perjantai 5. helmikuuta 2021

Paaria poliittisena figuurina

 

Hannah Arendt

Filosofiakahvila jatkaa videopuhelutapaamisina! Ota minuun yhteyttä

pasifarm@yahoo.es

Perjantaisin Espanjan aikaa klo 18.00 (Suomen aikaa klo 19.00)

Tässä linkki tapaamiseen:


Tämä aiheena 12. helmikuuta:


Kun Hannah Arendt puhui paariasta, hän ei viitannut intialaiseen kastiin. Hän puhui eri lajin figuureista, jotka ovat ulkopuolisia, suljettu tavalla tai toisella yhteiskunnan ulkopuolelle. 1) Yksi paarian laji oli hänelle schlemihl tai Unien Herra, kansan runoilija. 2) Toinen laji on tiedostava paaria niin kuin Bernard Lazare. 3) Kolmas on aina epäilty hahmo niin kuin  Chaplinin kulkuri. 4) Neljäs on Kafkan sankari.

On ilmiselvää, miten toinen paariafiguuri, tiedostava paaria on poliittinen hahmo; hän on niin kuin intellektuelli. Tietenkin – jos katsomme tarkemmin – näemme Chaplinin kulkurissakin poliittisesta merkitystä, vaikka hahmo ei ole poliittinen toimija, aktivisti. Hän on trickster. Neljäs hahmo, Kafkan sankari, tuli muille selväksi ja näkyväksi vasta Kafkan kuoleman ja toisen maailmansodan jälkeen. Kafkan Linnan sankarille sanotaan: ”Sinä et ole Linnasta etkä kylästä, sinä et ole mitään.” Häneltä kielletetään kaikki, koko olemassaolo.

Kaikissa näissä kiehtovissa hahmoissa on jotain surullista, jotain merkityksetöntä. He eivät ole voimakkaita ja kykeneväisiä muuttamaan mitään. En seuraa Arendtin ajatuksia enkä pistä häntä vastuuseen. Haluan tuoda esiin vain kaksi näkökulmaa, jotka tuovat näiden ylimääräisten ihmisten, ulkopuolisten ja turhien hahmojen, positiivisen merkityksen – niiden potentiaalisen arvon.

1.Ulkopuoliset, syrjään työnnetyt, mitätöidyt antavat ajattelun aihetta. Heidän pelkkä olemassaolonsa nostaa esiin kysymyksen siitä, mistä heidät on työnnetty pois. Jos jaksamme ja kestämme kiinnittää asiaan huomiota, huomaamme myös meitä sisällä pitävien lankojen haurauden. Sairaus tai työttömyys voi muuttaa kaiken.

Sairaus ja työttömyys ovat olleet tarpeeksi yleisiä ongelmia, jotta ne ovat voineet tulla politiikan aiheiksi. On varmasti marginaalisempia ulkopuolisuuden muotoja, harvinaisempia syitä tulla eristetyksi tai työnnetyksi pois. Ulkopuolisuuden eri muodot olisivat hyvä tutkimuksen ja ajattelun aihe, koska ne voisivat opettaa paljon siitä, miten ajattelemme ja miten järjestäneet asiat.

Etiikan ja yhteiskuntafilosofian professori Adela Cortina (1947) loi 1990-luvulla aporofobian käsitten. Aporofobia on köyhiin kohdistuvaa torjuntaa, pelkoa ja vihaa (sana hyväksyttiin Espanjan Kuninkaallisen Akatemian sanakirjaan 2017). Cortina yrittää tuoda esiin, miten erilaiset erilaiset sosiaaliset ja poliittiset käytännöt syrjivät köyhää ja tai miten media deshumanisoi köyhiä luoden etäisyyttä ”meidän” ja ”heidän” välille. Käsite on hyvä. Sen avulla voi tuoda sävyeroja myös muukalaisvihaan (ksenofobia); monta kertaa maahanmuuttaja ei ole torjunnan eikä vihan kohde, jos hän on rikas. Tuskailun aihe ei olekaan aina ihonväri tai uskonto, vaan se, että tulija on köyhä.

2.Ulkopuolelta ei aina näe paremmin ja tarkemmin, mutta ulkopuolelta voi sanoa, lausua, asioita, jotka ovat sisällä ryhmässä mahdottomia tai kiellettyjä; sisällä pelätään enemmän ja sisällä olevalla on jotain menetettävää.

Jos meillä olisi tarpeeksi herkät korvat ja terävä katse, huomaisimme ulkopuolisten sanovan meille asioita, vaikka he eivät puhu. Ulkopuolinen on angelos, viestintuoja. Hän muistuttaa meitä siitä, että olemme sisällä jossain. Osaamme ehkä katsoa ympärillemme, ajatella sitä missä olemme. Meidät on liitetty johonkin, integroitu. Se on osa kärsimystämme. Meillä on sata väsyttävää velvollisuutta vain siksi, että olemme suostuneet mukaan.

Ulkopuolinen, joka sanoo asioita, joita muut eivät sano, tarvitsee rohkeutta ja valmiutta yksinäisyyteen. Hän sanoo asioita, joita ihmiset eivät halua kuulla. Mihail Bahtin kirjoitti paljon ulkopuolisen merkityksestä ajattelussa, kulttuurissa ja taiteessa. Hän mainitsee kolme erityisen merkityksellistä kodittoman vaeltajan hahmoa: klovnin, narrin ja veijarin. Näiden hahmojen erottuva piirre ja näiden hahmojen etuoikeus oli oikeus oli oikeus olla toinen tässä maailmassa. Klovni, narri ja veijari eivät osallistu tavanomaiseen sosiaaliseen elämään; he eivät tee mistään kategoriasta tai asemasta omaa asiaansa. He ovat haastavassa suhteessa kaikkiin niihin ja näkevät niiden pimeän puolen, kaiken valheellisuuden.

Ei ole tärkeää, ovatko klovnit, narrit ja veijarit todellisia hahmoja, todellisia ihmisiä tai ryhmiä. Ne ovat jotain meissä ja ne mahdollistavat toisen näkökulman, paon tavanomaisesta kaavasta. Heissä on toisen tien, uuden mahdollisuuden, toisenlaisen olemisen siemen ja siksi he ovat syvästi poliittisia hahmoja. Politiikkaa ei ole ilman veijaria.

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti