Tämä on filosofiakahvilan aiheena Torre del Marissa 26.9. Con Corazónmari, C/El Copo, klo 11.00
Kieli voi olla selkeää tai hämärää. Selkeys on kielellistä, mutta se on
enemmän: se on ongelman nostamista esiin. Siihen liittyvä etiikka ei ole
puheen etiikkaa, ainakaan pelkästään.
Joskus on tärkeää nostaa esiin ongelma. Joskus tapahtuu, etteivät asiat enää
ole samalla tavalla, kun se on nostettu esiin. Sanoessamme selkeyden
kytkeytyvän kysymykseen ongelmasta on huomattava, että annamme
yksinkertaistavan kuvan puheen
näyttämöstä. Kun filosofi (esimerkiksi filosofi) puhuu ja yrittää olla
selkeä, hän tekee muutakin kuin nostaa esiin ongelman. Hän luo erityisen
suhteen toiseen.
Filosofiset tekstit ovat usein vaikeita, koska niissä käytetään teknisiä
termejä. Se ei tee niistä hämäriä. Ainakin parhaimmillaan ne tuovat selkeyttä.
Sanat arkikäytössä ovat hämäriä. Ne ovat kaikkien suussa; niissä on kaikkien
sylkeä ja monesta lähteestä tulevia sivumerkityksiä. Tekninen termi rajoittaa
ja puhdistaa kieltä. Toisinaan teknisyys hämärtää . Kieli voi olla näennäisen
selkeää, ja teknisyys voi lisätä puheen hämäryyttä ja sen hermeettisyyttä.
Filosofiasta on varmaankin helppo löytää esimerkkejä. Joku on sanonut pahasti
esimerkiksi Descartesista.
Selkeys ei poista väärinymmärtämisen mahdollisuutta. Selkeys on vaarallista
peliä. Jos joku nostaa esiin ongelman, hän saa todennäköisesti vastustajia,
vihollisiakin. Seuraan liittyy joukko akateemikkoja. He kommentoivat ja
selittävät, mutta saattavat tehdä hämäräksi, koska ongelma unohtuu.
Ollakseen selkeä on huolehdittava kielestä ja on nostettava esiin ongelma.
Eikä tämäkään vielä riitä. Selkeys ei ole vain sanoissa; se on suhteessa. Ollessamme selkeitä olemme
sitä, jotta toinen voi vapaasti tutkia ja punnita sanomaamme. Toinen on minulle
vapaa, itsenäinen olento.
Tosiasia on, että suhteet ovat usein huonoja. Huono suhde voi saada
monenlaisia muotoja, monenlaisia ilmentymistapoja. Luonnosmainesti voisi puhua
kahdesta yleisestä, liian yleisestä, muodosta. Toiseen voi suhtautua kuin
alaikäiseen. Silloin puhe voi olla näennäisen selkeää, mutta puhuja ottaa
maailmaa tulkitsevan mestarin roolin.
Toinen näennäisen selkeyden muoto on ohjelman tarjoaminen. Toiselle
annetaan valmis vastaus, ohjelma tai säännöstö. Hän ei voi itse valita; hän
tottelee. Selkeys on näissä tapauksissa näennäistä, koska jotakin salataan.
Puhujalla on kortteja hihassaan. Jotta todella olisin selkeä, minulla on oltava
toisenlainen etiikka.
Kun katsomme näennäisen selkeyden muotoja suhteina, näemme niiden olevan
vallankäyttöä, joka voi johtaa mielivaltaan. Puhuja voi tehdä itsestään ainoan
totuuden haltijan (oppimestarin) tai hän voi vastauksen antaja (ohjelman
tekijä). Joskus vaaditaan vastauksia, jopa ohjelmia. Kun filosofilta vaaditaan
vastauksia tai ohjelmaa, häntä pyydetään luopumaan selkeydestä – sellaisesta
suhteesta toiseen, joka antaa toiselle vapauden.
Selkeys on siis enemmän kuin kirkkautta kielessä. Se on enemmän kuin
ongelman nostaminen esiin. Sitä ei takaa puhujan vilpitön pyrkimys selkeyteen
sanan tavanomaisessa mielessä. Tarvitaan eettistä periaatetta. Eikä
periaatekaan voi olla tae. Ainoastaan käytäntö, selkeyden harjoittaminen takaa
sen. Olemme hämäryyden despotismia vastaan vain, jos kykenemme selkeyteen.
Kykenemme selkeyteen vain, jos emme tee toisesta riippuvaista. Emme tee
toisesta riippuvaista, jos lakkaamme olemasta mestareita.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Erinomainen kirjoitus. Otin kiinni.
VastaaPoistahttps://kaymala.blogspot.com/2019/04/selkeys.html