perjantai 5. maaliskuuta 2021

He sanovat minulle...

 

Filosofiakahvila jatkaa videopuhelutapaamisina! Ota minuun yhteyttä

pasifarm@yahoo.es

Perjantaisin Espanjan aikaa klo 18.00 (Suomen aikaa klo 19.00)

Tässä linkki tapaamiseen:


Tämä aiheena 12. maaliskuuta:

Ben Salomo (Jonathan Kalmanovich) on Israelin syntynyt juutalainen rap-artisti, joka asuu Berliinissä. Hänellä on kappale He sanovat minulle (Sie sagen mir), jossa hän rappaa näin: ”He sanovat, totu siihen että natsit jälleen marssivat.”

Laulu tarttuu johonkin mitä nyt tapahtuu, onnistuu tuomaan esiin mielettömyyttä näennäisen järkevissä, realistisina esiintyvissä sanoissa. Ongelma ei ole pelkästään se, että natsit marssivat, vaan se, että me totumme siihen ja jopa käskemme tottua siihen. Näistä marsseista ei tule vain yleisempiä, vaan myös hyväksytympiä. Vaikka mikään ei toistu, tässä on jotain samanlaista kuin siinä, mihin Hannah Arendt viittasi haastattelussa -60-luvun alussa: ”Ongelma ei ollut se, mitä viholliset tekevät, vaan se mitä ystävät tekevät.”

Ben Salomon laulu herättää myös toisen kysymyksen ja huolenaiheen. Se nousee tästä ilmaisusta ”he sanovat”. Kyse ei ole yksittäisestä heitosta tai yhden ihmisen ohimennen tehdystä kommentista. Puhujia on monta. Se on puhetta, joka tulee joka paikasta. Ajatus on ilmassa, se leijailee päidemme päällä, ei lähde minnekään. Ongelma ei ole vain marssit. Ongelma on puheet. Natseja voidaan osoittaa sormella, mutta kukaan ei kuuntele, mitä itse sanoo.

Kolmas vakava kysymys, jonka laulu herättää, koskee tottumista. Entä jos Ben Salomo ja me kaikki todella tottuisimme? Mitä se merkitsee? Olisiko se toivottavaa? Eikö yksi vaarallisimpia asioita maailmassa ole tottuminen siihen, että asiat ovat vinossa tai siihen että olemme menossa rotkoon?

Ben Salomonin laulu herättää myös toivoa tai ainakin jonkinlaisen tyytyväisyyden siitä, että epämukavat kysymykset saavat ilmauksen. Toisenlaisissa olosuhteissa, kun edes lahjakkaat eivät osaa ilmaista tuskan tai epämukavan olon syytä, tilanne on toinen. On myös mahdollista, ettei ole mitään kanavaa, lehteä tai musiikkigenreä, jonka kautta tuska saisi ilmauksensa tai kysymys pääsisi ilmoille.

Toisen maailmansodan jälkeen monet ajattelevat nuoret, niin sanotut intellektuellit, tunsivat tuskallisesti, ettei maailma voisi palata entiselleen. Sota todisti, että länsimaisessa kulttuurissa oli pimeä puoli. Lupaukset ja haaveet, joihin se oli tukeutunut, johtivat hirviömäisyyksiin. Ylpeyden aihe, rationaalisuus ja kehitys, näyttivät toisenlaisilta Hiroshiman jälkeen. Erityisen vaikea ja epämukava olo oli ranskalaisilla nuorilla. Maa oli ollut miehitetty ja pääsy ulos, vapautuminen, ei tapahtunut täydellisellä tavalla. Se mihin päästiin oli pettymys ja nuorten edessä oli kasvot, jotka muistuttivat siitä koko ajan: De Gaullen kasvot.

He eivät halunneet samaa eikä paluuta porvarilliseen elämänmuotoon. He halusivat muuttaa itseään, karata uralta ja muuttaa maailman. Siksi monet liittyivät kommunistiseen puolueeseen. Ei ollut muuta tai he eivät löytäneet muuta. Puolue osoittautui pettymykseksi, toisille hyvin nopeasti. Koronakriisin loppua odotellessa monet ihmiset tuntevat olonsa epämukavaksi. He olivat ehkä odottaneet maailman muuttuvan paremmaksi. Toiset olisivat halunneet uskoa, ettei maailma olisi sama kuin ennen. Se ei ole sama, mutta meidät valtaa epämääräinen pettymyksen tunne, epämukava olo ilman ilmaisua, ilman sanastoa.

Puhetta silti riittää. He sanovat, he sanovat. Jos emme pidä varaamme, meidän kehotetaan tottuvan johonkin, hyväksyvän jotain. Koska elämme ilman sanoja, ilman kirkasta kuvaa pahan olomme luonteesta, meille tarjotaan varmasti myös ratkaisua. Oltava valpas ja nähtävä Ben Salomon sanojen arvo. Se ei ole poliittisessa ohjelmassa, moraalisessa auktoriteetissa, ei edes aseissa. Arvo on asenteessa, eleessä, jota kuvastaa sana (le) refus. Ranskan sana merkitsee hylkäämistä, torjumista, kieltäytymistä. Maurice Blanchot käytti sanaa ilmaistaakseen olennaisen poliittisen ajatuksensa tai pikemminkin teki sanan avulla poliittisen eleen. Algerian sodan aikana, vuonna 1958, juuri Charles de Gaullen valtaannousun jälkeen, julkaistu kirjoitus (Le Refus) alkaa: ”Tietyllä hetkellä julkisten tapahtumien edessä tiedämme, että meidän täytyy kieltäytyä (refuser)...”  

À un certain moment, face aux événements publics, nous savons que nous devons refuser. Le refus est absolu, catégorique. - M.Blanchot

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti