Filosofiakahvilan paikka Fuengirolassa tiistaina (klo 11.15) Los Bolichesin kaupungintalon kahvila, torstaina (klo 16.00) La Carihuela Chica "Rafaelin aukiolla", Torre del Marissa keskiviikkona (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla.
On tunnettu tosiasia, että natsismilla oli monta inspiraation lähdettä, jotka olivat monella tavalla toisistaan poikkeavia: nationalismi, mytologia, usko teknologiseen kehitykseen ja moderniin maailmaan kohdistuva vihamielisyys.
Yksi natsismin ideologian kivijalkoja oli
biologia, yksi ideologeja oli biologi, perimätutkija Otmar von Verschuer
(1896-1969). Hän kirjoitti vuonna 1943: ”Biologinen
perimä on kohtalo: ilmaisemmeko olevamme tämän kohtalon mittaisia, kun näemme
biologisen perimän tehtävänä, joka meille on määrätty ja joka meidän täytyy
täyttää?” Näissä sanoissa ei puhu pelkkä tiedemies, biologi, vaan
natsi-ideologi. Sitaatti on kirjasta, joka käsittelee rotuhygieniaa. (Otmar von
Verschuer, innokas kaksostutkija, sai luvan tehdä kokeita Auschwitzissa vuonna
1944. Hän toi mukanaan myöhemmin kuuluisan assistenttinsa, Josef Mengelen.
Päinvastoin kuin assistenttinsa Verschuer toimi myöhemminkin tutkijana Saksassa
ja oli American Eugenics Society
–järjestön jäsen kuolemaansa saakka. Järjestö
on nykyisin nimeltään The Society for Biodemography and Social
Biology.)
Sitaatissa tehdään biologiasta ratkaisevan tärkeä tiede ja ihmisen
perimästä, siitä mikä on annettua, historiallinen tehtävä. Tämä on tiedeuskoa, sen erityinen muoto: biologismia ymmärrettynä niin, että biologia
valjastetaan yhteiskunnan kehittämiseen ja meissä olevat biologiset piirteet
tehdään tehtäväksi. Toisaalta biologialle annetaan suuren pelastajan tehtävä,
mutta samalla se antaa syyn, oikeutuksen, ajattelemattomuuteen; ei ole enää
pakko ajatella, seurataan vain vereen kirjoitettua tehtävää, perimän kutsua.
Näin natsismin ”filosofiassa”, biologismissa, yhdistetään usko tieteeseen ja
irrationalismin ylistys.
Kun natsismia analysoitiin ja arvosteltiin toisen
maailmansodan jälkeen, monissa kirjoituksissa ja huomioissa korostui
eräänlainen rationalismin kriisi: rationalismi näyttäytyi kauhun ja tuhon
tuojana. Liioitellen, hiukan ylimalkaisesti puhuen voisi sanoa, että myöhemmin
on korostettu natsismin rakkautta myytteihin ja sen sisällä harjoitettua
kuvitteellisen kulttuuriperimän rakentamista – on korostettu natsismin irrationalismia. On silti sanottava: ne
sulautettiin. Verschuerin tapauksessa kihlautuminen oli täydellistä. Järki,
tiede, perustelee ja oikeuttaa poliittisen, yhteiskunnallisen tehtävän, joka
määrittyy epärationaaliseksi, puhtaan biologiseksi.
En mainitsisi koko asiaa, jos emme vieläkin
kuulisi tällaisten ajatusten kaikuja, kohtaisi yhä samantapaista biologismia.
Tänäänkin se synnyttää välinpitämättömyyttä toisia ihmisiä kohtaan, tänäänkin
sitä seuraa anti-intellektuellin motto: ”On turha ajatella...”
Giorgio Agamben kommentoi samaa sitaattia vuonna
1996 julkaistussa tekstissa Heidegger ja natsismi. Agamben vertaa kohtaa
erääseen katkelmaan Heideggerin luennossa ja näyttää niiden järkyttävän
samankaltaisuuden, vaikka filosofian professori käyttääkin toisenlaista
terminologiaa. Kun vuosia sitten luin Agambenin kirjoituksen, olin vakuuttunut
sen terävyydestä, mutten kysymyksen ajankohtaisuudesta. En nähnyt, että kukaan
olisi tekemässä annetusta tehtävää, tekemässä perimästä historiallista
missiota. En ole enää niin varma.
Erityisesti Agambenia pitää kiittää siitä, miten hän yhdistää kysymyksen
nykymaailmassa dominoivaan rationaalisuuden muotoon, ekonomiaan: elämä ja
hyvinvointi näyttäytyvät ihmiskunnan historiallisena tehtävänä – siksi oikonomia on niin voittoisa...
P.S.
Todettakoon,
että rodun käsite ollaan kyseenalaistettu ensimmäisenä ja kaikkein tehokkaimmin
biologiassa. Mainittakoon esimerkkinä biologi Jacques Ruffié. Vaikka kyseessä
on epistemologisesti vahvassa asemassa oleva tiede, se ei silti merkitse, ettei
sen sisällä ole vaaroja, näkymättömäksi jääviä, huonosti ajateltuja oletuksia
tai käsitteitä. George Canguilhem osoitti tutkimuksissaan, että 1600- ja
1700-luvuilla kehittynyt refleksin käsite (Descartes, filosofi, oli yksi sen
kehittäjiä) oli todellisuudessa ideologia. Tullessaan osaksi biologiaa, sen
vaikutukset sosiaalisessa elämässä vain vahvistuivat. Refleksiteoria sopii
automatisoituneeseen maailmaan, ajatukseen joka kieltää merkitykset,
mekanistiseen näkemykseen; se sopii ihmisille ilman arvoja.
(Giorgio Agamben)
(Ajankohtaista asiaa -kahvila 14.helmikuuta paikassa Ravintola Kukko,Avenida de los Boliches 4 Klo 13.30. Aiheena NAINEN, TÄNÄÄN JA HUOMENNA)
(Ajankohtaista asiaa -kahvila 14.helmikuuta paikassa Ravintola Kukko,Avenida de los Boliches 4 Klo 13.30. Aiheena NAINEN, TÄNÄÄN JA HUOMENNA)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti