Filosofiakahvila 18.10./19.10./20.10.
Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)
Filosofiakahvila Torre del Marissa klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa.
Filosofiakahvila Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).
Linkki zoom-tapaamisiin:
https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09
Voimme yrittää väistää teoreettisuuteen ja
abstraktisuuteen lankeamista yrittämällä tehdä etiikasta mitä se ennen oli:
voimme nähdä sen ajatteluna ja periaatteina, jotka tähtäävät onnellisuuteen.
Mutta miten voisin rakentaa tällaista etiikkaa, jos en usko, että kaikki
tulevat onnelliseksi samalla tavalla, samoista syistä, samoja asioita tehden?
Luettuani Ralph Emersonia ja Stanley Cavellia sekä Cavellin
Emerson-tulkintoja näen yhden ulostien, yhden mahdollisuuden tehdä etiikka
mahdolliseksi. Cavellin ja Emersonin kirjoituksissa etiikka ei ole ohjeistusta
(instruction), vaan enemmänkin
yllytystä (provocation).
Etiikka ei ole siis ehkä mahdollista joidenkin
toivomalla tavalla, mutta se ei merkitse, että se olisi kokonaan mahdotonta tai
hyödytöntä. Kun eettinen ajattelu ja puhe on enemmän provokaatiota kuin
ohjeistusta, siinä ei ole mukana kuvitelmaa, että kysymykset voitaisiin
ratkaista lopullisesti. Etikkka ymmärretään pikemminkin päivittäiseksi
tehtäväksi.
Stoalaiset eivät ajattelleet, että etiikan opetus
olisi etiikkaa. Filosofinen puhe ei ollut filosofiaa. Filosofia oli heille
käytäntöä, elettyä filosofiaa. Tämä ei tarkoita, ettei etiikan opetus (periaatteiden
ja eettisten kysymysten teoreettinen käsittely) olisi mukana filosofiassa,
mutta se ei sinänsä riitä. Jos pidämme kiinni tällaisesta näkemyksestä, tulemme
toisenlaisen mahdottomuuden eteen. Etiikka ei ole mahdollista, jos se on vain
puhetta, teoretisointia, opetusta. Sen pitäisi olla käytäntöä. Jotta se olisi
mahdollista, ihmisen pitää nousta koulun penkiltä tai astua alas lehteriltä,
mennä mukaan elämään ja luoda käytäntöjä.
Tämä vaatii vähän muutakin kuin ahkeruutta. Se vaatii
uskallusta – esimerkiksi rohkeutta astua epämukavalle alueelle, epävarmuuteen,
kykyä kohdata ja kestää oma haavoittuneisuutensa. Ainakin jos uskomme
sairaanhoitajaa, Amélie Perronia, joka kirjoittaa asiasta artikkelissa Towards
an “ethics of discomfort” in nursing: Parrhesia as fearless speech. Perronin
kuvaamassa maailmassa vaikeus – jos ei mahdottomuus – tulee eteen kahdesta eri
syystä. Toisaalta sairaanhoitajan oma koulutus ja häneltä odotettu toiminta (joissakin
tapauksissa se on uhrautumista, toisesta huolehtimista unohtaen itsensä) luo
omat esteensä. Toinen vaikeus syntyy työyhteisöstä, joka vaientaa hänet jopa
raakoja keinoja (kiusaamista, syrjintää) käyttäen.
Me emme kaikki ole yhtä vaikeassa tilanteessa kuin
Amélie Perron tai hänen kumppaninsa. Etiikka edellyttää silti paljon. Toisaalta
katseemme ei voi väistää pimeitä nurkkia ja toisaalta sen täytyy ottaa
etäisyyttä kulloiseenkin tilanteeseen. On vain tilanteiden etiikkaa. Emme elä
ja toimi ideoiden sfäärissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti