perjantai 26. helmikuuta 2021

Spinozasta, hipeistä ja politiikasta

 

Filosofiakahvila jatkaa videopuhelutapaamisina! Ota minuun yhteyttä

pasifarm@yahoo.es

Perjantaisin Espanjan aikaa klo 18.00 (Suomen aikaa klo 19.00)

Tässä linkki tapaamiseen:


Tämä aiheena 5. maaliskuuta:

Filosofit ja muut itsestään huolehtivat oliot, askeetikot, ovat monesti ymmärtäneet, että täytyy oppia pois. He ovat halunneet oppia pois, päästä ulos opitusta. Se mistä on haluttu pois ja mikä on haluttu riisua itsestä on ollut doxa, se on voinut olla huonojen opettajien tai perheen vaikutus (teema oli läsnä Platonin teksteissä ja oli keskeinen pyrkimys kyynikoilla) tai opittuja paheita.

Joskus filosofi ei määrittele esteitä paheiksi, vaan tavanomaisiksi arvoiksi. Spinoza toteaa Ymmärryksen parantamisesta (Tractatus de intellectus emendatione) alussa, että pyrkimyksessä pysyvään onneen ihmistä estävät sosiaalisen maailman tavanomaiset arvot: rikkaudet, maine, aistilliset nautinnot. Nämä mielessään ihmisen on vaikea ajatella mitään erilaista.

Näin filosofit ja muut itsestään huolehtivat olennot tulevat vaarallisiksi. He murentavat jotain ympärillään ja itsessään. Heitä sanotaan nyt radikaaleiksi, pettureiksi ja punkkareiksi. Kun ajattelu on yritystä oppia pois, siitä on tullut kritiikkiä. Käytännön tasolla, toiminnassa, se voi ilmetä alakulttuurina (hipit, moottoripyöräjengit, down low) tai vastakulttuurina (boheemit, hipit, womyn’s land). Ehkä se vaarallisimmallaan on todellista antikulttuuria: hyökkäystä kaanonia, konventioita, hyväksyttyjä normeja vastaan (kyynikkokoulukunta, fransiskaanit, dadaismi, zen).

Kun opimme pois, meistä tulee tyhjiä. Meistä tulee kevyitä. Projekti ei ole kuitenkaan kokonaan negatiivinen. Me emme vain mene pois; menemme jotain kohti. Lisäämme itseemme jotain, tavoittelemme jotain tilaa tai parannusta. Esimerkiksi Spinoza ei tahtonut vain vetäytyä turhasta ja tyhjästä sosiaalisesta elämästä ja sen keinotekoisista arvoista. Hän halusi jotain muuta, josta hän käytti sanaa fortitudo. Latinan sana merkitsi voimaa, lujuutta, pelkäämättömyyttä. Latinassa voima ja rohkeus assosioituvat yhteen. Esim. adjektiivi fortis merkitsee sekä voimakasta että rohkeaa. Spinozan hyve oli mielenlujuuttua ja rohkeutta, jopa pelottomuutta.

Spinoza käyttää sanaa vain yhden kerran Etiikassa, mutta sillä on suuri merkitys. Fortitudo ei ole vain yksi hyve toisten joukossa, vaan se on kaiken hyveellisyyden perusta; se on mukana kaikissa hyveissä. Vaikka Spinoza oli erittäin intellektuaalinen ja ymmärrystä korostava ajattelija, ymmärrys oli vain hyveellisyyden perusta, joka ei yksinään riittänyt tekemään ihmisestä eettistä. Fortitudo voidaan nähdä ihmisen sitoutumisena elää sen mukaan, mitä hänen oma ymmärryksensä sanoo.

Fortitudo on selkeästi hyveisiin ja etiikkaan liittyvä käsite, lähtökohtaisesti kaukana politiikasta. Teoksessa Tractatus theologico-politicus Spinoza kirjoittaa: ”Animi enim libertas, seu fortitudo, privato virtus est; at imperii virtus, securitas. ” (Hengen vapaus tai lujuus on yksityinen hyve; valtion hyve on turvallisuus.) Tämän kohdan perusteella voi todeta, että eettinen ja poliittinen ovat erillisiä ja näiden elämänalueiden hyveet ovat erilaisia. Monet tulkitsijat ovat nähneet mielenlujuuden keskeisen roolin Spinozan poliittisessa ajattelussa. Etiikan (Ethica, ordine geometrcio demonstrata) lukijat ymmärtävät tämän hyvin. Spinozalle todellinen vapaus oli kyvykkyyttä. Sen vastakohta oli orjuutta, kyvyttömyyttä tehdä. Todellinen vapaus, kyvykkyys, oli näin lähtökohtaisesti poliittista vapautta ja se kytkeytyi voimallisesti lujuuteen (fortitudo).  

Ajattelijat ja poliittiset toimijat, jotka opettelevat pois, hylkäävät annetun ja perityn maailmankuvan ja normiston, saattavat (ainakin joskus) ottaa jotain tilalle, varustaa itseään jollakin uudella periaatteella, voimalla tai hyveellä. Spinozalle se oli mielenlujuus, rohkeus. Esimerkki nostaa esiin kysymyksen myös siitä, eikö tämä mielenlujuus ja rohkeus (fortitudo) ole myös edellytys sille, että oppii pois. Voimme todeta, että haluamme oppia pois, haluamme päästä ulos opitusta ja peritystä. Kysymys kuuluu, miten siihen päästään, miten otetaan askeleita kohti. Spinozan esimerkki tuo esiin näkökulman ja idean, josta voi olla hyötyä.

Elämme usein kaavan mukaan. Elämme uskossa. Kaiken pitäisi mennä suunnitelman mukaan. Mutta eikö meidän tosiaan pitäisi oppia pois kaavoista, uskosta, suunnitelmista? Ehkä me silloin vihdoinkin olemme valmiita sille, joka ei vielä ole syntynyt...

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti