torstai 25. helmikuuta 2016

Poliittinen näyttämö ja oma itse

(Keisari Nero)

Paul Veyne totesi, että tottelemisessakin on mukana ajattelu: tottelevainen ajattelee omaa tottelemistaan ja sitä kautta ajattelee itseään, luo kuvan itsestään. Veyne todistelee tässä yhteydessä, että keisari Neron kaatuminen liittyi tällaisiin muutoksiin: alamaiset alkoivat nähdä keisarin toisella tavalla ja alkoivat ajatella itsestään eri tavalla – ja tämä johti vastustukseen, haluun päästä eroon Nerosta.

Veynen luoma historiallinen näyttämökuva on filosofisesti mielenkiintoinen. Näyttämöllä toimiva subjekti ei ole perinteellisen filosofian absoluuttisen vapaa subjekti, irrallinen ympäristöstään. Se ei kuitenkaan ole myöskään yhteiskunta- tai ihmistieteilijöiden kokonaan ympäristönsä, olosuhteidensa ohjaama, kokonaan determinoitu ihminen.

Koska yksi teema, joka minua erityisesti kiinnostaa, on ihmisen suhde itseensä ja ihmisen mahdollisuus vaikuttaa itseensä, Veynen näyttämö tuo esiin tärkeitä näkökulmia. Tämä esimerkki osoittaa, että näyttämö vaikuttaa näyttämöllä olevaan hahmoon, siihen mitä hän ajattelee itsestään. Keisari Nero oli sillä tavalla omalaatuinen, että hän nimenomaan halusi ihmisten tottelevan rakastaen hänen lahjojaan, hänen valoaan. Hän yritti omalla olemuksellaan vaikuttaa siihen mitä ihmiset ajattelivat itsestään. Kuva itsestä, suhde itseen, kehittyy ja muotoutuu poliittisella näyttämöllä. Toisaalta se mitä ihmiset ajattelivat itsestään alkoi vaikuttaa poliittiseen tilanteeseen, haluun päästä eroon Nerosta.

Nykypäivän maailmassa, kun jotkut vaativat demokratiaa, sen syventymistä, todellista demokratiaa, on mukana myös ihmisen suhde itseen. Kansalaiset eivät hyväksy roolia, joka heille on annettu. He vaativat ennen kaikkea kahta asiaa: mahdollisuutta osallistua ja sitä, että johtajat olisivat heidän kaltaisiaan, ei ylempiä, korkeampia, etuoikeutettuja. Kyse ei ole vihasta johtajia ja päättäjiä, herroja, kohtaan, vaan siitä, etteivät he hyväksy itseään passiivisina olentoina. Tässä mielessä Veynen näyttämökuva antaa välineen analysoida nykyistä näyttämöä, vaikka on muistettava, että kyse on vain historiallisesta esimerkistä  ja että näyttämö on aina erilainen.

Se mitä ajattelee itsestään, on jotain, johon näyttämö vaikuttaa, mutta suhde itseen voi olla myös vastarinnan lähde. Tämä myös valaisee sitä, miksi jotkut tyrannit haluavat sanoa toiselle: ”Sinä et ole mitään.” Siinä ei ole mitään buddhalaista sanomaa, vaan kyse on mitätöinnistä, yrityksestä hallita sen kautta mitä toinen ajattelee itsestään. Tämä myös selittää, miksi pidetään vaarallisena, että joku sanoo jotain näin vaatimatonta ja yksinkertaista: ”Minä en enää halua tätä, en hyväksy.”

Olisi analysoitava sitä mitä on näyttämöllä ja myös saatava tuntuma siihen mikä pakenee kategorisointia, siteitä. Ihmisessä on jotain villiä, kesytöntä, joka pakenee pakotteita, rajoituksia, määritelmiä – jotakin joka ei oikein sovi luokituksiin, ei asetu paikalleen. Tämä ei tarkoita, että on kesyttömiä ihmisiä tai ryhmiä, vaan sitä, että eri paikoissa, eleissä, sieluissa, on jotain villiä. Tämä kesytön energia on merkityksellistä, koska se tekee meistä elinvoimaisia, kykeneväisiä tekemään vastarintaa; silloin ihmisen subjektiviteetti tai identiteetti ei ole kohtalo, ihmisen osaksi tullut, määrätty.

https://www.facebook.com/Filosofiakahvila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti