Jokin minussa kysyy: Voisiko olla toisin, voisinko nähdä
toisin, tuntea toisin, pitääkö kaiken olla aina samaa? Kuka on se jokin joka
minussa kysyy?
Länsimainen ajattelu on usein nähnyt ja hahmottanut
totuuden samuutena. Totuus ajatellaan
usein lauseiksi, jotka osuvasti vastaavat asioiden tilaa; ajatellaan, että se on
adaequatio (vastaavuus). ”Todellinen” on tavanomaisesti
ymmärretty niin, että se on sitä mikä on yhdenmukaista (niin kuin jotkut ovat
muistuttaneet, vaikkemme ymmärtäisi mitä se tarkoittaa). Todellinen on
yhdenmukaista, ja tosi lause on asiantilaa vastaava. Tämä vastaavuus ja
yhdenmukaisuus – joka on eräänlaista yksimielisyyttä, yhteensopivuutta –
kiinnittää totuuden samuuteen. Samuus (identitas)
on filosofinen käsite, jossa kyse on suhteessa: x on sama kuin y jos ja vain
jos kaikki x:n todelliset predikaatit ovat myös y:n todellisia predikaatteja
(Leibnizin muotoilu, jossa predikaatit ovat niin kuin logiikassa yleensä
ominaisuuksien ja suhteiden yhteisnimitys).
Jotkut ajattelijat ovat pyrkineet ulos tästä tiestä ja
tavasta käsittää totuus. Syy siihen ei ole tarkalleen ottaen tieto-opillinen,
ainakaan pelkästään. Minun ajattelun historiaan liittyvä hypoteesini on, että
ajattelijat ovat etsineet toisenlaista tapaa ymmärtää totuus, toisenlaista
totuuden hahmoa, koska he ovat olleet surullisia siitä, ettei totuus merkitse
mitään, ainakaan kovin paljon; se ei muuta heitä.
Otan kaksi periaatteessa erilaista esimerkkiä. Tapausten
välillä on kuitenkin syvä, lähes salaperäinen yhteys (mikä ei ole sama asia
kuin vastaavuus).
Ensimmäinen esimerkkini: Mihail Bahtin. Venäläinen
ajattelija, joka puhui keskiajan ja renessanssin narreista, veijareista,
klovneista. Näillä hulluilla oli etuoikeus, erottava piirre, joka oli ”oikeus
olla toinen”. Bahtin puhui samanlaisissa yhteyksissä naurusta ”toisena
totuutena”; nauru mahdollisti todellisuuden näkemisen erityisessä valossa –
muuttuvana ja epävakaana. Epäilemättä tässä ei puhuta korrespondenssiteorian
totuudesta, vaan totuudesta paljastumisena, ilmestyksenä. On helppo nähdä
tietty sukulaisuus Michel Foucault´n analyysiin hulluuden historiasta: siinä
hullun hahmolla oli kerran yhteys totuuteen (ennen kuin hulluus oli
karkotettu). Hullu paljasti, toi esiin sen mikä oli avointa, huojuvaa,
vakiintumatonta.
Toinen esimerkkini on Michel Foucault (muttei Hulluuden
historian hullut, vaan hänen viimeisten luentojensa Diogenes ja muut kyynikot).
Kun kyynikot pyrkivät todelliseen elämään, se näyttäytyi heille – ja sellaisena
he halusivat sen manifestoida, ruumiillistaa – toisena elämänä (une vie autre, ei l´autre vie). Käytännössä tämä merkitsi, että heidän todellinen
elämänsä oli ”totuuden skandaali”, irtiotto tavanomaisesta, totutusta
olemassaolosta. Tämä ”toinen elämä” oli kritiikkiä ja kutsua ”toiseen
maailmaan” (monde autre, ei l`autre monde); toiseen elämään liittyy
vaatimus toisesta maailmasta.
Foucault´n viimeisen luennon (Colége de France)
muistiinpanoissa on viimeisessä sivulla sanat, joita hän ei lausunut: ”...ei
ole totuutta ilman olennaista toiseuden positiota; totuus ei ole koskaan sama;
voi olla totuus vain toisen maailman ja toisen elämän muodossa.” Nämä
lausumattomat sanat kuulostavat siltä, että Foucault ei analysoinut kyynikkoja
neutraalisti, kylmästi, vaan halusi tuoda eläväksi mahdollisuudeksi tällaisen
erilaisen totuuden figuurin. Näiden sanojen kautta Foucault keskustelee itsensä
kanssa, sillä ne muistuttavat hänen nuoruutensa matkasta hulluuden historiaan
ja sitä kautta esiin nousseeseen kysymykseen toisesta totuudesta.
Nämä kaksi hämärän alueille kulkeutuvaa esimerkkiä saavat
minut kysymään, voisiko totuuden hahmo todellakin olla toinen. Historia
opettaa, että se on ollut toinen. Pitkä perinteemme ei ole ikuinen. Jos totuus
merkitsee, että se tuo eron, tuottaa eron meihin, elämäämme; se on erilaistumista,
myötäilevän mielemme järkkymistä. Ero, erilaistuminen ja elämän toiseus
merkitsevät, että näemme merkityksellisinä erot yhden ja toisen asian välillä.
Suhtautuisin välinpitämättömästi koko kysymykseen, mutta
veijari ja narri – ne jotka minussa ajattelevat – vaativat oikeutta, vapautta
toiseuteen.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti