keskiviikko 13. huhtikuuta 2022

Kirsikkapuisto

 

Kuva Kirsikkapuiston esityksestä Moskovassa 1904

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)

Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 11.00 (Casa Juande, Av. Toré Toré)

Filosofiakahvilaa Fuengirolassa ei enää tänä keväänä! 

Linkki zoom-tapaamisiin:

https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09

Tämä aiheena 19.4. ja 20.4.

Anton Tšehovin viimeiseksi näytelmäksi jäänyt Kirsikkapuisto sai ensi-iltansa Moskovassa vuonna 1904. Se kuvaa aatelisperhettä, joka tulee viettämään viimeisiä hetkiä maatilalla, jonka he ovat menettämässä. Näytelmän lopussa yleisö kuulee, kun tilaa ympäröivän kirsikkapuiston puita kaadetaan kirveellä. Myöhemmät näytelmäkirjailijat ovat ihmetelleet, miten Tšehov onnistui tavoittamaan ja kirjaamaan  yhteiskunnalliset ja poliittiset muutokset näytelmässä, joka ei ole ulkoisesti erityisen poliittinen.

Jotkut ovat nähneet näytelmässä jopa profeetallisuutta, tulevan vallankumouksen tuomia murroksia. Ihmettelyt ovat turhia. Tšehov ei ennustanut eikä hänellä ollut salaista tietoa. Hän oli vain terävänäköinen lääkäri, joka kirjoitti havaintojensa pohjalta, toi näyttämölle sen mikä tapahtui hänen ajassaan.

Jos kysyisimme Tšehovin henkilöhahmoilta, mitä on tapahtunut, he  osaisivat vastata: orjuus lakkautettiin, maatilan taloudenhoito jäi hunningolle jne. Silti he tuntuvat olevan eksyksissä. Tapahtumisssa on jotain, jota he eivät tavoita. Näiden hahmojen passiivisuus on sitä, etteivät he kysy mitä heille tapahtuu. Kun he eivät sitä kysy, he eivät myöskään osaa elää nykyhetkessä; he ovat jääneet menneisyyteen tai haaveilevat tulevaisuudesta tekemättä työtä sen eteen. Tämän näkee näytelmän intellektuelli, ylioppilas Trofimov, hyvin selvästi. Yhdessä monologissaan hän sanoo: ”... meillä ei ole mitään – ei määrättyä suhdetta menneisyyteen, me vain filosofoimme, valitamme ikävää ja juomme viinaa. Onhan selvää, että voidaksemme elää nykyisyydessä, meidän täytyy ensin sovittaa menneisyytemme...”

Menneisyydessä elää myös 87-vuotias lakeija Firs, jo vähän dementoitunut mies, vapautettu orja, joka ajattelee, että kaikki oli vähän paremmin orjuuden aikana. ”Nyt on kaikki hujanhajan, ei saa selvää mistään”, hän sanoo.

Voit tuntea tapahtuman ja olla samalla tuntematta sen tapahtumallisuutta – varastaakseni Mihail Bahtinin termin. Tapahtuman tapahtumallisuuden tajuaminen merkitsee sitä, että huomioi sen kontingentin ja singulaarisen luonteen. Maailma on prosessi. Sillä ei ole valmista muotoa. Se ei ole ready-made.

Tapahtuminen merkitsee jonkin singulaarisen, erityisen ja ainutkertaisen, ilmaantumista. Ehkä me olemme vielä skolastikkoja; näemme entiteettejä, asioiden ja olioiden olemuksia. Tapahtuman näkijä näkee suhteita. Kyse on muustakin kuin taistelun kulusta, jostakin hiljaisemmasta ja näkymättömämmästä. Tšehov näki sen, ei tulevaa: jähmettyneisyyden eri kerroksissa.

Tilanomistaja Lljubov Andrejevna näkee jotain, vaikkei osaa irtaantua lamaantuneisuudesta ja nostalgiasta. Hän arvostelee kauppias Lopahinia: ”Saisitte jättää näytelmät katsomatta ja katsoisitte vähän useammin omaa itseänne. Miten harmaasti te elätte, miten paljon te lörpöttelette turhia.”

Tila pakkohuutokaupataan. Kauppias Lopahin ostaa sen. Omistajattaren, Lljubov Andrejevnan, maailma romahtaa. Kun perhe lähtee, he unohtavat vanhan palvelijan.  ”Minut unohtivat... Ei se mitään”, hän sanoo. Jostain kuuluu aikaisemmin  kuultu ääni: katkeavan kielen ääni, sammuva ja surullinen. Mikä on tuo selittämätön ääni, joka on kuin toisesta maailmasta? Ehkä se on odottamattoman, tuntemattoman, äänettömän tapahtuman ääni...   

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti