torstai 3. marraskuuta 2016

Syntiä se on

(Kuva: Sassa Takala-Welp)

Kristinuskoa on syytetty synnin käsitteen tuomisesta ajatteluun ja elämään. Se on uskoakseni liioittelua. On myös turha liioitella synnin käsitteen merkitystä kristinuskossa, sillä tärkeämpää kuin itse synnin merkitys, on ollut se, miten ihminen puhuu omasta synnistään, tunnustaa sen. Mutta kristinuskolle osoitettu syytös on paljastava: Synnistä halutaan eroon.
Vieläkin puhutaan synnistä, ainakin kun joku on syntisen hyvää. Mainoskieli näyttää mitä ajattelemme: uskomme synnin olevan jotain hauskaa, nautinnollista, hyvää. Se on silti vakava asia, vieläkin. Synti ei ole vain moraaliin liittyvä sana; se on uskonnollinen sana. Se määritellään useimmiten nimenomaan uskonnollisen säädöksen tai ohjeen rikkomiseksi. Se voi olla ”paha teko” tai oikean, hyvän teon, velvollisuuden tahallinen välttäminen. Synti on määritelmällisesti Jumalan tahdon loukkaamista. Koska se on uskonnollinen sana, jotkut teologit sanovat: Synti on eroa Jumalasta. Tämä selittänee sen, että ateisteja on niin paljon vihattu ja vainottu. Ateismi on synti par exellence.
Vertailun vuoksi todettakoon, että sellaisissa uskonnoissa – esimerkiksi buddhalaisuudessa - joissa väärä teko ei minkään jumalallisuuden tahdon loukkaamista, ei ole synnin käsitettä. Buddhalaisuudessa korostuu huomattavasti enemmän tekojen seuraukset; siksi olennainen käsite on karma, ei synti.
Varhaiskristityt käyttivät synnistä kreikan sanaa hamartia, joka merkitsee erehtymistä, sitä ettei pääse päämäärään, ampuu ohi. Myös hebrean sana synnille (jattáʼth) merkitsee nimenomaan ohiampumista. Tämä synnin ja erehdyksen läheisyys on varmaan osaltaan vaikuttanut siihen, että filosofiassa on erehdystä niin pelätty, kauheasti vältelty. Filosofitkin ovat langenneet, antaneet uskonnon vaikuttaa.
Synti on ollut vaikuttava sana, olennainen osa tapaamme ymmärtää moraaliset kysymykset. Sanan kytkeytymisellä Jumalan tahtoon ja lakiin on seurauksensa, monella tavalla kohtalokkaat. Ensinnäkin se on kytkenyt moraalin lakiin, tehnyt moraalista ”juridista”. Synti on rikos. Tästä seuraa, että moraalisessa ajattelussa korostuvat toisaalta joidenkin tekojen vältettävyys ja toisaalta velvollisuus. Se miten jotain tehdään ei saa huomiota.
Koska Jumalan laki on kaikkia koskeva, siitä seuraa vaatimus, että moraali olisi universaalia, kaikille sama. Tästä puolestaan seuraa vähintäänkin se, että moraalisessa ajattelussa on sokeita pisteitä. Ei esimerkiksi huomata, että eri tilanteessa tai asemassa olevalla ihmisellä voi olla aivan erilaiset velvollisuudet. Kun halutaan, että moraali on kaikille sama, tehdään väistämättä väkivaltaa: pistetään kaikki samaan ruotuun.
Synti moraalisena käsitteenä on ongellinen käsite myös siksi, että liittyessään elimellisesti jumalallisuuteen se vähentää mahdollisuutta ajatella moraalia ihmisten välisenä asiana: Olemme vastuussa Jumalan edessä - emme ihmisten, emme planeetan, emme itsemme. Kun moraali kytkeytyy tuonpuoleiseen, se tekee moraalista usein tuomitsevaa, ehkä aina.
Eräänlaisesta uususkonnollisuudesta huolimatta ihmiset eri puolilla maailmaa ovat jo vuosikymmenien ajan ravistelleet synnin käsitettä harteiltaan. Se ei tarkoita, että kaikesta oltaisiin tekemässä sallittua; se ei tarkoita moraalin kuolemaa. Ihmiset eivät vain enää halua alistua samalla tavalla: he etsivät toisenlaisia kriteerejä, toisenlaista etiikkaa. Mainoskielen runoilu on tätä samaa prosessia: sanalta viedään voima, merkitys, vaikka sen voimakkuutta hyväksikäytetään. Kyse on eräänlaisesta ivamukaelmasta, jossa samalla tunnustetaan ivatun ajatuksen voima.
Mainosten lisäksi populäärikulttuuri tekee paljon työtä meidän eteemme, meidän puolestamme. Pet Shop Boysin It's A Sin käyttää uskonnon kieltä ja näyttää tarkemmin, tehokkaammin kuin filosofien kirjoitukset mistä on kyse:
Se on syntiä/Kaikki mitä olen tehnyt/Kaikki mitä tulen tekemään/Kaikki paikat joissa olen ollut/Kaikki paikat joihin menen/Se on syntiä.” (It's a sin/Everything I've ever done/Everything I ever do/Every place I've ever been/Everywhere I'm going to/It's a sin)

Voisi leikkiä moraalisaarnaajaa, käyttää moraalisaarnaajan sanoja, ihan suoraan: ”Meidän on vältettävä syntiä.” Mutta nyt sanat tarkoittavat jotain muuta...
(El Bosco: Ahmattius)
Tiistaina 8.11. luento ESPANJA NYT! Paikka: Los Bolichesin seurakuntakoti. Aika: Klo 14.00. Sama luento Torre del Marissa 9.11. Paikka: Con Corazonmari. Aika: Klo 13.00.

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti