Fisher-Byrialsen
Filosofiakahvilan aihe 16.4./17.4/ Fuengirolassa ei ole enää tänä keväänä.
Filosofiakahvila zoomin kautta tiistaisin klo 17.00 Espanjan aikaa (klo 18 Suomen aikaa)
Filosofiakahvila Torre del Marissa keskiviikkoisin klo 12.00. Massai Mara Beach Club, Paseo Maritimo Poniente S/N eli lännen suunnassa, ei numeroa
Linkki zoom-tapaamisiin:
https://us02web.zoom.us/j/7322355221?pwd=ZDZxWTBGN1ZvU2g1Z3JjbXhKTnRzZz09
1.
Michel Foucault oli filosofi, joka tutki tunnustusta
rituaalina ja käytäntönä, jolla on pitkä historia ja suuri merkitys
länsimaisessa kulttuurissa. Mal fair,
dire vrai -luennoilla Leveunin yliopistossa vuonna 1981 hän käytti
seuraavanlaista esimerkkiä 1830-luvulta.
Tohtori Leuret pisti selvästi mielenvikaisen potilaan
kylmään suihkuun ja sanoI.
“Puhutte hulluuksia.”
Potilaan mielestä hän tiesi, mitä oli nähnyt ja kuullut. Lääkäri totesi, että jos potilas tahtoo hänen olevan
tyytyväinen, olisi parempi totella ja olla järkevä. Hän pyytää potilasta
olemaan ajattelematta enää jräjettömiä ja olemaan puhumatta niistä. Potilas
suostuu vastahakoisesti. Tohtori ei ole vakuuttunut ja sanoo antavansa kylmän
suihkun kunnes potilas tunnustaa kaikkien puheidensa olevan hulluutta.
Potilas
saa taas kylmän suihkun ja hän sanoo kaikkien kuvitelmiensa olevan hulluutta,
koska tohtori pakottaa sanomaan niin.
Tohtori
sanoo:
“Tuo ei
riitä minulle. Annan taas kylmän suihkun jotta myöntäisitte vapaasta tahdosta,
että olette hullu.”
Lopulta
potilas tunnustaa olevansa hullu (naiset eivät herjaa häntä eivätkä miehet
vainoa häntä) ja hän paranee.
Kieltämättä
mielenkiintoinen esimerkki järjen ja järjettömyyden dialogista ja tunnustuksen
yhdestä, terapeuttisesta, funktiosta.
2
Asianajaja Jane Fisher-Byrialsen on aktivisti, joka on tuonut esiin ns.
Reid-tekniikan aiheuttamia kohtaloita. Tanskalaisesta opettajaharjoittelijasta
puhuttiin pahaa. Epäilys heräsi. Hänet pidätettiin epäiltynä lapsen
hyväksikäytöstä. Pidätetty uskoi itsekin sen, mitä hänen sanottiin tehneen,
vaikka mitään ei ole tapahtunut. Mies tunnusti tekemättömän teon.
Reid
Reid-tekniikan yksi kehittäjistä oli John E.Reid, poliisi ja psykologi.
Perusidea oli ”humaani”: käytetään enemmän psykologisia kuin väkivaltaisia
keinoja epäillyn kuulustelemisessa. Paradoksaalista tai ei, vaara on sama kuin
kidutuksen käytössä: saadaan aikaan tunnustuksia, jotka eivät ole tosia. Filosofisessa
mielessä tämä on mielenkiintoista, koska tunnustus on vuosisatojen ajan ollut
tärkeä totuuden lähde ja merkki. Tunnustus, joka ei ole totta, ei määritelmällisesti
ole tunnustus. Poliittis-filosofisesti Reidin tekniikka on uusi luku
historiassa, joka todistaa, että tunnustus on tärkeä tekniikka ja vallankäytön
mekanismi.
Fisher-Byrialsen on Don Quijote, mutta hän ei taistele tuulimyllyjä,
vaan jättiläisiä vastaan. Joskus hän voittaa. Hän sai tanskalaisen opettajan
vapaaksi.
3
Marcel Proust sanoi. "Älä koskaan tunnusta." En
tiedä, muistuttiko hän itseään hyvästä periaatteesta vai antoiko toiselle neuvon.
Lause todistaa, että Proust oli perverssi, sivilaation
vihollinen. Hänen neuvonsa on anarkistinen; se sotii kaikkea järjestystä
vastaan. Rikoksentekijän täytyy tunnustaa, potilaan pitää tunnustaa olevansa
sairas, lapsen on myönnettävä olevansa tappelun aloittaja.
Marcel Proust
Proust, vanha ketkuli, etsi toista tietä...
4
Olemme kuunnelleet tunnustuksia. Olisiko aika katsoa niitä? Sillä me teemme itsemme
sanoissamme emmekä tiedä, mitä teemme, kun tunnustamme.
https://www.facebook.com/Filosofiakahvila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti