaisemmin tunteita, intohimoja, hillittiin ja hallittiin. Nyt niitä
torjuttiin ja synnytettiin.
Psykologian
myötä tunteisiin kohdistuva huomio on tiivistynyt entisestään, ja tunteiden moraalinen
arvo on vahvistunut. Vaikutus on yksinkertaistaen ollut kaksisuuntainen.
Tunteita ollaan alettu käsitellä luonnollisina ilmiöinä; niitä kuvataan ja
niiden dynamiikkaa hahmotetaan. Yksinkertaisella tasolla tunne on reaktio,
jonka ajatellaan olevan normaali tai epänormaali. Toinen, moraalinen vaikutus–
jos näin voi sanoa: Tietty tunne, myönteinen ja normaali, ei ole vain telos, päämäärä, vaan myös perustelu,
syy. Se ei ole vain syy siinä mielessä, että se olisi toimijan motiivi, vaan
syy seurata jotakin sääntöä tai periaatetta. Joissakin tapauksissa kyseinen
myönteinen tunne on sääntö ja periaate.
Kun
nykyaikaisessa keskustelussa puhutaan siitä, onko kaikki kunnossa ja oikein
esimerkiksi ihmisten välillä, puhutaan tunteista. Jos jollakin on paha olo,
silloin ollaan tehty jotain väärin. Väärin ei ole välttämättä tehnyt toinen
ihminen, sillä voidaan tulkita, että pahan olon tuntija suhtautuu väärin. Jos
kaikilla osapuolilla on hyvät tunteet, kaikki on kunnossa. Silloin mitään
tarkistuksia ei tehdä. On helppo kuvitella, että perinteisesti aika
moraalittomiakin tekoja voidaan tehdä niin, että kaikki paitsi jotkut uhrit ovat
tyytyväisiä. Sitä ei tarvitse edes kuvitella; se on jokapäiväistä.
Tunteet
ovat kuitenkin joskus olleet hyvin toisenlaisen filosofisen mielenkiinnon
kohteena. Vaikka erilaisen filosofoinnin kysymykset nekin liittyvät suoraan tai
epäsuoraan eettisiin kysymyksiin, tunteiden asema on ollut erilainen. Esimerkiksi
stoalaiset eivät ajatelleet intohimoa, tunnetta (pathos) luonnollisena ilmiönä; heille siihen liittyi aina krisis, ratkaisu, arvoarvostelma ja siis
logos, puhe. Toinen, modernimpi
esimerkki: Heideggerin Stimmung, vire
(tai epäonnistuneemmissa käännöksissä tunnelma).
Antoine
Luis Claude Destutt, marquis de Tracy (1755-1836), ranskalainen sotilas,
poliitikko ja filosofi on erikoinen, vähemmän tunnettu tapaus. Hän ajatteli
samantapaisesti kuin David Hume, että ideat syntyvät aistimuksista (Hume käytti
sanaa impresion, Destutt de Tracy
sanaa sensation). ”Ajatteleminen on
tuntemista”, Destutt de Tracy kirjoittaa. Hänelle tämä ei merkinnyt pelkästään
sitä, että aistimuksista ja vaikutelmista muodostuu jotain monimutkaisempaa,
ideoita. Kun ajattelee jotain, muodostaa esimerkiksi arvion jostakin, kyse on
ajattelemisesta, teosta, jossa on mukana tunne suhteesta yhden ja toisen asian
välillä. Esitän arvion Juanista: ”Juan on hyvä.” Tämä merkitsee, että tunnen
Juanin ja ja hyvänälolemisen sopivan yhteen; niiden välillä on
yhteensopivuussuhde.
Tunteminen,
aistimuksen vastaanottaminen, on Destutt de Tracylle olennainen olemassaolon
ilmiö, tapa jolla koemme olemassaolomme. Tuntiessamme tunnemme olemassaolomme,
aistimukset ovat olemassaolomme muunnelmia. Tällaiset näkemykset avaavat
mielenkiintoisen näkökulman tunteiden filosofiaan ja vielä enemmän filosofian
ja tunteiden väliseen suhteeseen. Jos ajatteleminen, varsinkin filosofinen
ajatteleminen, pyrkii muuttamaan ajatusta, se muuttaa samalla tuntemista,
tuntemisen tapaa.
Tästä
päästään takaisin moraaliin. Jos ajattelumme ja tuntemistapamme muuttuu, se ei
merkitse, että jokin hyvänä pidetty teko ei enää olisi sitä, mutta syy tuntea
se hyväksi saattaa muuttua. Meidän premissimme muuttuvat ja tunnemme toisen,
erilaisen yhteyden jonkun teon ja hyvänäolemisen välillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti