(Jean-Jacques Rousseau)
Filosofiakahvilan paikka Fuengirolassa tiistaina (klo 11.15) Los Bolichesin kaupungintalon kahvila, Torre del Marissa keskiviikkona (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla. (Torstai jää pois)
Ekonomia tulee sanoista oikos (talo) ja nomos (laki); oikonomos merkitsi antiikin Kreikassa talon ohjaamista, hoitamista, hallitsemista (karjan, vaimon, lasten jne.). Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) tiesi tämän kirjoittaessaan kuuluisan artikkelinsa Sur l´économie politique (1755). Hän kirjoitti, että sana merkitsi alunperin talon harkitsevaista hallitsemista koko perheen edun mukaisesti. Rousseaun kysymys oli, miten tämä harkitsevainen hallitseminen voitaisiin tuoda laajemmalle, valtiolliselle tasolle koskemaan asukkaita, heidän kaikien käytöstä, vaurautta. Se mikä on nykyisen niin sanotun taloustieteen lähtökohta – économie politique, political economy – ei ollut oppiaine; se oli hallitsemista, ohjaamista; se oli hallitsemisen malli.
F.Quesnay, toinen 1700-luvun ajattelija, kirurgi
ja fysiokraatti, käytti ilmaisua ”ekonominen hallitus”, joka saattaa vaikuttaa
oudolta, jos ekonomia jo sinänsä ymmärrettiin hallitsemiseksi. Sana alkaa saamaan
nykyaikaisemman merkityksen. Se merkitsee enemmänkin hallitsemisen kohdetta,
aluetta, johon tulee vaikuttaa.
Ennen kuin taloustieteestä tuli niin merkittävä
rationaalisuuden muoto yhteiskunnallisessa elämässä, ennen kuin politiikasta
tuli ennen kaikkea talouspolitiikkaa, ekonomia oli hallitsemisen tapa, joka
pyrittiin tuomaan valtiolliselle tasolle ja taloudesta pyrittiin tekemään hallinnoimisen,
hallitsemisen ja ohjauksen kohde. Taloustieteen asema ja rooli ei siis ole
seurausta tieteilijöiden menestyksellisestä toiminnasta eikä se ole mitään
luonnollista kehitystä. Tämän aseman kehittyminen, tämän roolin saaminen on
kulturaalinen tapahtuma: tietyn ajatuksen ja rationaalisuuden muodon tuomista
poliittiseen elämään.
Tällä merkittävällä tapahtumalla on ollut
monenlaisia seurauksia. Se merkitsi 1800-luvulla ja vieläkin sitä, että meihin
kohdistuvan vallankäytön kritiikin täytyy tarttua kysymykseen sitä ohjaavasta,
sen käyttämästä rationaalisuuden muodosta. Antiikin filosofiaan erikoistunut
filosofi Karl Marx oli yksi, joka tajusi tämän ja teki filosofiastaan
poliittisen ekonomian kritiikkiä. Jälkeenpäin, pitkän matkan päästä katsottuna,
on ironista, että yksi säilyneimmistä luomuksista hänen ajattelussaan on
lisäarvon käsite, joka on yhä taloustietelijöiden välineitä, heidän keskeisiä
termejään.
Monet ovat esittäneet vahvoja, perusteltuja
epäilyjä siitä, onko taloustiede tiede. Minua ei kiinnosta nyt kuitenkaan sen
asema tieteiden joukossa tai tieto-opilliset kysymykset, vaan taloustieteen
asema maailmassa, yhteiskunnassa. Se ei ehkä ole tiede, mutta se on erittäin
vaikuttava tekijä, yksi dominoivimmista ajattelun muodoista.
Vaikutus ilmenee monella tavalla ja monella
tasolla. Ekonomit ovat poliittisessa elämässä ison roolin saaneiden niin
sanottujen asiantuntijoiden joukossa kaikkein eniten kysyttyjä, eniten
käytettyjä. Toinen, vähän näkymättömämpi vaikutus on se, että toiset kysymykset
ja toiset ajattelun muodot, taloudellisen ajattelun ulkopuoliset argumentit on
monesti syrjäytetty. Tähän liittyy esimerkiksi ympäristökysymysten hidas
tuleminen poliittisen keskustelun aiheeksi.
Taloudellinen ajattelu, ekonominen järki,
vaikuttaa myös yksilöiden jokapäiväiseen ajatteluun ja toimintaan. Jotkut
tutkijat ovat kiinnittäneet huomiota (mm. Alain Petersen ja Iain Wilkinson)
siihen miten uhka, vaara (risk) ovat
muodostuneet osaksi kulttuuriamme. Taloudellinen ajattelu on kalkylointia, joka
mittaa vaaroja, tuo niitä esiin: aina on olemassa työttömyyden uhka, köyhyyden
uhka jne. Tämä uhkien, vaarojen, pelkojen maailma, lisää myös yhteiskunnan
medikalisoitumista. Sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa että yksilöiden
toiminnassa kiinnitetään huomiota siihen mikä on riskikäyttäytymistä, mikä on
terveellistä tai epäterveellistä. Terve on potentiaalisesti sairas. Se joka ei
pelkää, on moraaliton. On mentävä tarkistuksiin ja ohjattava toimintaansa niin,
että se on sekä oman talouden kannalta hyödyllistä että kansantalouden kannalta
edullista. Käyttääkseni Francesco Paolo Adornon ilmaisua: Ehkä taloustiede ja
lääketiede ovat naimisissa.
Pääsimme eroon papeista. Nyt meillä on oman
elämämme tulo- ja menoarvio sekä Lääkärikirja. Ekonomian tarina on lyhyt, mutta
syvällepureutuva. On syytä pohtia, millaista järkeä käytämme ja millaisen
hinnan maksamme sen käytöstä.
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA 11.HUHTIKUUTA. PAIKKA: RAVINTOLA KUKKO, SAUNAN TERRASSI. AIKA KLO 13.30. AIHE: KEMIALLISET ASEET JA MUUTA TOTAALISTA SOTAA (ehkä myös jokin toinen aihe)
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA 11.HUHTIKUUTA. PAIKKA: RAVINTOLA KUKKO, SAUNAN TERRASSI. AIKA KLO 13.30. AIHE: KEMIALLISET ASEET JA MUUTA TOTAALISTA SOTAA (ehkä myös jokin toinen aihe)
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti