(Enrique Simonet: Sydämen anatomia)
Ensimmäinen osa on julkaistu aikaisemmin, 15.heinäkuuta
2014 osoitteessa
Olen käsitellyt
patologia-aihetta ennenkin: Filosofi
eli patologi 5.kesäkuuta 2013)
1.Diagnoosin totuus, kuolema ja toipuminen
Jotkut filosofit ovat lakanneet etsimästä ikuista
totuutta. Se ei tarkoita, ettei heidän tehtävänsä olisi kunnianhimoinen; he
ovat halunneet tehdä diagnoosia ajastaan. Esimerkiksi Nietzsche ja Foucault
ymmärsivät ajattelun ja filosofian tähtäävän diagnoosiin. He ovat
lääkäri-filosofeja.
Mikä on diagnoosi? Onko tarkoitus määrittää tauti, jotta
voidaan antaa oikea hoito? Tämä terapeuttinen, hoidollinen, ulottuvuus on
ajattelussa usein mukana, mutta kaikkien lääkäreiden tarkoitus ei ole keksiä
hoitoa: on myös patologeja.
Patologi tutkii kuollutta, yrittää keksiä, mikä kuolleen
tappoi. Diagnoosin totuus ei tässä tapauksessa auta tutkimuksen kohdetta.
Totuus ei tuo takaisin elämää. Patologin pöydällä ei ole käsillä kysymys
elämästä ja kuolemasta, pelkästään kuolemasta ja totuudesta.
Patologi-filosofi saattaa esimerkiksi tarttua johonkin
ajatukseen tai arvoon ja näyttää, miten se kuoli. Joskus nämä kuolleet ja
niiden varjot ovat yhä läsnä. Patologi-filosofin tehtävä on silloin tuoda
uutisia: ”Kannatte ruumiita. Haudatkaa ne.”
Ainoastaan tästä näkökulmasta voi ymmärtää, miksi
ateistinen Nietzsche tarttui ennen häntä keksittyyn ajatukseen jumalan
kuolemasta. Teema ilmaantuu Nietzschen teksteihin nimenomaan tapahtumana, josta
ihmiset eivät ole kuulleet. Kyse ei ole ollenkaan vanhasta kiistasta jumalaan
uskovien ja ateistien välillä.
Patologi ei auta pöydällä makaavaa, mutta hänen tietonsa
voi olla tarpeellista eläville. On hyvä tietää, että kannamme ruumiita. Se voi
olla epäterveellistä. Hänen tietonsa siitä mihin kuollut kuoli, voi auttaa
meitä suuntaamaan elämäämme toisin. On hyvä tajuta, jos meitä ympäröivät
kuolleiden varjot. Se on merkki siitä, että kiinnitämme itsemme kuolleisiin. On
opittava hautaamaan kuolleet. Ehkä siitä alkaa toipuminen.
Patologi ei paranna eikä hänen asiakkaansa elvy. Hänen
esiin tuomansa totuus voi näyttää meille, että meidän ja patologin pöydällä
makaavan välillä on tietty ero ja etäisyys: ymmärrämme olevamme elossa ja
nauramme. Ja nauru – jos mikä – on merkki toipumisesta...
2. Filosofia ja sielun sairaudet
Antiikin maailmassa oli tavanomaista verrata filosofiaa
ja lääketiedettä, nähdä niissä yhtäläisyyksiä. Roomalaiset, erityisesti
stoalaiset, sanoivat, että filosofia hoitaa sielun sairauksia (pathos). Platonin dialogissa Kriton tuodaan esiin ajatus sielua tuhoavasta voimasta, yleisestä mielipiteestä –
mielipiteestä, jota ei olla ajateltu, vaan saatu valmiina.
Puhe sielun sairaudesta tai sielun tuhoavasta
mielipiteestä ei silti merkitse, että filosofia olisi psykiatriaa alkumuodossa.
Tällainen puhe olisi epäilemättä anakronistista. Filosofian yhteydessä
kuitenkin käytettiin samaa sanaa kuin lääkäreiden toimien yhteydessä: tuo sana
oli epilemeia, huolehtiminen.
Tietyssä mielessä filosofian ajateltiin olevan hoito; se oli huolehtimista.
Hoito oli ajattelu, perusteleva ajattelu, järjen käyttö.
Kun Nietzsche nuoruudessaan kehitti käsitteen filosofista
”kulttuurin lääkärinä”, hän ei nähdäkseni ajatellut vain yleisiä mielipiteitä
tai vääriä käsityksiä, erehdyksiä tai illuusioita. Hän ei ajatellut jotain
yksittäistä arvoa sairautena. Ne kaikki olivat vain oireita; itse ongelma oli
arvottamisen tavassa, siinä elementissä, joka synnytti arvot. Parannusta
tarvittiin hänen mukaansa sellaiseen arvottamisen tapaan, arvottamisen
lähtökohtaan, joka kielsi elämän, heikensi elämää. Hoito saattoi pitää
sisällään rajuja toimia, jonkun tuhoamista. Näin hän oikeutti kritiikin: sen
tarkoitus oli antaa tilaa jollekin, joka meissä tahtoi elää.
Nietzschen ajattelu nostaa esiin kysymyksen muustakin
kuin sairaudesta, jostakin viallisesta ihmisen sielussa tai kulttuurissa; se
kysyy, mitä on terveys ja miten voisimme tervehtyä. Ongelma ei ole aina
(ainakaan pelkästään), että seuraamme sokeasti yleistä mielipidettä, emme
ajattele omilla aivoillamme. Mielipiteet muuttuvat helposti vakaumuksiksi, siis
liikkumattomiksi mielipiteiksi – ne merkitsevät ajatuksen pysähtymistä.
Kulttuurin tavat, tottumukset, konventiot ovat joskus vakaumuksia, joskus vain
itsestään selvyyksiä. Vakaumuksen ja itsestään selvyyden yhteinen piirre on se,
että ne pysyvät ja pitävät meitä paikallaan. Niiden elämää, liikettä vähentävä
vaikutus saa esiin jotain terveydestä ja tervehtymisen mahdollisuudesta.
Tervehtyminen merkitsee, että jokin on lähtenyt liikkeelle, on saanut takaisin
liikkuvuuden...
3.Diagnoosi ja tervehtyminen
Vaikka diagnoosi ymmärretäänkin yleensä oireiden
tulkitsemiseksi, merkkien rekisteröimiseksi ja niiden lukemiseksi,
taudinmääritykseksi, on se aina ennen kaikkea tunnistamista, erottamista. Diagnostike merkitsi erottamistaitoa.
Meidän ei tarvitse vain katsoa mikä on vialla, missä on paise; voimme etsiä
myös merkkejä jähmettyneessä, liikkumattomassa tapahtuvista pienistä
muutoksista. Nuo pienet, usein lähes näkymättömät muutokset eivät ole vain
toivon kipinöitä; ne ovat todellisia mahdollisuuksia.
Vaikka filosofialle antaisi näin suuren tehtävän,
filosofi ei ole ehkä se joka sanoo: ”Nouse, ota vuoteesi ja kävele.” Hän sanoo
vain: ”Jokin liikkuu sittenkin.” Ehkä homo
economicus ei ole välttämätön, ainoa mahdollisuutemme...
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Mielenkiinnolla luimme. Ellen ja Elsa
VastaaPoista