keskiviikko 26. huhtikuuta 2017

Mikä on filosofiakahvila?

Torre del Marissa keskiviikkona 3.4. (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla.

Aika kysyä vaikea kysymys: Mikä on filosofiakahvila? Joukko ihmisiä kokoontuu esimerkiksi kahvilaan. On vetäjä, jonka alustuksen pohjalta käynnistyy keskustelu. Marc Sautet oli yksi muodinluoja. Hän käynnisti filosofiakahvilan Pariisissa vuonna 1992. Nyt niitä on samassa kaupungissa 200. Mutta eivätkö ihmiset ole aina kokoontuneet kahviloihin keskustelemaan, tekemään muutakin kuin juomaan kahvia? Miksi filosofiakahvilalle oli tilaus?

Filosofiakahvilaan osallistuminen on erilaista kuin osallistuminen filosofian kurssille. Kyse ei ole joidenkin sisältöjen opiskelusta. Vetäjä ei ole opeta eikä etene kronologisesti: hän vetää suoraan filosofian sisään - harjoittamaan filosofiaa, keskustelemaan.

Mutta millainen on keskustelu, joka filosofiakahvilassa käynnistetään? Se on keskustelua, joka yrittää elävöittää keskustelun; enää ei uskota lopullisiin vastauksiin, vaan vain luomiseen, uudelleenaloittamiseen. Ehkä se on keskustelua, jonka sisällä on pyrkimys loputtoman puheen keskeyttämiseen: Keskustelu pyrkii pitämään asiat ja oliot aloillaan. Siksi filosofian on tultava keskeyttämään keskustelu ja panemaan asiat ja oliot uudestaan liikkeeseen. Kaikki ajattelu, kaikki kysyminen ei onnistu tätä muuria, dirkurssin muuria, rikkomaan. Kysymys ei voi olla tuon jatkuvan keskustelun omaa järjestystä, sen omaa logiikkaa, samaa hermeneuttista kokonaisuutta. Blanchot tiesi, että usein toisenlainen, syvällisin kysyminen, saa fragmentaarisen muodon; se on vasta luonnosteleva, muotoaan etsivä luonteeltaan.”

Luulen, että Marc Sautet sanoi, että tähtäimessä on ”filosofinen hetki”, siirtyminen mielipiteestä ajatukseen. Siinä mielessä on kyse filosofian alkuperäisestä merkityksestä: tarkoitus oli voittaa doxa, yleinen mielipide: ”Filosofit ja tutkijat ovat pohtineet loputtomasti Sokrateen viimeisiä sanoja Platonin Faidoksessa. Sokrates sanoo: Kriton, olemme Asklepiokselle kukon velkaa. Uhratkaa se hänelle, älkää unohtako. Asklepiokselle, lääkintätaidon jumalalle, oli tapana uhrata kukko kiitokseksi. Siinä mielessä sanat eivät ole arvoitukselliset. Mutta mistä Sokrates oli parantunut? Monet ovat tulkinneet, että Sokrates koki elämän sairaudeksi, josta kuolema, kuoleman tuova myrkky – lääke –parantaa. Näin ajatteli myös Nietzsche, joka nimitti elämän pettäjää, Sokratesta, rotanpyytäjäksi. Täytyi odottaa, kunnes Georges Dumézil (1898-1989), ranskalainen filologi ja historioitsija, tuli tulkitsemaan sanat toisin, melkein päinvastoin. Dumézil tulkitsee Sokrateen pyynnön syväksi kiitollisuudeksi filosofiaa kohtaan; hän ajattelee, että Sokrates koki filosofian parantaneen hänet todellisesta sairaudesta, puheen sairaudesta eli yleisistä mielipiteistä, ennakkoluuloista, valheellisista sanoista.”

Kun joku odottaa ja tavoittelee ”filosofista hetkeä”, on kuin hän kurkottaisi tähtiin, etsisi ihmettä. Sellaista pitää välttää; se on epäfilosofinen asenne. Minun huolenaiheeni on enemmän se, löytyykö tahtoa filosofiaan – siis halua ajatella ja valmiutta pistää itsensä koetukselle.

Tästä seuraa toinen kysymys: Miten tätä tahtoa voisi kehittää, miten sitä koulia, miten sitä ruokkia? Ajattelen, että tämä on kohtalaisen tärkeä kysymys, sillä olemme vaarassa: Tyhmyys lisääntyy, myös omassa päässä.

Taipumukseni ei ole kysyä, minne olemme menossa, vaan sitä, mihin olen nyt astumassa. Niin kuin tiedätte, koetinkivikysymykseni on tämä: Onko tämä hedelmällistä?



Mottoni on ollut ja tulee ehkä olemaan: ”On parempi elää pysymättömyydessä kuin lopullisuudessa.” Näin sanoi Gaston Bachelard (1884-1962).

Gaston Bachelard

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti