torstai 20. maaliskuuta 2014

Todellisesta ongelmasta, vapaudesta ja olemisen tavasta



(Arêtê



https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
 
Mikä on todellinen ongelma? Se on ongelma, joka pysyy, vaikka keksisimme ratkaisun tai ratkaisuja. Ehkä vain vapaus on ongelma; se liittyy kaikkiin kysymyksiimme. Vaikka tuntisimme ratkaisseemme vapauden ongelman, saavuttaneemme vapauden, joudumme kysymään, miten käyttää vapautta. Kun ihmiset kysyvät tällaista, he joutuvat eettisen ongelman eteen.

Etiikka tulee sanasta ethos, joka merkitsi tapaa. Usein se ymmärretään käyttäytymisen piirteiksi, luonteeksi. Siksi hyveet (Arêtê) – oikeudenmukaisuus tai kohtuullisuus – voidaan käsittää piirteiksi tai taipumuksiksi. Ethos oli kreikkalaisille – niin Foucault totesi – vapauden konkreettinen ilmaisu: käytös ja olemisen tapa, joka oli näkyvä. Se ilmeni kaikessa, vaatetuksessa ja siinä miten reagoi johonkin tilanteeseen. Ethos oli jotain, jonka kautta he problematisoivat vapautensa.

Etiikka ei siis merkinnyt ”moraalia”, tiettyjen sääntöjen ja lakien noudattamista, vaan oman vapautensa ajateltua käyttöä. Eettinen ongelma oli tämä: Miten luoda ethos, miten kehittää ethosta? Tämä kysymys on kulkeutunut monia polkuja pitkin myös meille. Niin sanotun hyve-etiikan kehittäjät ja ajattelijat ovat olleet oikeassa ainakin siinä, että hyveiden kautta päästään ajattelemaan konkreettisia ongelmia; se on tapa välttää sääntöperusteisen moraalifilosofian teoreettisuus.

Mutta osaammeko ajatella ethosta, kun hahmotamme sen luonteeksi ja hyveet piirteiksi? Tässä on psykologisoimisen vaara. Psykologia voi kuvata piirteitä ja luonteita. Se toteaa, millainen joku on, mutta se ei mahdollista kysymystä, mitä hän voisi olla. On kyse siitä, että ihmistä määrittelee muu kuin hänen toimintansa – hänen kykynsä ja mahdollisuutensa tehdä jotain muuta, siis vapaus. Ethos on itsensä vapaa käyttö, tavan synnyttämä olemisen tapa, ei synnynnäinen luonne tai sattuman synnyttämiä piirteitä. Pitäisikö hyve siis määritellä ennen kaikkea kyvyksi?

Kiinnittäessä huomiota siihen, että ethos on tapa (modaliteetti, manner, manera) voisimme saada esiin jotain muutakin tästä kuuluisasta hyveestä. Kyse ei ole siitä mitä tekee, vaan miten tekee. Hyveellinen on erinomainen, tekee tai toimii erinomaisesti. Arêtê tarkoitti alunperin erinomaisuutta. Emme ole silti halukkaita sanomaan erinomaista jalkapalloilijaa hyveelliseksi siksi, että hän pelaa hyvin jalkapalloa. Joskus olisi sanottu suorastaan päinvastoin. Shakespearen aikana jalkapallo oli vielä ”saastainen tapa”. Edellytys sille, että sanomme jotain erinomaisuutta hyveellisyydeksi on se, että päämäärä on erityinen, ei esimerkiksi voitto jalkapallossa.

Aikanaan etiikan päämäärä oli hyvä elämä, onnellisuus. Johdonmukaisesti ajateltiin, että hyveet johtivat onnellisuuteen. Hyveet olivat määritelmällisesti jotain, joka takaa onnellisuuden. Me tietysti näemme tässä rakastettavaa naiiviutta, mutta kysymys ethoksen ja onnellisuuden yhteydestä on mielenkiintoinen. Ehkä meidän ei tarvitse ajatella, että hyve johtaa onnellisuuteen ja voimme ajatella, että hyve on onnellisuus, hyvä elämä, mutta silloin meillä on uusi onnellisuuden käsite. Silloin olisi tietenkin mahdotonta samastaa jalkapallon suomaa nautintoa onnellisuuteen – ja tämähän on joidenkin mielestä silkkaa typeryyttä...

Pyrkimys luoda ja kehittää itselleen ethos merkitsi sitä, että ihminen pyrki johonkin jalouteen, suuruuteen, erinomaisuuteen. Tämä merkitsi monia asioita, esimerkiksi tietynlaisen kriiteeristön käyttöä jalon ja epäjalon erottamiseksi. Se merkisi myös sitä, että ihminen ei anna jonkun toisen vaikuttaa itseensä millä tahansa tavalla. Ennen kaikkea se vaati sitä, että ihminen voi vaikuttaa itseensä. Tämä itseensä vaikuttaminen oli etiikkaa, eettistä ajattelua. Etiikka ei ollut siis teoreettista ajattelua, vaan askeesia.

Ethos on todellinen ongelma, sillä se kytkeytyy moneen muuhun kysymykseen: vapauteen, onnellisuuteen, hyveeseen. Se on todellinen ongelma, sillä se pysyy. Ethos on ajallinen; se on prosessi, ei pysyvä tila ja siksi olemme aina uudestaan, joka hetki, ongelman edessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti