keskiviikko 12. syyskuuta 2018

Miksi lukea tieteenfilosofiaa?


Gaston Bachelard

Filosofiakahvilan aihe Torre del Marissa 19.9.
paikka Con Corazónmari, C/El Copo, klo 11.00

Joskus esimerkiksi fyysikot sanovat täysin perustellusti, ettei tieteenfilosofian lukemisesta ole mitään hyötyä tieteentekijöille. Myöskään tämän sanomisesta ei ole mitään hyötyä kovin monille. Lause on turhaa polemiikkia. Osasyy huomautukseen voi olla virheellinen käsitys tieteenfilosofian roolista ja tehtävästä.

Ainoastaan huonot filosofit neuvovat tieteentekijöitä. Tieteenfilosofian tehtävä ei ole opastaa tiedemiestä oikeaan tietoon tai totuuteen. Se ei laadi lakia tieteelle. Jos siihen sisältyy opetus ja mahdollisuus, se on tämä: Filosofia pitää auki uudenlaisten problematisointien mahdollisuuden. Filosofia ei neuvo tiedettä. Se kysyy siltä: ”Mihin olet menossa?”

On ymmärrettävää, että tämän päivän filosofi kysyy jotakin tieteestä ja esittää kysymyksiä tieteentekijöille. Tiede ja tekniikka ovat osa elämäämme – isosti. Tieteen olemusta pohtiva ihmettelee, mitä on tiede. Hän ihmettelee sitä, koska tieteentekijät eivät vastaa.
Jos kukaan muu kuin ammattifilosofi ei lue filosofin teoksia ja artikkeleita, se ei johdu pelkästään siitä, että hänen työnsä ei hyödytä. Osaltaan siihen vaikuttaa filosofisen kulttuurin puute, kyvyttömyys saada irti filosofiasta. Osaltaan siihen vaikuttaa pelokkuus. Monet tietävät vaistomaisesti, ettei filosofia vain auta ajattelemaan; se häiritsee ajatustottumuksia.
En harjoita tiedettä enkä ammattimaisesti myöskään tieteenfilosofiaa. Silti sen lukeminen voi olla hedelmällistä. Otan esimerkiksi  Gaston Bachelardin ja hänen tieteen filosofiansa, erityisesti yhden käsitteen: epistelemologisen esteen (obstacle épistémologique).

Pinnallisesti katsottuna kyse oli vain psykologisista piirteistä, jotka haittaavat tai estävät pääsyä tieteelliseen tietoon tai kykyä omaksua tieteen uusia, vallankumouksellisia käsitteitä. Käsite antoi mahdollisuuden kirjoittaa uudenlaista tieteenhistoriaa. Hän ei nähnyt vain kumulatiivisuutta tai tasaista etenemistä; hän näki vallankumouksia ja halkeamia. Käsite mahdollisti myös uudenlaisen huomion tieteelliseen henkeen (l´esprit scientifique). Tieteellisen hengen täytyy voittaa este itsessään. Este on eräänlainen vaisto, pyrkimys säilyttää valmis ajatus, halu vastauksiin ja kysymysten vierastaminen.

Epistelemologinen este on tietyssä määrin sukua Francis Baconin idolille. Baconilla oli teoria idoleista, huonoista ajatustottumuksista. Idoli, aavekuva, saa ihmisen erehtymään. Hän luetteli neljä erilaista idolityyppiä: suvun idolit (ihmislajin ominaisuuksista juontuvat virhekäsitykset), luolan idolit (yksilön subjektiivisesta näkökulmasta juontuvat virhekäsitykset), torin idolit (kielen käytöstä johtuvat virhekäsitykset) ja teatterin idolit (auktoriteettien iskostamat harhaluulot).  Bachleardin ajattelussa epistemologiset esteet pakottavat työhön itsensä kanssa. Huomion kiinnittäminen tieteellisen henkeen, eetokseen, johtaa erityiseen asenteeseen ja eleeseen suhteessa tieteeseen. Kyse on enemmän inspiroimisesta kuin lamaannuttavasta tuomitsemisesta. Bachelardin ele on kutsu uusiin mahdollisuuksiin, yritys pitää kysymys hengissä: ”Entä jos...”

Bachelardin ajattelussa kuvitelma filosofista neuvomassa tieteentekijää on kuollut jo alussa. Hänen teksteissään filosofin hahmo, hyvin karikatyyrimäinen, on usein pysähtynyt hahmo: joku joka vielä uskoo metodiinsa ja sen pysyvyyteen. Filosofi on ihminen luolassaan. Fyysikko sen sijaan on uudistanut järkensä ja uusiutunut itse. Bachelard pyrki pikemminkin häiritsemään filosofeja kuin neuvomaan fyysikkoja.

Gaston Bachelard sanoi Tulen psykonalyysi –nimisen kirjan johdannossa, että on hävitettävä vakaumukset ja totutut tavat. Hän sanoi tätä kritiikin harjoittamista itselleen nauramiseksi. Miksi lukea tieteenfilosofiaa? Jotta kykenisi suurempaan vapauteen, jotta kehittäisi itsessään jotain, jotta tekisi älystään purevamman...
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti