Filosofiakahvilan paikka Fuengirolassa tiistaina (klo 11.15) Los Bolichesin kaupungintalon kahvila, torstaina (klo 16.00) La Carihuela Chica "Rafaelin aukiolla", Torre del Marissa keskiviikkona (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla.
Aina silloin tällöin avaan kirjan, joka sanoo, että filosofia opettaa kuolemaan. Kuulostaa juhlalliselta ja osittain siksikin koomiselta. Kyllä jokainen osaa kuolla ilman opettamistakin. Tietenkin tällainen vastahankainen asenteeni paljastaa, etten ymmärrä mitään.
Olen silti varma, että filosofialla on alusta lähtien ja aina kiinteä suhde kuolemaan – jos siksikin että se kytkeytyy
elämään, ihmisen olemassaoloon. Pidän tärkeänä, että muistamme olevamme
kuolevaisia. Memento mori on motto,
joka on liian unohdettu. Kuvittelen ja uneksin, että se tulisi taas muotiin.
Kun ihminen muistaa kuolevaisuutensa, sen että se on aina ja missä tahansa
mahdollinen, hän saattaa säikähtää. Säikähtäminen ei ole aina huono asia. Se
saattaa auttaa ajattelemaan, miettimään mitä haluaisi tehdä, miettimään mikä on
tärkeää. Ehkä sitten muistaisi elää.
Oman kuolemansa ajatteleminen oli kerran
tekniikka, harjoitus, jonka avulla ihminen arvioi itseään, sitä miten on
elänyt. Idea oli se, että kuvitteli itsensä kuolevaksi, kuvitteli itsensä
elämänsä viimeisille hetkille. Tämä mahdollisti sen, että voi luoda katseen omaan
elämäänsä kokonaisuutena.
Eikö ole mieletöntä tehdä kuolema läsnäolevaksi
elämässä, ajatella kuolemaa elämässä? Vaikka yrittäisikin muistaa
kuolevaisuutensa, onko hyvä ajatella itseään kuolevana? Jokainen tekee omat
valintansa; se on heidän vapauttaan. Itse ajattelen, että filosofian
suuntaaminen kuoleville ei merkitse lohdutusta, vaan liikkuvuuden, muutoksen,
mahdollisuutta. Jos puhun filosofiaa niin kuin toinen olisi kuolematon (tai
minä itse olisin kuolematon), siirrän ajatuksen sellaiseen sfääriin, ettei se
enää toimi tässä maailmassa.
Kun puhuu kuoleville ja kun kysymyksistä tulee
maallisia, ihminen joutuu selkä seinää vasten: hänet pakotetaan ajattelemaan.
Hän ajattelee esimerkiksi sitä, kenellä on valta ja oikeus päättää elämästä ja
kuolemasta. Samat valtiot, jotka lähettävät poikiaan sotiin, estävät heitä
päättämästä päiviään. Samat yhteiskunnat, jotka lupaavat taata oikeudet
kansalaisille, eivät anna heidän kuolla.
Olemme pakotettuja ajattelemaan omaa
suhtautumistamme kuolemaan. Se ei ole kaikkina aikoina ollut samanlainen. Esimerkiksi Philippe Ariès (1914-1984) on tutkinut näitä usein hitaita
muutoksia mentaliteetissa ja rituaaleissa. Nykyisin meillä on edessämme
medikalisoitu, laitostettu kuolema ja television kautta brutaali nälän ja sodan
julkinen kuolema, kuolema spektaakkelina.
Kuolemaa koskeva kysymys on arvofilosofinen - siis yhteiskunnallinen, poliittinen. Jos emme
tahdo sitä ajatella, emme tahdo ajatella omaa olemassaoloamme, omaa elämäämme,
mahdollisuuksiamme elämässä. Ajattelen itseäni kuolevaisena. Yritän muistaa ja
myöntää tosiasian, jotta en tekisi liikaa turhuuksia, keskittyisin siihen mikä
on merkityksellistä. Ajattelen itseni kuolevaksi, jotta panisin itseni
kynnykselle, pistäisin itseni päättämään ja jotta ymmärtäisin, että koko ajan
liikumme, muutumme, kuolemme ja synnymme.
Kun kuolemasta tulee tabu, sitä ympäröi
juhlallinen hiljaisuus, kielto nauraa hautajaisissa. Tämä tietenkin tekee
tarpeelliseksi filosofian, kysymyksen. Se tekee välttämättömäksi suuren
filosofin nimeltä Marx – siis Groucho Marxin. Hänen hautakivessään lukee:
”Anteeksi etten nouse ylös.”
Kuoleminen on pieni tapahtuma, joskus jopa hyvin
merkityksetön yksityiskohta. Se on vain katoamista. Haluan muotoilla tämän
filosofis-koomisesti: Pieni tapahtuma, mutta lopullinen singulariteetille.
Hei, en löytänyt F.kahvilaasi mistään olinko väärässa paikassa vai ajassa? Sen sijaan löysin Heminveista kirjan Sokrates-kafe joka neuvoo perustamaan oman Sokrateskahvilan, ehkä se on varmin tapa päästä filosoimaan ajasta ja paikasta riippumatta. terveisin Elina Wahlroos
VastaaPoista