Liian kunnianhimoisen otsikon tarkoitus on vain
muistuttaa, että kaikella on historiansa, myös nöyryyttämisellä: se ei ole aina
ollut samanlaista, ehkä se ei ole kaikkina aikana yhtä yleistä, ainakaan se ei
aina ole samalla tavalla institutionalisoitunutta. Missä ihmiset kärsivät, he
saattavat myös nousta ylös, olla enää suostumatta. Kärsimys antaa oikeuden
heittää kysymysmerkkejä valtiaiden sateenvarjojen päälle. Siksi nostan esiin
kysymyksen nöyryyttämisestä, sen paikasta, sille annetusta tehtävästä.
Nöyryyttämisen historia ei ala koulusta, ainakaan
todennäköisesti. Silti koulu on ollut ainakin 1800-luvulta lähtien yksi
tärkeimpiä nöyryyttämisen instituutioita. Tähän on yksinkertainen syy. Koulu on
kouluttamista varten, ja nöyryyttäminen on tehokas tapa kouluttaa. Se on
tehokas, koska näin päästään syvälle, pystytään vaikuttamaan sieluun, siihen
mitä ihminen ajattelee itsestään.
Koulu, kuriyhteiskunnan selkäranka, perustuu
mittaamiseen, vertailemiseen, testaamiseen: ihmistä mitataan suhteessa toisiin
ja samalla synnytetään mielikuvaa omasta itsestä. Kaikista ihmisystävistä,
humanisteista ja heidän hyväntahtoisuudestaan huolimatta – tai heidän
ansiostaan – koulu on pysynyt hyvin samantapaisena kuin se jo oli 1800-luvulla.
Tämä on mahdollistanut, että yksi koulun tunnetuista sivuvaikutuksista (tärkein
vaikutushan on tietenkin oppiminen) on kuuliaisuus tai voimattomuus.
Nöyryyttäminen on siksi tärkeää, että sen tärkein sanoma on tämä: ”Et ole
mitään, älä kuvittele olevasi mitään.” Tämän sisäistäminen on tärkeää, sillä
näin kansalainen on hiljaa ja on vakuuttunut omien kokemustensa mitättömyydestä;
se mitä opit, on turhaa, vain auktorititeetin sanoma on relevanttia.
Nöyryyttäminen koulussa, kouluttamiseen liittyvä
mitätöinti, näyttää sen, että nöyryyttäminen on tärkeä osa vallankäyttöä ja
valtasuhteiden jähmettämistä: ihminen pistetään paikalleen, lannistetaan. Hänelle
muistutetaan, ettei voi nousta, sanoa, tehdä toisin. Nöyryyttämisen tehokkuus,
sen vaikutuksen syvällisyys, kaivertuvuus, paneen kysymään kuitenkin
toisenlaisen historiallisen kysymyksen kuin kysymyksen nöryyttämisen
instituutioista.
Julkisuus on tärkeä osa nöyryyttämistä. Ihminen
nöyryytetään julkisesti, ihmisten katseiden alla. Ennen oli tapana – vielä
jossain vieläkin – nöyryyttää rikoksentekijää julkisesti. Hänet pistettiin
häpeäpaaluun, esimerkiksi. Kristinusko toi jo varhaisina aikoina kulttuuriin
erikoisia käytäntöjä, joissa ihminen itse, vapaaehtoisesti, julkistaa syntinsä.
Katumusharjoitukset, jotka kestivät usein vuosia, vaikuttivat ihmisen koko
elämään, olivat näkyvä osa häntä. Synti katoaa, mutta ihminen on itsensä ja
muiden silmissä synnintekijä. Katusmusharjoittajan asemaa pyydettiin, sitä
anottiin piispalta. Katumus oli teatraalista, manifestoivaa: se toi esiin
ihmisen häpeän ja nöyryyden. Kirkkoisä Tertullianus (155-230) käytti termiä publicatio sui, itsensä julkistaminen.
Ihmisen pitää näyttää itsensä synnintekijänä.
Koulu- ja työpaikkakiusaamisen ja median,
tiedostuvälineiden, välillä voi nähdä yhteyden. Kyse ei ole siitä, että
tiedotusvälineet ruokkivat kiusaamista. Niissä on samaa julkisuus, sen käyttö. Tiedotusvälineillä
on oletettavasti muitakin funktioita, mutta osaltaan se on vain julkistamista,
nöyryyttämistä. Epäilemättä tällaista julkisuutta ruokkii yhteiskunnassa ja
kulttuurissa vallitsevat ajatukset ja arvot, ihmisten asettuminen toisiaan
vastaan toistensa kilpailijoiksi. Nykypäivän maailmassa tiedostuvälineet
onnistuvat normalisoimaan kiusaamisen, tekemään siitä itsestään selvää.
Tietenkin jos tapahtuu jotain dramaattista, joku kiusaaja esimerkiksi tappaa
kiusatun, sitä sitten julkisesti paheksutaan, paheksutaan ja kauhistellaan.
Diagnoosini ei silti ole, että maailma, ihmiset, ovat
tekopyhiä, ainakaan pelkästään. Maailma ei ole vain tekopyhä; se on ilman
katumusta, kyynisesti väkivaltaa ruokkiva. Joka päivä joku sanoo toiselle: ”Et
ole mitään.”
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Jos sanon mitä todella ajattelen, niin ensi torstaina on tämän talven paras teema.
VastaaPoista