(Isokrates)
Filosofiakahvilan paikka Fuengirolassa tiistaina (klo 11.15) Los Bolichesin "kaupungintalon" kahvila (sama rakennus kuin missä Pohjoismainen kirjasto), torstaina (klo 16.00) La Carihuela Chica "Rafaelin aukiolla", Torre del Marissa keskiviikkona (klo 11.00) Con Corazonmari El Copo -kadulla.
AJANKOHTAISTA ASIAA -KAHVILA TIISTAINA 16.11. klo 13.30. PAIKKA: Giovanni Pizzeria, C/Maestro Pedro Calvo, Kukon vieressä. AIHE: JÄRJEN VIHOLLISET
Puhe ja demokratia suhtautuvat erikoisella tavalla
toisiinsa. Voisi sanoa jopa, että demokratia on puhetta ellei väite pyyhkisi pois näkyvistä jotain.
Todellisuudessa myös diktatuurissa on puhetta; jopa sana viittaa tietynlaiseen
puheeseen. Diktatuuri tulee sanasta dictare,
sanella. Olennaista on siis huomata ja erottaa, millaista puhetta demokratia
tarvitsee.
Jo demokratian varhaisissa muodoissa ja
kokeiluissa puheen merkitys nähtiin ja sitä korostettiin. Demokratia
määriteltiin sellaiseksi perustuslain (politeia)
säätämäksi hallitusmuodoksi, jossa demos,
kansa, harjoittaa valtaa ja jossa kaikki ovat samanarvoisia lain edessä (isonomia). Tähän samanarvoisuuteen
liittyi kiinteästi ajatusta isegoriasta,
kaikkien yhtälaisesta oikeudesta esittää oma näkemyksensä, mielipiteensä.
Melkein heti huomattiin, että tästä seuraa myös vaikeuksia, jopa hyvin ikäviä
asioita. Myös ihmisistä huonoimmat, moraalittomimmat ja tietämättömät avasivat
suunsa, usein hyvin levälleen.
Tästä seurasi, että Kreikassa käytiin laajaa ja
mielenkiintoista debattia puhujien, retoorikkojen, sofistien ja demagogien
asemasta ja vaikutuksesta. Isegoria,
oikeus puhua, oli selvärajainen, lain määrittelemä oikeus, mutta
kreikkalaisilla oli myös toinen, vaikeampi sana, joka liittyi sanan ja
demokratian väliseen suhteeseen: parrhesia.
Kyse on vapaasta puheesta, totuuden sanomisesta, suorasta puheesta, jossa on mukana
kritiikki. Parrhesian harjoittaminen ymmärrettiin oikeudeksi (ainakin joissakin
olosuhteissa), mutta myös velvollisuudeksi.
Monet ajattelivat, että demokratia tarvitsee
parrhesiaa, mutta toiset epäilivät, ettei sen harjoittaminen ollut demokratiassa
mahdollista, koska enemmistö tukahduttaa kriittisen äänen. Näin puhui muun
muassa Isokrates 350eaa. julkaistussa kirjoituksessa Rauhasta. Isokrateen
mukaan ongelma oli se, että ihmiset halusivat kuunnella vain huonoja puhujia,
sellaisia jotka sanovat vain sen minkä ihmiset haluavat kuulla.
Parrhesia oli jotain kunnioitettua, arvostettua,
haluttua – mutta samalla jotain, joka torjuttiin. Sen harjoittaminen oli
vaarallista. Joskus siitä puhuttiin suorastaan huonona asiana ja se samastui
johonkin sellaiseen puheen muotoon, josta käytettiin nimitystä athuroglossos. Jos joku ihminen oli
tällaisen puheen harjoittaja, se merkitsi, että hänen suussaan ei ollut
porttia. Siksi sanoisin, että meidän sana lörpöttely viittaa samaan ilmiöön.
Väittäisin myös, että meillä on vieläkin samantapaisia ongelmia.
Kun filosofit puhuivat aiheesta, heidän
huolenaiheensa oli ensinnäkin se, miten tunnistaa hyvän parrhesian harjoittaja.
He kiinnittivät huomiota myös siihen, sanooko puhuja jotain mielekästä,
auttaako hänen puheensa kuulijaa, kaupunkia, yhteisöä. Kaikki kritiikki ei
ollut heidän näkemyksensä mukaan filosofisesti merkityksellistä. Plutarkhos
viittaa tapaukseen, jossa puhuja pilkkaa kuninkaan ulkonäköä
(yksisilmäisyyttä). Tällaista kritiikkiä pidettiin joutavana.
Platon – joka ei aina ollut demokratian suuri
puolustaja – näki ongelmaksi jos ihmisillä ei ollut keinoa, kriteeriä, erottaa
eettisesti arvokas arvottomasta. Epäilemättä kyse on myös siitä, onko puheessa
pelkkiä joutavuuksia vai kiinnittyykö se todellisuuteen, tuoko se esiin jotain
relevanttia. Periaatteessa voi olla suhteellisen helppoa katsoa, miten jossain
puheessa ollaan kunnioitettu tiettyjä muodollisia kriteerejä – millaisia
todisteita tai perusteluja esitetään ja onko puhe loogista. On silti vaikea
sanoa ja määritellä, mitä edellytetään moraalisessa ja ehkä myös
koulutuksellisessa mielessä puhujalta, jonka odotetaan puhuvan totta ja sanovan
jotain merkityksellistä.
Vaikka meidän aikamme ongelmat muistuttavat
jossain mielessä näiden antiikkisten, kadonneiden, ongelmia, hämmennyksemme
vaikuttaa joskus jopa suuremmalta. Puhujia, osallistujia, on entistäkin
enemmän. Lörpöttelylle annetaan tilaa; se viihdyttää. On uusia, erilaisia
instituutioita, jotka rakentavat uudenlaisia auktoriteetteja. Lehdistö ei aina
enää erota mainosta tiedosta. Puhujat tukeutuvat jatkuvasti abstraktioihin,
jotka häivyttävät kaiken konkreettisen, todelliset tilanteet, tapahtuman. Siitä
mikä on todellista puhutaan kohtalonomaisena. Suhteellistaminen merkitsee liian
usein sitä, että summennetaan merkityksellisten erojen näkeminen.
Miten meidän siis pitää elää ja puhua, että
vähentäisimme sumua? Millaisia kriteerejä meidän pitäisi asettaa puhujalle?
Kuka voi sanoa totuuden? Millaista puhetta tarvitsee demokratia? Ovatko sanat
kuolleita?
SAM SANDQVIST LUENNOI TORRE DEL MARISSA 20.1. AIHE: HUUHAA: MITEN TUNNISTAMME SEN. PAIKKA: CON CORAZONMARI, C/Copo, Torre del Mar. AIKA: KLO 16.30.
SAM SANDQVIST LUENNOI TORRE DEL MARISSA 20.1. AIHE: HUUHAA: MITEN TUNNISTAMME SEN. PAIKKA: CON CORAZONMARI, C/Copo, Torre del Mar. AIKA: KLO 16.30.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti