keskiviikko 6. syyskuuta 2017

Wittgensteinin vitsit ja viimeiset sanat

(Ludwig Wittgenstein Georg Henrik von Wrightin kotona Cambridgessa)

Filosofiakahvila alkaa Torre del Marissa 13.syyskuuta, Fuengirolassa 3.lokakuuta.

Filosofiakahvilan paikka Fuengirolassa tiistaina (klo 11.15) Los Bolichesin kaupungintalon kahvila, torstaina (klo 16.00) La Carihuela Chica "Rafaelin aukiolla", Torre del Marissa keskiviikkona (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla. 

Norman Malcolmin mukaan Ludwig Wittgenstein sanoi kerran: ”Vakavan ja hyvän filosofisen kirjan voisi kirjoittaa niin, että se rakentuisi pelkästään vitseistä.” Jos herra W olisi sanonut tämän minulle, olisin ollut halpamainen ja sanonut: ”Ludwig, teit sen jo: se on Tractatus.” Mutta tämä vastaus olisi ollut vitsi; se ei olisi totta, sillä Tractatus – vaikka onkin vakava työ – ei ole välttämättä hyvä.

Silti lausahdus on mielenkiintoinen. Väitetään, että Wittgenstein oli huumoriton mies, ärtyisä small talkia vihaava itsemurhakandidaatti. Väite tuntuu tästä näkökulmasta hämmentävältä. Mielenkiintoista lausahduksessa on myös, ettei huumoria ja vakavuutta aseteta vastakkain. Ja todellakin: ei ole pakko ajatella niiden sulkevan toisensa pois. Vitsi voi ainakin jossain mielessä olla vakava. Ehkä sen jopa pitää olla sitä ollakseen hyvä vitsi. Vitsissä pitää olla asiaa, muuten se on puujalkavitsi.

Huomioni kiinnittyy myös siihen, että lausahdus  nostaa esiin kysymyksen filosofian harjoittamisen tyylistä, jopa siitä minkä genren, lajin, sisällä voi harjoittaa filosofiaa. Jos vilkaisemme filosofien kirjoituksia 1600-luvulta eteenpäin, niin monen teoksen nimessä on sana essay, essee. Tämä on ollut esimerkillisesti filosofinen laji: essay, essee, on koe, yritys; se on filosofian harjoittamista, filosofiaa toimintana. Entä sitten René Descartes, joka julkaisi 1641 kirjan nimeltä Meditationes de prima philosophia, in qua Dei existentia et animæ immortalitas demonstrantur? Kirjan nimessä on sana meditationes, meditaatioita? Se ei ole turha sana; se paljastaa lajin. Se on ilmaiseva sana. Vaikka teos haluaa demonstroida, osoittaa, jotain (Jumalan olemassaolon ja sielun kuolemattomuuden), sillä on myös meditatiivinen ulottuvuus: ajattelija vaikuttaa itseensä.

Olisi siis aivan ymmärrettävä, jopa mielenkiintoinen, pohdinnan ja tutkinnan aihe, millaisia filosofisia genrejä on olemassa ja miten genre vaikuttaa filosofiseen esitykseen? Wittgensteinin huomautus toisi tähän oman lisäyksensä: Mitä seuraisi siitä, että filosofinen teos rakentuisi vitseistä?

Vastaaminen tähän kysymykseen vaatisi vakavaa vitsien tutkimista. Voi olla, että vakavuuden pitäisi mennä pidemmälle kuin Freudin Vitsi ja sen yhteys piilotajuntaan. Ilman pitkäjännitteistä syventymistäkin voimme sanoa, että vitsi pyrkii naurattamaan. Ilmeisesti vitseistä rakentuva filosofinen opuskin tekisi näin. Siihen – naurattamiseen – filosofit eivät silti ole koskaan tarvinneet vitsejä; riittää että he kävelevät kadulla ja antavat lausuntojaan. Ja Voltaire, filosofi, halusi naurattaa yleisöä irvailemalla Leibnizin filosofian kustannuksella kirjassaan Candide. Nietzschen teokset ovat täynnä ironiaa ja parodiaa, vaikkei hän vitseistä teoksiaan rakentanutkaan. Kun Wittgenstein itse esittää kysymyksiään, hän on usein hauska: ”Miksi koira ei voi esittää kipua? Onko hän ehkä liian rehellinen?”

Wittgensteinin lausahdus filosofisesta vitsikirjasta nostaa esiin myös toisen vakavan kysymyksen, jota ei olla arvioitu riittävästi: Onko huumorilla käyttöä filosofiassa, voisiko se sitä auttaa? Äkkinäinen ja nuiva filosofi voisi tuhahtaa kysymykselle. Jopa nopea vilkaisu ympärillemme – tai itseemme – näyttää, esimerkiksi, että ironia mahdollistaa tietynlaisen kriittisen etäisyyden. Se saattaa siis olla hyvinkin tarpeellista filosofiassa. Entä sitten pahamaineinen pilkka? Eikö se ole vain julmuutta ja ilkeyttä? Ei ainakaan jos uskomme mitä sanoi Blaise Pascal: ”Filosofian pilkkaaminen on jo filosofiaa.”

On raportoitu, että Wittgensteinin viimeiset sanat olivat: ”Kertokaa heille, että elämäni on ollut ihmeellinen (wonderful).” Norman Malcolm ihmetteli näitä sanoja, sillä hänen näkemyksensä mukaan Wittgenstein oli hyvin onneton koko elämänsä ajan. Ehkä herra W ajatteli sanaa kirjaimellisesti: se on ”ihmettelyä täynnä”. Jos näin, hän sanoi: ”Elämäni on ollut täynnä filosofiaa, ihmettelyä.” Tai sitten sanat olivat vitsi, jota emme ole vielä oppineet tajuamaan...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti