torstai 6. lokakuuta 2022

Kyseenalaistaminen

 

Roland Barthes

Filosofiakahvila 11.10./12.10./13.10.

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)

Filosofiakahvila Torre del Marissa klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa.

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Linkki zoom-tapaamisiin:

https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09

Roland Barthes (1915-1980) julkaisi vuonna 1957 tunnetun kirjan Mytologioita. Se on julkaistu myös Suomessa (vuonna 1994). Kirjan ansio on siinä, että tekijä näkee myyttejä muuallakin kuin vanhoissa teksteissä ja maalauksissa. Oikeastaan vielä merkityksellisempi on Barthesin tapa käsittää myytti.

Luonnollistamisen strategia on Barthesin mukaan myyttien tunnuspiirre. Muuttuva esitetään muuttumattomana ja ikuisena. Järjestystä ei esitetä vain muuttumattomana, vaan se arvotetaan oikeaksi ja parhaaksi mahdolliseksi, luonnonmukaiseksi järjestykseksi.

Ajatus tuo mieleen toisen ranskalaisen, jota Barthes niin kuin kaikki hänen sukupolvensa intellektuellit lukivat. George Bataille (1897-1962) puhui vuonna 1948 kirjoittamassaan ja postuumisti julkaistussa teoksessaan Théorie de la religion kyseenalaistamisen merkityksestä. Bataille sanoo, että ihmisen autonomisuus on sidoksissa luonnon jatkuvaan kyseenalaistamiseen. Luontoa ei ole tässä luonnontieteilijöiden, esimerkiksi fyysikkojen, luonto; se voi olla järki tai historia, mikä tahansa vastaus, joka tulee annetuksi, “uudeksi luonnoksi”. Bataille päättelee, että “vastaukset” alistavat ihmisen olemassaolon.

Ei ole välttämättä selvää, miksi “vastaukset” alistavat ihmisen olemassaolon ja sen takia ei ole selvää, miksi tarvitsemme kyseenalaistamista saavuttaaksemme autonomian (vaikka kuinka suhteellisen). Vastaus ei ole välttämättä erehdys tai väärä tietoisuus niin kuin jotkut filosofit ovat pelänneet. Ongelma ei ole vastauksen sisällössä, vaan vastauksen luonteessa – siinä miksi se muuttuu. Barthes sanoisi, että se muuttuu luonnoksi, toisin sanoen annetuksi.

Annetut vastaukset, itsestään selvyydet, myytit, ovat kanava, joiden kautta muiden laki tulee meihin ja kaivertuu meihin. Johtajat, ohjaajat, pastorit ja ministerit ovat aina käyttäneet vastauksia ja myyttejä ohjatakseen meitä. Autonomisuuden ehto on tästäkin syystä kyseenalaistaminen.

Tämä kaikki on merkityksellistä, koska voisimme sanoa, että filosofian tehtävä on kyseenalaistaa kaikki, joka esitetään luonnonmukaisena. Jos hyväksymme, että tämä ilmaisee ainakin osittain filosofian tehtävän, näemme sen olevan merkityksellinen osa elämäämme.

Voi tulla päivä, jolloin kaikki vastaukset on annettu tai voi tulla maailma, jossa kyseenalaistaminen on mahdotonta tai turhaa. Sitä ennen se on osa olemassaoloamme ja jopa sen merkityksellisyyttä. Ehkä elämä on elämisen arvoista, koska mitään ei ole saatettu loppuun. Mitään ei ole saatettu loppuun, koska kyseenalaiastamisen avulla voimme aloittaa alusta tai aloittaa jotain uutta, yllättää jopa itsemme. Ehkä elämä on  arvokasta, koska meissä on yhä jotain määrittelemätöntä ja elämässä jotain, jota voi muokata, koska mikään kyseenalaistamaton tabu ei tee siitä koskematonta.

Kyseenalaistaminen ei ole siis vain ajattelun tai filosofian tehtävä. Se on meidän tehtävä elämässä, jotta elämä ei jähmettyisi ja kivettyisi. Se ei ole tehtävä, joka on meille langetettu niin kuin pakkotyö. Se on ilomme, vapautemme lähde.

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti