Filosofiakahvilan paikka Fuengirolassa tiistaina (klo 11.15) Los Bolichesin kaupungintalon kahvila, torstaina (klo 16.00) La Carihuela Chica "Rafaelin aukiolla", Torre del Marissa keskiviikkona (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla.
Meksikolaisen poikkeaman nimi on Carlos Díaz
Dufoo hijo (1888-1932). Hän julkaisi vain kirjallisen tekstejä, yhden pienen
kirjan (Epigramas 1927). Hän ei ollut kirjailija, paitsi kirjailija ilman
tuotantoa. Hän ei harjoittanut filosofiaa, vaan
mikrosofiaa (microsofía) niin
kuin sanoo Heriberto Yépez: ”Filosofia on systemaattista, mikrosofia tuhoisaa.”
Kaikki oli hänessä salaista, myös kärsimys. Minun
arvaukseni on, että Díaz Dufoo jr oli jonkinlainen dandy, varmasti
elististinen, aristokraattinen, rahvasta halveksiva. Siksi myös kärsimyksen
salasi; sen näyttäminen olisi ollut rahvaanomaista. Ainakin se olisi ollut
hänestä koomista, sillä hän kirjoittaa: ”Traagisessa
epätoivossaan hän repi julmasti hiukset perukistaan.” Rahvaanomaista,
koomista, olisi ollut epäilemättä myös pyrkimys menestykseen ja
suosionsoitukseen: ”Voitettuaan kaikessa
ja ansaittuaan sata laakerinlehtiseppelettä, hän huomautti yllättyneenä, ettei
hänellä ole päätä mihin pistää ne.”
Syy poiketa Meksikoon ei ole vain se, että pääsee
pois Euroopasta. Díaz Dufoo on syy myös siksi, että hänen lyhyet tekstinsä
muodostavat helminauhan, paljon merkittävämmän kuin sadat paksut niteet
Kantista, Hegelistä ja Heideggerista. Syy on yksinkertainen: Dufoo tuo huumorin
mukaan; hänen metodinsa on huumorin julmaa käyttöä. Siksi hän luo myös
henkilöhahmoja, jotka ovat filosofisesti kiinnostavia, usein erittäin
epäonnistuneita ajattelijoina tai eläjinä: ”Hän
lahjoitti anteliaasti muiden ideoita.” Joskus joku viileä sivustakatsoja,
stoalainen hylky, muistuttaa Dufoota itseään, ainakin niin voi kuvitella. ”Ilman mielitekoja, ilman haluja, ilman
epäilyjä, ilman toiveita, ilman rakkautta ja ilman vihaa, heitettynä tien
varteen hän katsoo miten tyhjät tunnit menevät.”
Dufoo ilmiantaa ajattelemattomuuden ja riisuu
naamiot oman käyttäytymisensä selittäjiltä: niitä eivät selitä järkisyyt
eivätkä monimutkaiset intohimot, vaan antautuminen, alistuminen ulkopuolelta
määräytyneeseen rytmiin; väsymys on selitys. Epäilemättä Dufoo on
nietzscheläinen, oikeasti, ei vain ideoiden tasolla, vaan tyylillisesti; myös
hänen tekstinsä ovat nuolia ja niissä puhaltavat samanlaiset tuulet: ”Keveys, keveys: suojele minua Jumalalta.”
Carlos Díaz Dufoo hijo on poikkeama, sivupolku.
Hän on poikkeus. Hänessä filosofia muuttuu kannettavaksi, liikuteltavaksi. Se
mahtuu taskuun. Sitä voi pitää mukanaan. Se on syytä pitää mukanaan, koska
siinä on raikkautta. Erityisesti hänen katseensa löytää, hänen
mielikuvituksensa keksii hahmoja, jotka paljastavat keskinkertaisuutemme. Siinä
on kaksi opetusta, jos ne osaa sellaisiksi tehdä. Toisaalta voisimme yrittää
kehittää samanlaista menetelmää, jota voisi sanoa vaikka dramatisoinniksi.
Mutta tietenkin meidän pitäisi olla rohkeampia ja katsoa missä määrin meidät
mitataan näissä välähdyksissä, näiden hahmojen kantamissa peileissä.
Julio Torri (1889-1970), Dufoon ystävä ja
kirjailijatoveri, monessa mielessä hengenheimoilainen, sanoi: ”Ihmisen elämän
koko historia on hänen asenteessaan.” Uskoakseni Dufoon tekstit ja elämänsä
todistavat lauseen; se mitä hän selvästi koko ajan pyrki luomaan, oli asenne.
Asenne mittaa kaiken ja sen kehittäminen on kaikkein tärkeintä. Miten hänen
asennettaan voisi luonnehtia? Ainakin hän oli yksinäinen kävelijä niin kuin
Nietzsche. Minua inspiroi – sen myönnän – tietty aristokraattisuus, lupa
uudenlaiseen, moderniin jalouteen. Se on jaloutta, joka ei koristaudu ja joka
ilmenee myös julmassa huumorissa. Ehkä meksikolaisen poikkeavuuden asenteeseen
liittyi laiskuutta, mutta se oli ennen kaikkea sellaista, joka on väsymystä
kaikkeen ennalta määrättyyn – niin kuin hän ilmaisi yhdessä tekstissään.
Dufoon asenne ja tyyli sallivat minulle uudestaan
kysymyksen, jonka olen monta kertaa työntänyt sivuun: Voisiko elämä olla
taideteos? Miksei elämä voisi olla taidetta? Olen työntänyt kysymyksen sivuun
osittain siksi, että mikään ei tunnu todistavan, että niin voisi olla. Kysymys
on silti erittäin vakava, sillä mikä voisi olla filosofisen estetiikan tehtävä
muu kuin elämän ja taiteen lähentäminen toisiinsa. On sama mitä sanaa käytämme
elämän kokonaisuudesta – esimerkiksi kohtaloa – mutta tärkeää on elämän (une
vie/una vida) logiikka. Olemmeko edes eläneet, jos emme osaa sitä luoda, tehdä?
(Ajankohtaista asiaa -kahvila 31.tammikuuta paikassa Ravintola Kukko,Avenida de los Boliches 4 Klo 13.30)
(Ajankohtaista asiaa -kahvila 31.tammikuuta paikassa Ravintola Kukko,Avenida de los Boliches 4 Klo 13.30)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti