(Rubens: Senecan kuolema)
Filosofiakahvilan paikka Fuengirolassa tiistaina (klo 11.15) Los Bolichesin kaupungintalon kahvila, Torre del Marissa keskiviikkona (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla. (Torstai jää pois)
Miksi on niin vaikea puhua itsekunnioituksesta? Se ei johdu psykologisen katseemme heikkoudesta, vaan sen liiallisuudesta; alamme heti puhua itsetunnosta ja muista hämäristä asioista. Se johtuu myös kasvatuksesta. Meidät opetettiin – siihen kului satoja vuosia – kunnioittamaan kaikkea muuta kuin itseämme: Jumalaa, isää, auktoriteettia.
Senecalla oli vielä selkeä käsitys siitä, mitä oli
itsekunnioitus ja millainen suhde itseen oli väärä, vältettävä, vahingollinen.
Vapaus merkitsi sitä, ettei ollut itsensä orja. Olla itsensä orja (sibi servire) oli raskainta; se oli
vakavin, vaarallisin orjuuden muoto. Hänellä oli myös täsmällinen käsitys siitä
mitä tämä orjuuden laji oli ja hänellä oli mielenkiintoisia huomioita siitä,
miten taistella sitä vastaan.
Stoalaisilla on ankarien maine, mutta Senecan
ensimmäinen askel vapauteen on se, ettei vaadi itseltään liikaa. Hän tarkoitti
vaatimuksilla ihmisen taipumusta tehdä itselleen vaikeuksia: liikoja
ponnistuksia, liikoja töitä, liikaa poliittisia tehtäviä. Toinen askel
vapauteen on irrottautuminen taipumuksesta palkanmaksuun, korvauksen antamiseen:
kun olemme tehneet jonkin työn, haluamme maksaa siitä itsellemme, palkita
itsemme. Ongelma, itsensä orjuuttaminen, johtuu siis kahdesta asiasta. Asetamme
itsellemme erilaisia velvollisuuksia ja pyrimme saamaan siitä etuja (mainetta,
rahaa, kunniaa). Tämä suhde itseen, joka rakentuu velvollisuuksista, velasta,
palkinnoista tai hyödystä, on orjuutta.
Seneca suositteli luonnon tutkimista voidakseen
päästä eroon tällaisesta orjuuden muodosta, jossa ihminen oman itsensä orja.
Tällä kertaa minua kiinnostaa kuitenkin kaksi muuta asiaa. Senecan hahmottelema
orjuus näkökulmana meidän tapaamme elää ja tämän teeman yhteys
itsekunnioitukseen.
Senecan kuvaama itsensä orja – aktiivinen, itseään
velvoittava, hyötyä tai palkintoa etsivät ihminen on meille kauhean tuttu: Me
olemme tuollaisia ja meillä on jopa velvollisuus olla tuollaisia. Senecan
kuvaus voisi luoda mielenkiintoisen näkökulman aikamme tutuimpiin,
tavallisimpiin sairauksiin: stressiin ja addiktioihin. Itsekunnioitus suhteena
itseensä näyttäytyy kuvauksen perusteella sekä edellytyksenä vapaudelle että
tulokseksi, seuraukseksi irrottautumisesta, suhteen muuttumisesta.
Onko meidän siis ryhdyttävä stoalaisiksi? Ei.
Voisimme silti opetella jotain, auttaa itseämme irti omasta
epämääräisyydestämme, omasta psykologisoimisestamme. Yhdestä asiasta emme
nimittäin voi olla ylpeitä: olemme huonoja ihailemaan. Emme osaa ihailla
esimerkiksi jonkun ihmisen ihailtavuutta, hänen esimerkkinsä inspiroituutta.
Miten meillä voisi olla silmät nähdä elämäntavan ihailtavuus, sillä meillä ei
ole mitään sanastoa siihen, vain pelkkä psykologia.
Senecan tapauksessa on mielenkiintoista ja
ihailtavaa se, että suhde itseen oli tarkasti ajateltu: oli olemassa tavoite ja
oli olemassa keinot. Sanoilla ”itse” ja ”vapaus” oli täsmällinen merkitys.
Voimme luoda myös näkökulman omiin käytäntöihimme
– omiin kaikkein rakastetuimpiin toimintoihin, ihailtuun aktiivisuuteen ja
nautintoihimme – Senecan ajatusten kautta. Ehkä voimme katsoa näitä
käytäntöjämme hymy huulilla, jos tiedämme, että ne ovat olleet jollekin
toiselle surkeinta, köyhintä, mitä ihminen on tehnyt. Kun tajuamme sen, voimme
ymmärtää myös, etteivät ne ole mitään välttämätöntä, jotain meihin kuuluvaa:
voimme ehkä astua eteenpäin, olla vihdoinkin tyhjän päällä ja tehdä jotain
muuta. Jos me jonain päivänä kunnioitamme itseämme...
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA 18. HUHTIKUUTA KLO 13.30. PAIKKA: RAVINTOLA KUKKO, SAUNAN TERASSI. AIHE: HALLITSEMISEN TAITO JA EPÄLUULO
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA 18. HUHTIKUUTA KLO 13.30. PAIKKA: RAVINTOLA KUKKO, SAUNAN TERASSI. AIHE: HALLITSEMISEN TAITO JA EPÄLUULO
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti