(Giordano Bruno)
Sana
sympatia tulee kreikan sanasta sympatheia,
joka koostuu osista syn
(kokoontuminen, yhdistyminen) ja pathos
(tuntemus, tuska, kärsimys). Sanaa käytettiin eri tavoin. Esimerkiksi
tarkoittamaan mielen ja kehon yhteistä tuskaa, kun koetaan myötätuntoa.
Toisaalta se vastaa nykyistä termiä resonanssia, sillä puhuttiin ”jousien
värähtelyn sympatiasta”. Latinankieleen sana kääntyi suoraan, mutta latinassa
on myös toinen, vastaava sana compassio,
josta myöhempien kielien sana myötäntunto juontuu. Yleensä sanan sympatia alkuperäiseksi
merkitykseksi ja suoraksi käännökseksi tarjotaan ilmaisua ”tuntea yhdessä”.
Filosofit ovat
käyttäneet sanaa monella tavalla. Useimmiten se liitetään moraalifilosofisiin
pohdiskeluihin, erityisesti siihen miten ihmiset suhtautuvat toisiinsa.
Stoalaisille se oli kuitenkin ennen kaikkea kosminen käsite; se liittyi kaiken
harmonisuuteen, ja he puhuivat universaalista sympatiasta. Poseidonios puolusti
näkemystä, että maailman kaikki komponentit ovat orgaanisesti yhteydessä
toisiinsa; tästä oli kyse sympatiassa. Kaikkea yhdisti stoalaisen käsityksen
mukaan pneuma, jota ei voi käsittää
hengeksi; se on materiaalinen asia tai energia, samantapainen kuin kiinalaisten
qi. Sympatia on ymmärrettävä
stoalaisten kosmologiassa pneuman ilmaisuksi, sen virtuaaliseksi ilmentymäksi.
Epäsuorasti,
mutta eri tavalla kuin myöhemmät sanan käyttäjät, stoalaisetkin liittivät
sympatian eettisyyteen; he ajattelivat, että ihmisen sisäisen harmonian piti
samastua maailman harmoniaan. Myöhemmin esimerkiksi renesanssiajan
ajattelijoilla – esimerkiksi Giordano Brunolla ja Giovanni Battista della
Portalla - voi nähdä sanan sympatia samantapaista käyttöä. Renessanssin aikana
tällä sympatian näkemisellä kaikkialla oli oma erityinen merkityksensä; se
liittyi keskiaikaisen maailmankuvan katoamiseen, mahdollisuuteen tuoda erillään
pidetyt asiat yhteen, uudenlaisen tason, ajallisen muotoutumisen
tavoittamiseen. Jälkikaikuja tästä sympatian kosmisuudesta voi aavistella myös
lukiessaan Gilles Deleuze´n tekstejä. Hän olikin stoalaisten tuntija ja
sympatisoija, vaikka tosin tunsi myös toisen, empiristien perinteen hyvin.
Skotlantilaiset
moralistit alkoivat 1700-luvulla puhua sympatiasta käyttäen sitä moraalisena
käsitteenä; se oli tärkeä sana muun muassa Adam Fergusonille, empiristi David
Humelle ja Adam Smithille. Monien tulkitsijoiden mukaan monessa yhteydessä Hume
tai Smith käyttävät sanaa sympatia sellaisella tavalla, että se pitää sisällään
myös sen mistä myöhemmin on puhuttu empatiana.
Esimerkkinä
Hume. Yleensä sanotaan, että hänelle moraali perustuu tunteeseen, ei järkeen.
Tämä on totta, mutta asia on hiukan monimutkaisempi. Kun Hume tekee sympatiasta
moraalin perustan, kyse ei ole jostakin erityisestä tunteesta, myötätunnosta
tai säälistä, vaan pikemminkin eräänlaisesta yleisestä toiminnosta, joka tekee
tunteista kommunikoitavia. Hänelle sympatia oli ”idean muuttumista
vaikutelmaksi (impression)
mielikuvituksen kautta”. Tämän operaation seurauksena kokee toisen tunteen
jäljen, samankaltaisen tunteen laadun, vaikkei yhtä voimakkaana. Hän erottaa
sympatian siitä mistä hän käyttää termiä ”emotional
contagion” (emotionaalinen tartunta). Sympatiassa ymmärtää ja tunnistaa
toisen tunteen lähteeksi.
Hume
ilmeisesti itsekin aavisti, että moraali on näin heikoilla jäillä. Se mikä ei
ole lähellä, lähipiirissä, ei herätä sympatiaa niin paljon ja silti hän
ajatteli moraalisen velvollisuuden koskevan myös etäisiä, kaukaisia ihmisiä.
Termi alkaakin väistyä hänen kirjoituksistaan myöhemmin, ja hän puhuu enemmän
myötätunnosta ja mausta (moraalinen maku).
Empatia on
täysin erilainen käsite, vaikka se on liitetty sympatiaan, asetettu sitä
vastaankin. Se ei ole koskaan ollut kosmologinen käsite eikä oikeastaan kovin
paljon eettinenkään. Saksalaiset filosofit ja psykologit alkoivat 1800-luvulla
käyttää Einfühlungs. Se oli saksannos kreikan sanasta empatheia ja alunperin se liitettiin estetiikan ongelmiin; samasta
ilmiöstä käytettiin joskus myös ilmaisua ”esteettinen sympatia”.
Kirjaimellisesti Einfühlungs merkitsee ”sisään tuntemista” (eng. Feel into) Englantilainen psykologi
Edward B.Titchener käänsi sanan vuonna 1909 käyttäen sanaa empathy.
Sana ei
alunperinkään liittynyt moraalisiin, pikemminkin esteettisiin kysymyksiin ja
myöhemmin – erilaisista merkityksistä ja merkityseroista huolimatta – se on yhä
liittynyt enemmän kysymykseen ymmärtämisestä. Empatian ajatellaan olevan kyky,
jonka avulla voi ymmärtää toisen tunteita, asettua toisen asemaan. Sen takia se
on liitetty kuvittelukykyyn ja viime aikoina siitä on alettu puhua älykkyytenä
tai sen muotona. Estetiikka ja taidefilosofia on unohtanut nämä käsitteet;
ongelmat ovat toiset. Empatia on ennen kaikkea psykologiassa käytetty käsite,
vaikka jotkut ovat tehneet siitä eräänlaisen moraalisen kriteerin.
Miten näitä
sanoja nykyisin käytetään? Jos sanon: ”X on sympaattinen” tai ”X on
empaattinen” ero tulee selväksi. Jos sanon jotain sympaattiseksi, ilmaisen
jonkun herättävän jotain. Kun puhun jostakin ihmisestä empaattisena, väitän
hänellä olevan erityisiä kykyjä. Kun tapaan jonkun sympaattisen ihmisen, haluan
tehdä hänen kanssaan asioita, vaikka hänellä ei olisi mitään tekemistä
kanssani. Kun odotan jonkun olevan empaattinen, oletan hänen ymmärtävän minua,
asettuvan paikalleni. Sympaattinen liikuttaa minut paikaltani, empaattinen
asettuu paikalleni. Empaattinen samastuu minuun, sympaattinen on myötäntuntoa
herättävä, miellyttävä.
Empatia on
emotionaalinen, älyllinen ja kuvitteellinen
prosessi, jossa joku osallistuu toisen mielen sisältöihin, ymmärtää
niitä. Sympatia on pikemminkin symbioosi, yhteiselämää: kaksi hyvinkin
erilaista oliota luovat läheisen yhdyselämän hyötyen toisistaan eikä näiden
olentojen tarvitse ymmärtää toisiaan, tuntea toisen tunteita.
Yksinkertainen
huomioni on siis tämä: Jos näitä sanoja käyttää puhuttaessa etiikan
kysymyksistä, ongelma ei ole sama. Olennaista olisi siis tietää, mikä on
todellinen ongelma. Monet niin sanotut moraaliset tunteet – esimerkiksi
syyllisyys, häpeä, sääli – voivat olla epäilyttäviä. Ovatko sympatia ja empatia
hyviä sanoja? Haluammeko siirtyä paikaltamme, mennä toisen paikalle? Millä
oikeudella teemme sen? Entä kunnioitus ja itsekunnioitus?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti