perjantai 28. maaliskuuta 2014

Vapaaehtoinen orjuus



 (Étienne de la Boétie)



https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
 
1500-luvun puolivälissä kiersi pienen ystäväpiirin keskuudessa käsikirjoitus, jonka otsikko oli La servitude voluntaire, Vapaaehtoinen  orjuus. Kirjoittaja oli Étienne de la Boétie (1530-1563). Ei tiedetä tarkkaan, milloin hän kirjoitti tämän puheen tai esseen. Joidenkin tietojen mukaan La Boétie kirjoitti sen 18-vuotiaana, jopa nuorempana.

Michel de Montaigne, La Boétien ystävä, julkaisi ystävänsä kootut teokset tämän kuoleman jälkeen, mutta jätti pois tämän tekstin, jota pidetään kirjoittajan pääteoksena. Montaignen idea oli antaa sille oma, näyttävä esiintulo. Kalvinistit ehtivät julkaista tekstin ennen häntä, eri nimellä ja omia tarkoituksia tukeakseen. Muutamien painosten jälkeen kirjoitus unohtui. Teksti ”löydettiin” uudelleen 1700-luvulla, valistuksen aikaan.

La Boétien kirjoitus on luettu usein yksinkertaisena poliittisena pamflettina: se on demokratian puolustus, tyrannien vastainen hyökkäys. Kirjoittaja tosiaan oli tasavaltalainen. Teoksen ”ideologisuus” on kuitenkin pientä verrattuna sen asettamiin kysymyksiin. Kirjoitus ei ole polemiikkia, populismia tai demagogiaa; sen asenne on tutkiva, ei villitsevä. La Boétie ihmettelee sitä, miten ihminen voi alistua vapaaehtoisesti tyrannin, Yhden, valtaan. Pelko ei selitä kaikkea. Kolme tai neljä miestä alistuu yhden valtaan ja sen voi selittää: he ovat pelkureita. Jos tuhannet alistuvat, se ei ole pelkästään pelkuruutta; se on vapaaehtoista alistumista.

Tekstin arvo ja merkitys on tässä. Se nostaa esiin kysymyksen, joka ei ole menettänyt ajankohtaisuuttaan. Miten on mahdollista, että ihmiset alistuvat vapaaehtoisesti? La Boétie nostaa esiin kysymyksen, tuo sen esiin ja tästä herää eräänlainen tyrmistys. Kysymys on ilmeinen ja ihmetyttää, miksi se lakaistaan pois - joskus antamalla selityksiä, toisinaan yksinkertaisesti vaientamalla, usein olemalla kuulematta kysymystä. Kysymys on yhä ajankohtainen, ja La Boétien käsitteellä on jälkikaikuja: esimerkiksi Michel Foucault käytti ilmaisua inservitude voluntaire puhuessaan 1970-luvun lopulla kriittisestä asenteesta ja ajattelevasta tottelemattomuudesta.

La Boétie luonnostelee tietenkin jonkinlaista vastausta kysymykseensä, kiinnittää huomiota muun muassa siihen, miten tottumus – se mihin olemme kasvaneet, mihin meidät on kasvatettu – on yksi ensimmäisiä syitä vapaaehtoiseen alistumiseen. Lisäksi hän hahmottelee kuvaa toisenlaisista käytännöistä, tyrannian ulkopuolisesta vapaudesta: hän antaa sille nimen ystävyys.

Kun ihmiset rakastavat tyrannia, he poissulkevat mahdollisuuden keskinäiseen ystävyyteen. Alamaiset eivät vain tottele, vaan ovat koko ajan kuulolla mitä isäntä sanoo; he hylkäävät oman itsensä, omat makunsa. Tässä kohdin La Boétien teksti on paradoksaalinen suhteessa meidän aikaamme: se on ajankohtaisimillaan ja lakkaa olemasta ajankohtainen. On kuin me hylkäisimme kaiken paitsi oman itsemme, omat makumme, mutta on yhä ajankohtaista kiinnittää huomiota tapaan, jolla ”omat makumme” ja alistuminen valtaan kytkeytyvät toisiinsa.

Tietenkin tilanne on erilainen nykyään kuin Ranskassa 1500-luvulla, myös niissä maissa, joissa eletään Yhden alaisuudessa. Silti demokraattisissakin maissa on dominaatiota, herruutta, ylivaltaa, valtasuhteiden liikkumattomuutta. Yleinen mielipide, yksi ja yhteinen maku, voi olla tyranni. Se että seuraamme yksilöllisiä mieltymyksiämme ja itsekeskeisiä halujamme voi palvella tätä ylivaltiasta: me alistumme mielellämme, kun meillä on mukavaa.

Vaikka La Boétien teksti osoittautuu kompleksisemmaksi kuin se ensilukemalta vaikuttaa se säilyttää jotain yksinkertaista sydämessään. Ei tarvitse kysyä, miksi joku kapinoi. Dominaatio aiheuttaa tuskaa, se riistää meiltä jotain. Jää kysymys, miten pitäisi edetä, miten kamppailla vastaan, miten lakata rakastamasta valtaa. En tiedä riittääkö se, että lakkaan toimimasta itseäni vastaan.

Kuvaus, tutkimus tai analyysi siitä miten meitä käsittelevä kone toimii voi auttaa ymmärtämään tilannettamme ja meihin kohdistettuja vaatimuksia. Tilanne ei ole helppo. Valencialainen professori, esseisti ja runoilija Antonio Méndez Rubio sanoo, että meitä ei enää edes suostutella eikä propaganda, kasvatus tai mainonta ole olennaista; nykyisin todellisuus sekoittuu määräykseen. Nähdäkseni hän puhuu muusta kuin niin  sanotusta reaalipolitiikasta; todellisuus on määräys ja määrittelijä, ei jotain mitä muutetaan.

Vicente Núñezin sanoja mukaillen voisi sanoa, että todellisuus on kuin kolikko; sillä on kaksi puolta, mutta pitäisi keksiä se kolmas puoli. Mikä meidän maailmassamme on sietämätöntä, ei ole ehkä sama asia kuin 1500-luvun Ranskassa, mutta meidänkin on kysyttävä: Mitä voimme tehdä?  Todellakin... Ehkä osaisimme tehdä toisin, jos ajattelisimme toisin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti