perjantai 25. syyskuuta 2020

Huumeet

 

Serres

Filosofiakahvila jatkaa videopuhelutapaamisina! Ota minuun yhteyttä

pasifarm@yahoo.es

Päivät/ajat ovat:
Keskiviikkoisin Espanjan aikaa klo 11.00 (Suomessa tunti enemmän)
Perjantaisin Espanjan aikaa klo 18.00.
Tässä linkki tapaamiseen:

https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09


Tämä aiheena 30. syyskuuta ja 2. lokakuuta:

Huumeista puhutaan paljon. Ennen kaikkea niistä puhutaan terveydellisenä kysymyksenä. Saatetaan sitä hetkittäin pitää jopa yhteiskunnallisena ongelmana. Mutta jopa yhteiskunnallisena ongelmana näkökulma on melkein aina lääketieteellinen. Valistus ei kuitenkaan ole koskaan pelkkää informaatiota, ainakaan virallinen valistus ja kouluissa harrastettu huumeiden vastainen kampanjointi. Kyse ei ole siitä, että joku sanoisi tanssiklubille menevälle nuorelle, mitä pillerissä on.

Kun asiasta keskustellaan esimerkiksi siksi, että suunnitellaan uudenlaista lainsäädäntöä, sekoitetaan asioita, ja sekoitus on leikattu muullakin kuin informaatiolla; siinä on monta grammaa moralismia. Siksi olisi terveellistä katsoa toisesta näkökulmasta.

Michel Serres (1930-2019), joka oli tieteiden historian professori Sorbonnessa ja filosofian professori Stanfordissa, julkaisi pedagogiaan erikoistuneessa Enfant d´Abord –lehdessä (joulukuu1989-tammikuu 1990)  lyhyen kirjoituksen nimeltään Huumeet. Hän aloitti kirjoituksensa toteamalla, että eläimet eivät käytä huumeita; vaistot suojelevat niitä. Vuosisatojen ajan ihmiset,  varsinkin ajattelijat, ovat yrittäneet keksiä mikä erottaisi ihmisen muista eläimistä – mieluummin jotain, joka todistaisi jotain erinomaisuudestamme.

Serresin mukaan ihminen on rauhaton olento ja universaalisti huumeiden käyttäjä. Toiset polttavat tupakkaa tai oopiumia, toiset taistelevat päästäkseen valtaan, toiset juoksevat menestyksen tai rahan perässä. Serres kirjoittI: ”Voisimme jopa kysyä, eikö huumeriippuvuus (toxicomanie) ole se mikä meitä määrittelee, ainakin biologisella tasolla. Ihminen on addiktiivinen olento.”

Kirjoituksen alku ei vielä herätä kauhua ja lukija voi hymähdellä: ”Tässä on sitä ironiaa, se on sivistynyttä se.” Lukijan hymy hyytyy, kun kirjoitus etenee puhumaan huumeisiin liittyvästä ongelmasta kytkeytyneenä enemmän rikkaiden ja köyhien maiden välisiin suhteisiin kuin huumekuolemiin. Serres ei sano, ettei narkomaani olisi onneton tai sairas. Serres sanoo, ettei hän ole enemmän toksikomaani kuin sinä tai minä. Kurjuus, köyhyys ja huono onni johtaa käyttämään nopeammin tappavia huumeita. Huumeisiin liittyvä ongelma ei ole siis huumeet sinänsä tai se että ihminen on addiktiivinen olento. Ongelma on puritanismi.

Puritanismi on Serresin mukaan asenne, johon liettyy tietynlainen illuusio. Puritaani kuvittelee, että pahat asiat voi leikata irti ja heittää tuleen. Sen jälkeen hallitsee pelkkä hyvyys. Serresin mukaan tällainen irrottaminen ja hävittäminen on mahdotonta. Sietävämpi ja suvaitsevaisempi asenne voisi sen sijaan tehdä pahasta hyveen, luoda mahdollisuuden luoda siitä kulttuuria. Se ei sovi puritaanille, joka Serresin mukaan pelkää kulttuuria.

Serres oli hyväntuulinen ja hyvin optimistinen ihminen. Tässä vuonna 1989 julkaistussa kirjoituksessa hän on surullinen ja ennustaa sotaa köyhän etelän ja rikkaan pohjoisen välille. Hän ei puhu yliannostukseen kuolevasta nuoresta. Osana ennustettua sotaa on teollistuneiden maiden sota köyhistä maista peräisin olevia huumeita vastaan. Ensin rikkaiden maiden spekulaatio romahduttaa kahvin ja kaakaon hinnan. Sitten soditaan kokalehden kasvattajia vastaan.

Vuonna 1989 jännite idän ja lännen välillä oli hälvenemässä. Serres ei ollut silti toiveikas; hän näki, että länsi käynnistää uuden konfliktin toisten kurjien kanssa. Hän päättää kirjoituksen sanoihin: ”Puritaanit tuntevat kauhua köyhiä kohtaan.”

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti