keskiviikko 28. syyskuuta 2022

Sana on Medusan katse


Caravaggio: Medusan pää

Filosofiakahvila 4.10./5.10./6.10.

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)

Filosofiakahvila Torre del Marissa klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa.

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Linkki zoom-tapaamisiin:

https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09

Hugo von Hoffmansthalin (1874-1929) pieni mestariteos Lordi  Chandosin kirje (1902) on monen eurooppalaisen ajattelijan silmissä merkki kriisistä. Joidenkin arvioiden mukaan se oli merkki itävaltalaisen kirjailijan henkilökohtaisesta kriisistä, mutta Claudio Magris ja monet muut ovat nähneet siinä murroksen länsimaisessa ajattelussa. Eurooppalainen ei enää nähnyt ja kokenut asioiden ja sanojen harmoniaa, niiden yhteensopimista. Länsimainen ihminen ei ollut enää naiivi. Kielestä tuli ongelma. Vaikka tulkinnat olisivat liioittelua, teoksen jälkeen filosofiassa nähtiin käänne, niin sanottu lingvistinen käänne.

Fiktiivisen kirje on osoitettu Francis Baconille. Se selittää filosofille, miksei kirjoittaja enää kirjoita eikä julkaise. Kirjailija ja kirjallisuudentutkija Claudio Magris huomauttaa teosta käsittelevässä esseessään, että, sana on Medusan katse.  Medusa oli kreikkalaisen mytologian hirviömäinen gorgo (naispuolien hirviö, jonka hampaat ovat terävät ja hiukset käärmeitä), joka saattoi muuttaa ihmisen kiveksi katseellaan. On yksi asia menettää luottamus sanoihin ja toinen asia pelätä sen hirviömäistä, tappavaa voimaa.

Jokapäiväisessä elämässä ja filosofiakahvilassa kohtaamme kielen ja sanojen ongelmallisuuden monella tasolla. 1)Huomaamme, että sanat ovat monimerkityksisiä, liukkaita, manipulatiivisia ja manipulaatiolle alttiita. 2)Tästä seuraa tarve määritellä keskustelussa käytettyjä sanoja, mutta huomaamme, ettei kaikkea voi määritellä, varsinkaan tyydyttävällä tavalla. 3)Huomaamme usein myös, että sanoilla on kauhistuttavaa voimaa. Kun olemme sanoneet ääneen sanan, se soi kaikkien päässä, ja se ohjaa, määrittelee, määrää, myös jähmettää.

Olemme menettäneet luottamuksen kieleen, mutta siitä on tullut tuskallinen aihe toisellakin tavalla. Emme ole kaukana George Orwellin romaanissa 1984 visioimasta maailmasta. Emme ole kaukana uuskielestä, puhdistetusta kielestä, jolla on mahdotonta ajatella systeeminvastaisesti, koska siitä on poistettu tarvittavat sanat. Sanoja ei vain poisteta. Ne pistetään tarkoittamaan toisenlaisia asioita tai ne eivät merkitse enää mitään. Orwellin romaanin päähenkilöitä kidutetaan Rakkausministeriössä.

Kieli pettää meidät, muuttaa meidät kiveksi. Siinä ei ole kuitenkaan koko kuva kriisin seurauksista. Lordi Chandos aikoo vaieta, mutta hänen kokemuksessaan on mukana mystiikan mahdollisuus. Hän on oppinut kokemaan ilman sanojen ja symbolien välitystä. Tämä sama mystiikan teema on läsnä joidenkin loogisten ja käytännöllisten ajattelijoiden kielifilosofiassa, muun muassa Wittgensteinin Tractatuksessa.  Jos sanojen ja asioiden välillä ei ole yksiviivaista suhdetta ja jos kieltä voidaan muokata yhteiskuntajärjestelmän tarpeiden mukaiseksi, sitä voidaan käyttää luovasti ja sitä voidaan muokata toisenlaisten tarpeiden mukaiseksi.

Sana voi olla Medusan katse, mutta on voitettava pelko. Perseus onnistui surmaamaan Medusan käyttäen kilpeään peilinä, jonka avulla vältti suoran katsekontaktin. Sanoja ei pidä pelätä. Niillä voi leikkiä. Määritelkäämme sanoja, jos tarve vaatii. Vielä parempi, jos onnistumme luomaan käsitteitä, sitä on filosofointi. Älkäämme hermostuko, jos sana tuntuu isolta ja kummalliselta. Ottakaamme siihen etäisyyttä. Olkaamme viileitä. Ehkä voimme silloin olla myös joviaaleja.

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti