Jean le Rond D´Alembert
Tiistaina Fuengirolassa paikka poikkeuksellisesti Barista, mutta poimin kunnantalon edestä/Keskiviikkona Torre del Marissa on, vaikka on pyhäpäivä/Torstain ryhmä kokeilee ravintolaa Bahia, Rafaelin aukiolla La Leonan vieressä.
Ideani ei ole omaperäinen. Muun muassa Peter Sloterdjik (1983) ja Louisa Shea (2009) ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että monet 1700-luvun valistusfilosofeista kääntyivät antiikin kyynikkofilosofien, koirien, puoleen. Diogenes Sinepolaisen hahmo nousee esiin Jean le Rond D´Alembertin, Denis Diderot´n ja Christoph Martin Wielandin teksteissä. Niin Rousseau kuin markiisi de Sade ottivat omakseen kyynikon roolin. Kyynisen liikkeen uudelleensyntymä vahvisti kapinallisuutta: filosofia pyrki muuttamaan yhteiskuntaa. Kyynisen koulukunnan elävöityminen merkitsi ajattelijan roolin muuttumista.
Ideani ei ole omaperäinen. Muun muassa Peter Sloterdjik (1983) ja Louisa Shea (2009) ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että monet 1700-luvun valistusfilosofeista kääntyivät antiikin kyynikkofilosofien, koirien, puoleen. Diogenes Sinepolaisen hahmo nousee esiin Jean le Rond D´Alembertin, Denis Diderot´n ja Christoph Martin Wielandin teksteissä. Niin Rousseau kuin markiisi de Sade ottivat omakseen kyynikon roolin. Kyynisen liikkeen uudelleensyntymä vahvisti kapinallisuutta: filosofia pyrki muuttamaan yhteiskuntaa. Kyynisen koulukunnan elävöityminen merkitsi ajattelijan roolin muuttumista.
Tilanne oli ironinen. Nyt
”koirat” liikkuivat salongeissa, peruukit päässä. Valistusajan filosofit
saattoivat myös suhtautua ambivalentisti kyynikoihin tai kääntää kyynikot omaa
hanketta, valistusta, vastaan. Diderot´n kyyninen mestariteos, Rameau´n
veljenpoika, voidaan nähdä kyynikkojen filosofian epäonnistumisena tai myös
eräänlaisena valistuksen filosofian kritiikkinä. Rousseauta sekä ihailtiin että
haukuttiin ”modernina Diogeneksena”.
Mutta mitä 1700-luvun
koirat, siis kyynikkofilosofit, meille opettavat? Voisiko heidän filosofinen
tyyli, asenne, koiramaisuus, auttaa meitä? Voisivatko he antaa meille
näkökulman omaan aikaamme? Epäilemättä esimerkiksi Voltairen kirjoituksissa
kohtaamme osittain tutun maailman. Sosiaalista elämää hallitsee turhamaisuus ja
kilpailu maineesta ja asemasta. Poliittinen tilanne oli silti 1700-luvun
Saksassa ja Ranskassa oli tietenkin hyvin erilainen. Nykyajan koiran ei
tarvitse pelätä tyrannimaista kuningasta. Hän ei kaipaa samaa vallankumousta
tai muutosta.
Wielandin tai Rousseaun
kyynikkomaisuus oli erilaista. Wieland vierasti Rousseaun häpeämättömyyttä,
luonnonmukaisuutta. Epäilemättä hedonistista Wieland torjui myös Diogeneen
askeettisuuden. Yksi kyynikkojen tärkeimmistä lähtökohdista, itsenäisyys, riippumattomuus,
oli myös 1700-luvun koirien tavoite. Tietynlainen autonomisuus oli valistuksen
ihanne, arvo – epäilemättä myös sen poliittinen vaarallisuus. Immanuel Kant
määritteli valituksen nimenomaan ulospääsyksi itseaiheutetusta alaikäisyyden
tilasta.
Todellista merkitystä tai
mahdollista näkökulmaa ei tarvitse etsiä teoreettisista sisällöistä, vaan siitä
tavasta, jolla teoria tai ajatus muuttui käytännöksi, elämäntavaksi.
Mielenkiintoista 1700-luvun koirissa on se, että toiset näkivät ajatuksen manifestoitumisen.
D´Alembertin ystävät näkivät hänessä Diogeneen. Frederick Suuri, joka ei ollut
hänen lähipiiriään, sanoi, että D´Alembert oli se todellinen ihminen, jota
Diogenes epätoivoisesti etsi. On mielenkiintoista ja hauskaa ajatella, että
ihmiset vertasivat häntä tynnyrissä eläneeseen provosoijaan. D´Alembert loi
nimittäin erittäin menestyksellisen uran, oli Ranskan Akatemian jäsen
24-vuotiaana ja oli aikansa arvostetuimpia matemaatikkoja.
Jos otamme vakavasti
Diogeneen hahmon, jos otamme hänet eteemme, hän on peili, kauhea peili, joka
näyttää miten puutteellisia olemme ajattelijoina ja eläjinä. 1700-luvun koirien
esimerkki antaa meille hyvän omantunnon poiketa Diogeneen tavasta elää. Voimme
pistää peruukin päähän. He näyttävät, omalla esimerkillään, että silti on
tärkeää katsoa miten elää ja miten filosofiasta tekee osallisen yhteiskunnassa.
Voisimme oppia jotain
ristiriitaisuudesta, ambiventista asenteesta. Voisimmeko olla todella
kyynikkoja, koiria, jos emme pilkkaisi ihanteita, myös omiamme? Sillä yksi asia
voidaan sanoa valistusta vastaan: Se epäonnistui, koska siitä tuli pateettista,
vakavaa, itsensä vakavasti ottavaa. D´Alembert voisi edustaa kaikkein
naiiveinta edistysuskoa, mutta on syytä muistaa: hän nauroi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti