Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.00 (Casa Juande, Av. Toré Toré)
Filosofiakahvila Fuengirolassa aloittaa myöhemmin torstaisin
Linkki zoom-tapaamisiin:
https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09
Hinta:6 euroa/krt
Tämä aiheena 11.1./12.11.
Arto Melleri kirjoitti laulun
draamasovitukseen George Orwellin romaanista 1984. Laulussa on säe: ”Liehuvat
liput eivät suojaa tuulelta.” Sanat ovat protestoiva ele lähimenneisyyttä
kohtaan. Uusi teatterisukupolvi irtisanoutui aikaisemmasta yhteiskunnallisesta
tai poliittisesta teatterista. Protestoiva ele liikuttaa yhä jotain nyt,
vuosikymmeniä myöhemmin.
Säe on totta. Silti monet
tuntuvat etsivän suojaa ja turvaa liehuvista lipuista. Tämä voisi olla melkein
pirun määritelmä (niin kuin Ambroce Biercen mestariteoksessa The Devil´s
Dictionary) ideologialle: ”Enimmäkseen ennakoluuloihin perustuvien uskomusten
järjestelmä, josta syvästi loukkaantuneet ihmiset kuvittelevat saavansa lohtua
ja turvaa.”
Säe on yhä mielenkiintoinen.
Vieläkin kohtaamme ihmisiä, jotka tuntuvat uskovan, että ideologia, iskulause
tai lippu suojaa tuulelta, vaaroilta ja epävarmuudelta. Säe nostaa esiin
kysymyksen: Tarvitsemmeko jotain liehuvien lippujen sijalle? Ei ole varmaa,
ovatko ne vaarat, joilta halutaan suojautua, täysin todellisia. Jos ne ovat
enemmän mielikuvituksen tuotetta, tarvitsemme toisia välineitä, toisenlaista
ajattelua, suojautumaan näiltä tuulilta.
Liehuvat liput eivät suojaa
tuulilta, mutta silti ne sulkevat ihmisen – niin kuin hän menisi suojaan.
Ollessaan suojassa niin kuin koteloitunut ihminen kadottaa kaiken kykynsä olla
avoin uudelle, kokemuksille, ajatukselle. Olen ennenkin maininnut Anton Tšehovin kuvaaman koteloituneen ihmisen. Kreikankielen
opettaja Belikov piti kalosseja ja vuorattua takkia myös kesällä. Hänellä oli aina
sateenvarjo ja pumpulia korvissa. Miehellä oli halu sulkeutua koteloon,
piiloutua todellisuudelta ja nykyisyydeltä, jota hän inhosi. Belikov valvoi
koko kaupunkia, oli mielellään kieltämässä kaiken. Osa Tšehovin tarinan voimaa
on siinä, että Belikov ei ole vain yksi surullinen tapaus. Mies vaikuttaa
voimakkaasti ympäristöönsä. Kukaan ei uskalla järjestää enää mitään eivätkö
papit pelata korttia. Ihmiset ikävystyvät miehen seurassa, pelkäävät häntä ja
myöntyvät.
Ajatuksen ei tarvitse suojata
kaikilta tuulilta eikä sen tarvitse näyttää, minne menemme. Se näyttää, missä
olemme nyt. Tulevaisuus pysyy avoimena. Kun heilutamme vähemmän lippuja, opimme
ehkä itse pysymään avoimina avoimelle tulevaisuudelle.
Voisimme oppia ehkä, ettei
yhteiskunnan muuttaminen ole lippujen heiluttelua. Orwellin kuvaamassa
maailmassa ihmisiä valvotaan. Yleistä mielipidettä muokataan vallanpitäjien
edun mukaiseksi. Ei kuulosta kovin vieraalta ta mielikuvitukselliselta.
Voisimme vastustaa Orwellin kuvaaman maailman totetutumista heiluttelemalla
lippua? Olisiko aika oppia enemmän vastarinnasta?
Belikovin tarinan kuuleva Ivan Ivanitš
esittää Tšehovin novellin lopussa kysymyksen, eikö kaikkien meidän elämässä ole
koteloitumista. Eikö se, että puhumme ja kuuntelemme kaikenlaista roskaa, ole
koteloitumista? Koteloituneen ihmisen myrkky leviää kaupunkiin. Joudumme myös
kysymään, eikö tuota samaa koteloitumista ole kaikkialla, myös meissä
itsessämme. Jos tahdomme oppia tekemään vastarintaa, on aloitettava itsestä.
Ainakaan emme saa koteloitua...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti