Jules Bastien-Lepage: Diogenes
TIISTAISIN EI OLE! (ainakaan vielä)
Mitä on todellisuus filosofiassa? Onko tämä edes hyvä kysymys? Joskus näyttää siltä, että filosofinen teksti kuvaa todellisuutta tai kysyy jotain todellisuudesta. Ainakin jollain tasolla Sokrateen kysymykset kiinnittyvät todellisuuteen, kun hän kysyy, mitä on tämä tai tuo. Nämä kysymykset eivät ole silti kokonaan tiedollisia; niitä ei synnytä tiedollinen uteliaisuus. Tarkoitus oli kehittää kuulijan sielua. Tämän kasvatustyön päämäärä oli sekä eettinen että poliittinen. Kun Immanuel Kant viimeisissä kirjoituksissaan kysyi, onko olemassa edistystä (ihmiselle), hän kiinnitti kysymyksen todellisuuteen; hän yritti nähdä, oliko edistyksestä löydettävissä merkkejä todellisuudessa, jossain tapahtumassa. Tässäkään motivaatiota ei voi kuvata pelkästään tiedolliseksi.
Voisimme puhua
filosofisen puheen monitasoisuudesta tai kolmiulotteisuudesta. Tiedollisen
kysymyksen rinnalla, sen sisällä, on eettinen ja poliittinen aspekti. Emme
silti osaisi vastata, mitä todellisuus on filosofiassa. Osaisimme sanoa vain,
että tilanne on erilainen kuin tieteessä. Kolmiulotteisuuden mainitseminen ei
ole silti turhaa. Se antaa vihjeitä siitä, että kysymys on muotoiltu huonosti
ja epätarkasti.
Kun filosofi on
kiinnostunut kaupungin ongelmasta, politiikasta, hän ei tyydy sanaan (logos). Hänen täytyy osallistua.
Filosofilla on tunne, että pitää olla muutakin kuin sanoja: täytyy olla tekoja
(ergon). Ehkä ei ole syytä kysyä,
mitä todellisuus on filosofialle. Voisimme kysyä, mikä on filosofian
todellisuus, mitä on filosofisen
sanomisen todellisuus. Silloin ei ole kyse siitä todellisesta, mihin
filosofia on suhteessa. Kyse ei ole siitä, mitä on se todellinen maailmassa,
johon viitaten voimme sanoa, onko filosofin puhe totta vai ei.
Miten filosofia ei
olisi turhaa ja tyhjää puhetta? Jotta filosofia ei olisi tyhjää ja se olisi
todellista, se on muutakin kuin puhetta. Todellisuus on koe, jolle se alistuu
tullakseen todelliseksi. Platonin kuuluisassa seitsemännessä kirjeessä tämä
todellisuus, koe, on siinä, että filosofi kohdistaa puheensa vallanpitäjälle.
Ehkä kysymys voisi
olla, miten filosofiasta tulee todellista, miten se kaivertuu todellisuuteen.
Todellisuutta ei vain tutkita. Sitä muutetaan, ainakin jos filosofia on
todellista. Filosofia ei vain puhu opittuja asioita tai viisauksia; se on
työtä, harjoitusta. Vain askeesin, harjoituksen, kautta se tulee todelliseksi
ja vaikuttaa todellisuuteen.
Kun Platon puhuu
vallanpitäjälle, hän ei sano totuutta kaupungista ja perustuslaista. Hän
yrittää vaikuttaa vallanpitäjän olemisen tapaan ja siihen voi vaikuttaa vain
harjoituksen avulla. Harjoituksen avulla hän yrittää näyttää tyrannille, mikä
filosofian to pragma auto (”asia
sinänsä”, se mihin sana viittaa, cosa en
sí, lo real/the real). Filosofian pragma
on pragmata, erilaiset käytännöt ja
harjoitukset. Tällainen näkemys filosofiasta ei ole kokonaan kadonnut.
Wittgenstein ajatteli, että filosofi on kuin arkkitehti: hän työskentelee
itsensä kanssa, omien tulkintojensa kanssa.
Näiden harjoitusten
tarkoitus on, että ihminen vaikuttaa itseensä. Tämä on johtanut siihen, että
filosofinen teksti voi olla meditaatiota, vaikka sen yhdellä tasolla
yrittäisikin demonstroida jotain.
Filosofinen ajattelu muuttaa ensin ajattelijaa itseään ja vaikuttaa sitä
kautta todellisuuteen.
Kun puhumme
todellisuudesta filosofiassa, eteemme tulee siis idea kokeesta. Tieteentekijät tekevät kokeita saadakseen tietää jotain
todellisuudesta. Filosofiassa todellisuus on koe. Se on jotain, joka on
uskallettava kohdata. Platon neuvoo
kahdeksannessa kirjeessä syrakusalaisia, kun alue on jo ajautunut
sisällissotaan. Hän ajattelee, että hänen neuvonsa, sanomansa totuus tulee
todistetuksi, kun todellisuus osoittaa sen. Todellisuus todistaa, mutta vasta tulevaisuudessa, kun asukkaat ovat tehneet
neuvosta totta.
Teckhne tou biou, elämisen taito, joka vaatii harjoitusta,
merkitsi kerran kykyä vastaanottaa ja käsitellä tapahtumia, joita kohtaa
elämässä. Todellisuus filosofiassa oli tulevia tapahtumia, jotka olivat ainakin
potentiaalisesti koe ja koettelemus. Filosofiassa todellisuutta ei vain
haluttua tuntea, vaan se haluttiin kestää.
P.S. Tässä muistiinpanossa on kahden muun aiheen alkio. On otettava
aiheeksi filosofian ja politiikan suhde. Toinen aihe on tekniikat, joita
filosofit (ja muut) ovat käyttäneet valmentautuakseen todellisuutta varten. Näitä aiheita tullaan ainakin sivuamaan tulevassa Filosofiset pidot II - tapahtumassa (Hämmennyksen filosofia, epävarmuuden etiikka)
SAM SANDQVIST LUENNOI TORRE DEL MARISSA (Con Corazónmari, C/El Copo)
AIHE: KASVUN RAJAT
AIKA: 20. LOKAKUUTA KLO 16.30
SAM SANDQVIST LUENNOI TORRE DEL MARISSA (Con Corazónmari, C/El Copo)
AIHE: KASVUN RAJAT
AIKA: 20. LOKAKUUTA KLO 16.30
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti