perjantai 12. maaliskuuta 2021

Kynódontas

 

Filosofiakahvila jatkaa videopuhelutapaamisina! Ota minuun yhteyttä

pasifarm@yahoo.es

Perjantaisin Espanjan aikaa klo 18.00 (Suomen aikaa klo 19.00)

Tässä linkki tapaamiseen:


Tämä aiheena 19. maaliskuuta:

Yorgos Lánthimosin (1973) elokuva Kynódontas (Kulmahammas, 2009) kertoo perheestä, joka asuu muurin ympäröimässä paikassa. Talo ja puutarha ovat isoja. Puutarhassa on uima-allas. Selvästi varakkaalla perheellä on kolme lasta, poika ja kaksi tytärtä, kaikki aikuisuuden kynnyksellä. Onnellinen, rikas ja etuoikeutettu perhe. Elokuvan katsoja hämmentyy, koska kaiken järjestyksen sisällä on jotain erilaista, jotain vinoa. Selvästi hyvin infantiiliset lapset käyttävät arkisista esineistä tai asioista vääriä sanoja. Esimerkiksi suola on puhelin. Zombien he uskovat olevan pieni keltainen kukka. Pillu on tietynlainen kattolamppu.

Vähitellen katsoja tajuaa, että lapset elävät vanhempien eristämässä maailmassa. He uskovat, että he kuolisivat, jos poistuisivat ulkomaailmaan. Jotta voisi mennä vaaratta ulkomaailmaan, täytyy heidän käsityksensä mukaan olla aikuinen. Aikuinen on sitten, kun lapsen kulmahammas irtoaa ja kun sen tilalle kasvaa uusi. Lasten kuva maailmasta on vanhempien luomus. He uskovat lentokoneiden olevan leluja. Joskus sellainen putoaa puutarhaan, ja löytäjä saa pitää.

Ainoa ulkopuolinen ihminen, joka säännöllisesti vierailee talossa, on isän työpaikalla työskentelevä Christina, jonka hän on palkannut antamaan seksuaalisia palveluita pojalleen. Nainen keksii pyytää palveluita myös itselleen vanhemmalta tyttäreltä. Tyttö ei suostu hiusgeelipalkkioon, mutta tyytyy kahteen elokuvaan (Rocky IV ja Tappajahai). Hän katsoo elokuvat salaa yöllä. Tämä on käännekohta, joka johtaa dramaattisiin ja väkivaltaisiin käänteisiin.

Elokuva tuntuu surrealistiselta, ajoittain tulee mieleen Luis Buñuelin teokset. Häiritsevää on silti jokin muukin kuin tapahtumat (kissan tappaminen puutarhasaksilla, insesti etc.). Paljon inhottavampaa ja hauskempaa on tuttuus. Lánthimosin kuvaama perhe on totta. Näin lapsia kasvatetaan. Näin maailma piirretään kansalaisen eteen.

1.Jokainen vanhempi haluaa suojella lastaan ”huonoilta vaikutuksilta”. 2.Lapset oppivat sanojen merkitykset vanhempien selityksistä. 3.Lapset oppivat, että maailma on täynnä kauhistuttavia uhkia (esim. kissat). 4.Lapset oppivat ehdottomia dikotomioita (kissat ovat pahoja, koirat hyviä). 5.Vanhemmat suunnittelevat lasten elämän.

Kun huomaa, että elokuvassa on paljon tuttua ja yleistä, ei ylläty alkuidean lähteestä. Lánthimos sai idean keskustellessaan ikäistensä ystävien kanssa heidän perustaessaan perheitä. Jos ja kun Lánthimos kysyi, haluavatko he todella lapsia, ystävät kokivat kysymyksen uhkaksi ja hyökkäykseksi heidän perhettään ja suunnitelmiaan vastaan. Ohjaaja kysyi, millainen voisi olla yhteiskunta ilman sen selkärankaa, perhettä. Hän kysyi myös, mihin äärimmäisyyksiin ihmiset voisivat mennä puolustaakseen tätä instituutiota.

Elokuvan lähtökohta ei ole tehdä satiiria, mutta se on suora hyökkäys perhettä vastaan. Se on tarina perheestä, mutta perheeseen luodut käytännöt ja siihen luotu järjestys muistuttaa myös muualla maailmassa tehdyistä asioista (propaganda tuntemattoman uhkaavuudesta, ryhmän harjoittama dominointi jne.). Mieleen nousee kielifilosofisia kysymyksiä (esim. Wittgenstein pohdinnat yksityisen kielen mahdollisuudesta), mutta myös tapa, jolla auktoriteetit manipuloivat ja perversoivat kielenkäytön ja sanojen semantiikan.    

Kun katson Lánthimosin elokuvaa ja käännän katseeni maailmaan, katson toisin silmin, olen levottomampi ja näen paljon mustaa komediaa. Katse kääntyy myös itseen ja välittömään ympäristöön. Emmekö elä laatikossa? Emmekö vahingoita itseämme niin kuin häkkiin pistetyt eläimet? Emmekö halua kapinaa ja emmekö halua ulos, vaikka meille sanotaan, että siellä kissat raatelevat meidät?

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti