torstai 20. lokakuuta 2022

Montaigne ja kannibaalit

Michel de Montaigne

Filosofiakahvila 25.10./26.10./27.10.

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)

Filosofiakahvila Torre del Marissa klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa.

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Linkki zoom-tapaamisiin:

https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09

Michel de Montaigne (1533-1592) julkaisi vuonna 1580 esseen Kannibaaleista. Hän kertoo siinä tuntemansa miehen kertomaa uudesta maailmasta. Mies, joka asui Montaignen talossa, vietti 10-12 vuotta Etelä-Amerikassa, ilmeisesti Brasiliassa, koska kirjailija kertoo hänen saapuneen sinne missä Villegagnon rantautui (Nicolas Durant de Villegagnon oli ranskalainen amiraali ja seikkailija).

Montaigne kertoo yksityiskohtaisia tietoja tuntemansa miehen kohtaamasta alkuperäiskansasta ja sen tavoista. Esseen alusta lähtien on selvä, ettei kirjoitus käsittele ihmissyöntiä, vaan sanaa barbaari. Montaigne viittaa kreikkalaiseen kuninkaaseen, joka toteaa roomalaisen armeijan kohdatessaan: “En tiedä, millaisia barbaareja he ovat, mutta heidän armeijassaan ei ole mitään barbaarista.” Siteerattu lause on mielenkiintoinen, koska siinä sanaa barbaari käytetään kahdella eri tavalla. Sana barbaari tarkoitti ulkomaalaista (etymologisesti se viittaa möngerrykseen), mutta kehuessaan roomalaisten armeijaa hän tulee käyttäneeksi sanaa barbaarinen tavalla, joka muistuttaa myöhemmistä ajoista (Montaignen aikana sanaa käytettiin jo samantapaisesti kuin nykyisin). Montaigne epäilee, voiko miehen kuvaamia ihmisiä sanoa barbaareiksi.  Hän jopa idealisoi heitä puhuen ihaillen heidän elämäntapansa yksinkertaisuudesta ja luonnonläheisyydestä (myöhemmän ranskalaisen,  Rousseaun, jalo villi, on jo odottamassa syntyään). Kysymys, joka kummittelee tekstissä: “Kuka on barbaari?”

Kysymyksen sana barbaari merkitsee sivistyneen vastakohtaa, jotain raakalaismaista. Montaigne sanoo, että vaikka näemme vieraan kulttuurin barbaarisuuden ja julmuuden, sen ei pitäisi sokaista meitä näkemästä omia virheitämme, omia julmuuksiamme. Hän luettelee meille eurooppalaisille tuttuja paheita: petollisuus, epälojaalius, tyrannius, julmuus. 1500-luvulla kirjoittaneen ranskalaisen huomio on merkityksellinen, koska kolonialismi oli vasta alussa, ja sen viimeinen, ehkä julmin vaihe elettiin vasta 1800-luvulla. Postkolonialismiin oli vielä matkaa. Vasta viime vuosikymmeninä ovat tutkijat kyenneet näkemään samalla tavalla kuin Montaigne.

Ulkoisesti aika vaatimaton kirjoitus pitää sisällään mielenkiintoisia näkökulmia. Esseessä on aluillaan vanhan dikotomian – barbaria ja sivistys – purkaminen. Siinä on mukana myös eettinen ajatus siitä, että toisen tuomitseminen ei voi taata varmuutta omasta hyvyydestämme. Tällä kertaa kiinnitän huomiota siihen, että vieraan kulttuurin kohtaaminen voi olla avartavaa; se mahdollistaa näkökulman myös omaan kulttuuriimme.

Jos kohtaan barbaarin, ulkomaalaisen, omalla maaperälläni, hänen katseensa ei välttämättä muutu välttämättä omakseni, mutta se voi muuttaa näkökulmaani. Täytyy muistaa, että ulkomaalainen tekee minut ulkomaalaiseksi; minä olen hänelle vieras, hyvinkin outo. Jos olen itse ulkomaalainen, barbaari, voin ehkä – parhaassa tapauksessa – voittaa ylimielisyyteni ja nauraa omille tavoilleni, jopa jättää ne.

Ulkomaalaisuus on tehnyt minusta vähän  paremman, vähän sosiaalisemman, ihmisen. Suurin ilo on se, ettei minua ole kokonaan integroitu. Kun ei kokonaan kuulu johonkin kulttuuriin, on vapaassa pudotuksessa tai kelluu tyhjän päällä: on mahdollista vaihdella näkökulmaa. Suurin opetus, jonka Espanja on mahdollistanut, on näkökulma omaan barbaarisuuteni. Sivistys ja pitkä historia, perinteet, voivat aiheuttaa ulkopuolisessa alemmuudentunnetta, mutta barbaarisuus, historiattomuus, näyttäytyvät myös mahdollisuutena. Vähemmän etikettejä, vähemmän kahleita. Ajallinen perspektiivi auttaa näkemään, että kulttuurit, maailmat, muuttuvat. Mahdollisesti hyödyllinen tapa on sata vuotta myöhemmin turhaa, ehkä pelkkää koristetta. Kannibalismissakaan ei ole enää mitään mieltä. Ei löydy luomuihmistä.

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti