torstai 27. lokakuuta 2022

Elämisestä

 

Filosofiakahvila 1.11./2.11./3.11.

Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)

Filosofiakahvila Torre del Marissa klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa.

Filosofiakahvila  Fuengirolassa torstaisin klo 16.00. Hotel Ilunion, Paseo Maritimo Rey de España 87(ent.Rafaelin aukio).

Linkki zoom-tapaamisiin:

https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09

Kirjoitin näin keväällä tai kesällä 2021: “Sekä kollektiivisten että henkilökohtaisten kokemusten takia mielessäni soi yhä useammin Nazim Hikmetin runo Elämisestä. Olen varma, että se tulee joskus olemaan elementtinä alustuksessa, vaikken harrastakaan runojen analysointia.”




Mitä runossa sanotaan? Että meidän on otettava vakavasti elämisen tehtävä. Sen ottaminen vakavasti merkitsee, ettei alista sitä muille päämäärille eikä odota mitään elämän tuolta puolen; itse eläminen on tehtävä. Meidän on elettävä, vaikka kädet olisivat sidottu ja olisimme selkä seinää vasten. Meidän on kuoltava ihmisten puolesta. Runo antaa esimerkkejä. Voimme esimerkiksi olla sairaita ja joudumme vaikeaan leikkaukseen. Voi olla, ettemme nouse operaatiopöydältä, mutta meidän pitää vielä nauraa viimeiselle vitsille. Voimme olla esimerkiksi vankilassa ja meitä odottaa vielä 18 vuotta ennen kuin rautaportti aukeaa. Silti pitää jatkaa elämää ulkopuolen kanssa – ihmisten, eläinten, ristiriitojen ja tuulien kanssa. Planeettamme jäähtyy joskus, kaikki loppuu. On oltava siitä surullinen nyt, sillä on rakastettava maailmaa ja tehtävä se tietoisesti, sillä vain siten voi sanoa: “Olen elänyt.”

Nazim Hikmet Ran (1902-1963) oli turkkilainen runoilija ja näytelmäkirjailija, joka oli usein vankilassa yleensä kapinallisuuden takia. Hän tiesi mistä puhui runossaan. Minua kiinnostaa muutama erityien  asia runossa. 1.) Eläminen on tehtävä. 2) Elää voi ja pitää myös vaikeissa olosuhteissa. 3.) Täytyy rakastaa, jotta eläisi.

Meidän ei ole pakko uskoa runoilijaa eikä ketään. Jos asetamme itsellemme tämän tehtävän, teemme sen itse. Tietyssä mielessä on pakko elää, jos on syntynyt. Mutta tässä eläminen tuntuu merkitsevän muutakin kuin biologista elämää. Voisi jopa väittää, että Hikmetin runo elvyttää tai kaivaa esiin vanhan idean elämästä, jota muokkaamme ja jolle annamme muodon. Kyse ei ole elämästä, vaan elämisestä.  F. Jullien otti uudellen käyttöön vanhan filosofisen termin, eksistoimisen. Olemassaoleminen – ex-istir – on asettumista ulkopuolelle; se on vastarintaa, mukautumattomuutta suljettuun maailmaan. Olemassaolo on muutakin kuin sitä, että sattuu olemaan olemassa, on syntynyt. Se vaatii enemmän. Se on tehtävä ja vaatii tekemistä, myös ajattelua.

Jos ja kun eläminen on tehtävä, siitä ei pääse, vaikka olisi sairas tai vankilassa. Ulkoiset olosuhteet eivät ole syy luovuttaa. Ne voivat tehdä elämisestä vaikeaa tai tuskallista, mutta tehtävä ei katoa mihinkään.

Täytyy rakastaa elääkseen. Koko maailmaa. Kyse ei ole sympatian tuntemisesta tai rakastumisesta. Koko maailma ja elämä on myöntämisen kohde. Toisella tavalla sanottuna tehtävä – eläminen – ei ole, se ei voi olla, puhtaan älyllinen suoritus; sen täytyy olla intohimoista. Jos päässämme on abstraktioita, elämme abstraktisti. Jos päässämme on symboleja, teemme itsestämme symbolin. Hikmetin vaatimus on, että teemme itsestämme jotain konreettista, lihaa ja verta.

Hikmetin vaatimuksen toteuttaminen vaatii tietynlaista pelottomuutta tai ainakin uskallusta. Jos elämme pelon mukaan, sen määrääminä, voimme ehkä välttää vaaran tai kuoleman, mutta uhraamme elämän sisällön. Miten uskaltaa, miten valaa itseensä rohkeutta? Askel kerrallaan. Lapsi, joka opettelee polkupyörällä ajamista, kohtaa pelkonsa ja voittaa pelkonsa vähitellen harjoitellessaan. Myös ajattelu, kyseenlaistaminen, auttaa. Parhaassa tapauksessa se murtaa meihin kaivertuneet kliseet. 

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti